<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> Во святый и великий понедельник вечера, повечерие глаголем великое, на повечерии трипеснец господина андреа критскаго. Глас 8. Песнь 2. Ирмос: Вонми Небо и возглаголю, и воспою Христа, от Девы рождшагося во Спасение наше. Пойдем со Христом к горе елеонстей, тайно со апостолы соводворимся ему. Разумей смиренное мое сердце, что есть жерновная притча? о нейже прежде рече Христос, и истрезвися прочее. Готови сама себе _о душе моя, ко исходу: пришествие приближается неумолимаго судии. Богородичен: Пречистая Богородице Дево, едина всепетая, Сына твоего моли о рабех твоих. Ин, глас тойже. Ирмос: Видите, видите, яко аз есмь Бог, древле Израиля сквозе чермное море проведый, и питавый, и Спасый, и от горькия работы свободивый фараоновы. Видите, видите, яко аз есмь Бог, иже прежде бытия всех, и прежде сотворения земли и неба, вем вся: и весь сый во отце, и всего ношу в себе. Словом составих Небо вкупе и землю: со отцем бо бех, и словом ношу вся, яко слово, мудрость, и сила, и образ, и содействителен, и равнодетелен. Кто времена положи? кто веки соблюдаяй? кто вся определяяй и совоздвизаяй? разве безначальный присно сый со отцем, якоже заря во свете. _О безмернаго твоего человеколюбия Иисусе! сказал бо еси нам скончания свыше время, скрыв час, уяснив же светло образы его. Вся веси, вся знаеши Иисусе яко имеяй все в себе отеческое достояние Божественне, и всего Духа всаждена носяй в себе, соприсносущнаго отцу. Владыко Господи, веков творче, сподоби и нас Священный оный тогда глас услышати, зовущий избранныя отца в Царство Небесное. Слава: Безначальная, несозданная Троице, нераздельная единице, трое сущая и едино, отче, Сыне и Душе, единый Боже, приими пение от бренных язык, якоже от уст пламенных. Богородичен: Селение святое явилася еси Дево Божие: в тя бо Небесный Царь вселився плотию, пройде красный, человека в себе вообразив Божественне. Седален, глас 2. Подобен: Милосердия сущи: Милосердием движимь Христе, волею предыдеши страдати Благодетелю, хотяй страстей нас избавити, и еже во аде осуждения. темже честная твоя воспеваем страдания, и славим Спасе, крайнее твое вси схождение. Песнь 8. Ирмос: Ангели и Небеса, на Престоле славы седящаго и яко Бога непрестанно славимаго, Благословите, пойте и превозносите его во веки. Всяко слышала еси душе, како Христос Божественным учеником своим провозглашаше, глаголя скончание: разумевши же твой конец, уготовися прочее: время исхода прииде. Познала еси неплодная душе, лукаваго раба притчу, бойся и не небрези о даровании, егоже прияла еси, да не сокрыеши в землю, но да куплю дееши. Да уяснится свеща, да преизлиется сея и елей, якоже девам тогда сострадание, да обрящеши душе моя чертог Христов тогда отверстый. В субботу бегство и в зиме глаголя учитель, седмаго бурю предгадательствует настоящаго века, в немже найдет яко зима кончина. Яко скорость молнии преходящая, тако тогда будет страшное оное Владыки твоего пришествие, душе моя: слышала еси, готова прочее быти потщися. Егда приидет судия с тысящами, и тьмами ангельских чинов и сил, тогда кий страх душе моя, кий трепет, увы мне! нагим стоящим всем. Благословим отца, и Сына, и святаго Духа, Господа. Един Бог убо Троица, ни отцу изступившу в Сыновство, ниже Сыну пременившуся во исхождение, но свойственная, и обое свет, Бога, три славлю во веки. И ныне, Богородичен: Молитвами Боже, Богородицы, приими молитву нашу, возниспосли же милости твоя на вся богатно, и мир твой подаждь людем твоим. Хвалим, Благословим, покланяемся Господеви, поюще и превозносяще во вся веки. Таже ирмос: Ангели и Небеса на Престоле: Песнь 9. Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, Рождество присноДевы, в наше верных Спасение, песньми немолчными величаем. Слышала еси душе моя, судии предвозглашающу, и учащу тя времене кончины: готови яже на исход дела, да не яко неискусна, Бога отвержена будеши. От смоковницы _о душе моя, научися кончины! егда младо будет листвие, и прозябнет ветвие, жатвы час прочее, и ты егда сия увидиши, разумей, яко при дверех есть. Кто разве тебе иный твоего знает отца? или кто кроме тебе весть час, или день? у тебе бо сокровища премудрости вся внутрь суть, Христе Боже. Книги убо разгнутся тогда, Престолом поставленным, деяния же обличатся, нагим стоящим всем: ни свидетелем, ни клеветником присутствующим: обнажена бо вся Богу. Грядет всех судия, изведен быти на суд, на Престоле херувимсте седяй, яко повинный предстати пилату, и вся пострадати, да Спасется адам. Приближися пасха нам великая и Божественная: по двою бо днию преднаучает Христос, страдания прописуя день, воньже отцу жертва приведется. При Кресте твоем Спасе предстоящи Мати, и твое неправедное зрящи заколение, вопияше: увы мне чадо мое! увы мне незаходимый свете! просияй всем солнце славы свет. Слава: _О единице святая, Троице едино Божество, и Троица единице Боже, триипостасное естество, единочестная, и нераздельная славо, избави от бед души наша! И ныне, Богородичен: Приими Матерь твою Христе в молитву, да молитвами ея умириши мир, и утвердиши Царствия скиптры, и Церкви твоя совокупиши во едино. Ирмос 9-я песни: Проявленное на горе: за Достойно: И поклон до земли. Трисвятое. И по Оч~е наш: Кондак дне. Таже, Господи сил с нами буди: И прочее обычное. И отпуст. Во святый и великий вторник на утрени, Аллилуиа, на глас 8. Тропарь трижды: Се жених грядет: писан в понедельник великий. И обычное стихословие. По 1-м стихословии седален, глас 4. Подобен: Вознесыйся на Крест: Жениха братие возлюбим, свещи своя украсим, в добродетелех сияюще и вере правой: да яко мудрыя Господни девы готови внидем с ним на браки: жених бо дары, яко Бог всем подает нетленный венец. Слава, и ныне, тойже. По 2-м стихословии седален, глас 4. Подобен: Удивися иосиф: Совет Спасе беззаконный на тя, Священницы и книжницы завистию собравше люте, в предательство подвигоша иуду: темже безстудно исхождаше, глаголаше на тя беззаконным людем: что ми, глаголет, дадите, и аз вам его предам в руки ваша? осуждения сего избави Господи, души наша. Слава, и ныне, тойже. По 3-м стихословии седален, глас 8. Подобен: Премудрости: Иуда разумом сребролюбствует, на 820я враждебне подвизается, советует, поучается преданию, света отпадает, тьму приим, соглашает цену, продает безценнаго: темже и удавление, возмездие еже содея, обретает окаянный, и лютую смерть, предав тебе Господа. того нас части избави Христе Боже, прегрешений оставление даруя, празднующим верою пречистую страсть твою. Слава, и ныне, тойже, Таже, И о сподобитися нам: Ев\глие от матфеа, зачало 90 без преступки: Во время оно, совет приемше вси фарисее на Иисуса, яко да обольстят его словом. Конец в зачале 96-м: Благословен грядый во имя Господне. Посем _псалом 50. Таже, Спаси, Боже, люди твоя: Господи помилуй, 12. Посем ектениа малая. Таже кондак, глас 2. Подобен: Вышних ищя: Час душе конца помысливши, и посечения смоковницы убоявшися, данный тебе талант трудолюбно делай окаянная бодрствующи и зовущи: да не пребудем вне чертога Христова. Икос: Что унываеши душе моя окаянная? что мечтаеши безвременно попечения неполезная? что упражняешися к мимотекущим? последнейший час есть отселе, и разлучитися имамы от сущих зде. дондеже время имаши, возникни зовущи: согреших ти Спасе мой не посецы мене якоже неплодную смоковницу, но яко Благоутробен Господи, ущедри со страхом зовущую: да не пребудем вне чертога Христова. Сина_ксарь. Стихи: Вторник величайший дев десять носит, Победу носящих неумытнаго Владыки. Во святый и великий вторник, десяти дев притчи память творим: зане таковыя притчи, восходя во Иерусалим Господь, на страсть грядый, своим глаголаше учеником: суть же притчи, яже и ко иудеем простираше. Десяти убо дев притчу на милостыню обращая рече, вкупе и учя, еже прежде конца всем готовым быти. зане о девстве много тем сказоваше, и о скопцех: многую же и славу девство имать, велико бо есть яко воистинну. Но да не кто сие дело исправляя, небрежет о других, паче же о милостыни, еже свеща девства просвещается, вводит Священное евангелие притчу сию: и пять убо мудрых наричет, яко с девством и многий и богатый милостыни елей приложивших: и пять же буих, яко и тех девство убо имущих, милостыню же несравненну. Сего бо ради буия, зане большее исправивше, о меньшем же небрегоша, и ничтоже блудниц разнствоваху: яко они убо телесы, сия же имении побеждени быша. Нощи же настоящаго жития мимотекущей, воздремашася вся девы, сиесть, умроша: сон бо смерть глаголется. И спящим им, вопль посреди нощи бысть, и овы убо обильно елей приложившия, дверем отверзшимся, внидоша с женихом. буия же недовольный елей имущия, по сне искаху его. но мудрыя хотевшия убо дати, не могшия же, прежде вшествия отвещаша глаголюще: еда когда не удовлеет нам и вам? идите к продающим, сиесть, убогим, и купите: но неудобно, по смерти бо сие не возможно. Еже и о богатом и лазаре показует авраам, глаголя: нужда убо преходити отсюду тамо. Но буия пришедши непросвещены, сице вопиют, во врата ударяюще: Господи, Господи, отверзи нам. Сам же Господь собою страшный оный ответ дает: отидите, рек, не вем вас. како бо аще увидите жениха вена не имущия, милостыни самыя? Сего убо ради образа притча десяти дев, зде положена быти Богоносными отцы учинися, наказующая нас присно бдети, и готовым быти к сретению истиннаго жениха, Благими деянии, паче же милостынею: зане безвестен день и час кончины: якоже и иосифом целомудрие стяжати, и смоковницею присно плод Духовный предлагати. Иже бо дело единое и пребольшее убо яве делает, о других же небрежет, паче же о милостыни, не входит со Христом в вечное упокоение, но возвращается вспять посрамлен. Ничтоже бо печальнейше, и срама исполненнейше, якоже девство побеждаемое имением. Но _о женише Христе, с мудрыми нас сочетай девами, и избранному твоему сопричти стаду, и помилуй нас, аминь. Таже двоепеснец, егоже краестрочие: Трити те, сиесть, во вторник же. Творение господина космы, ирмос по дважды, стихи же на 12. Последи же ирмос, оба лика вкупе. Глас 2. Песнь 8. {Т} Ирмос: Велению мучителеву Преподобнии трие отроцы не повинувшеся, в пещь ввержени, Бога исповедаху поюще: Благословите дела Господня Господа. {Р} Леность далече нас отвержим, и светлыми свещами безсмертнаго жениха Христа пением усрящим, Благословите, вопиюще, дела Господня Господа. {И} Да удовлеет общительный души нашея елей в сосудех, яко да не на куплю положше время почестей, поем: Благословите дела Господня Господа. {Т} Талант елицы от Бога приясте, равносильную Благодать, помощию давшаго Христа возрастите, поюще: Благословите дела Господня Господа. Хвалим, Благословим: И паки ирмос: Велению мучителеву: Честнейшую не поем. Песнь 9. {И} Ирмос: Невместимаго Бога во чреве вместившая, и радость миру родившая, тя поем Богородице Дево. {Т} Учеником Благий, бдите, рекл еси, воньже час приидет Господь, не разумеете, отдати комуждо. {Е} Во втором твоем и страшном пришествии Владыко, десным овцам мя сопричти, прегрешений презрев моих множества. И паки вместо, Достойна, ирмос: Невместимаго Бога: Е_ксапостиларий, трижды: Чертог твой вижду, Спасе мой, украшенный, и одежды не имам, да вниду вонь: просвети одеяние души моея светодавче, и Спаси мя. На хвалитех поставим стихов 4, и поем стихиры самогласны повторяюще, глас 1: Во светлостех святых твоих, како вниду недостойный? аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от ангелов. очисти Господи, скверну души моея, и Спаси мя яко человеколюбец. Глас 2: Душевною леностию воздремався, не стяжах женише Христе, горяща светильника иже от добродетелей, и девам уподобихся буим, во время делания глумляся. утробы щедрот твоих не затвори мне Владыко, но оттряс мой омраченный сон, возстави, и с мудрыми введи девами в чертог твой, идеже глас чистый празднующих, и вопиющих непрестанно: Господи слава тебе. Слава, и ныне, глас 4: Скрывшаго талант осуждение слышавши, _о душе не скрывай словесе Божия, возвещай чудеса его, да умножающи дарование, внидеши в радость Господа твоего. На стиховне стихиры самогласны, глас 6: Приидите вернии, делаим усердно Владыце: подавает бо рабом богатство, и по равенству кийждо да многоусугубим Благодати талант: ов убо мудрость да приносит делы Благими, ов же службу светлости да совершает. да приобщается же словом верный тайны ненаученному, и да расточает богатство убогим другий: сице бо заимованное многоусугубим, и яко строителие вернии Благодати, Владычния радости сподобимся. тоя нас сподоби, Христе Боже, яко человеколюбец. Стих: Исполнихомся заутра милости твоея Господи: Егда приидеши во славе со ангельскими силами, и сядеши на Престоле, Иисусе, разсуждения, да мя пастырю Благий не разлучиши: пути бо десныя веси, развращени же суть шуии. да не убо с козлищи грубаго мя грехом погубиши: но десным мя сочетав овцам, Спаси яко человеколюбец. Стих: И буди светлость Господа Бога нашего на нас: Женише, добротою красный паче всех человек, призвавый нас к трапезе Духовней чертога твоего, нелепый мой зрак прегрешений совлецы причастием страданий твоих, и одеждею славы украсив твоея красоты сообедника светла мя покажи твоего Царствия, яко милосерд. Слава, и ныне глас 7: Се тебе талант Владыка вверяет душе моя, страхом приими дар, заимствуй давшему, раздавай нищим, и стяжи друга Господа, да станеши одесную его, егда приидет во славе, и услышиши Блаженный глас: вниди рабе в радость Господа твоего. тоя достойна мя сотвори Спасе, заблудившаго, великия ради твоея милости. И прочее последование яко обычно. Часы со обычным стихословием, и чтение евангелиа. На 6-м часе тропарь Пророчества, глас 1: Безмерно согрешающим, богатно прости Спасе, и сподоби нас неосужденно поклонитися твоему святому воскреснию, молитвами пречистыя твоея Матере, едине многомилостиве. Прокимен, _псалом 129. Глас 6: Яко у Господа милость, и многое у него избавление. Стих: Из глубины воззвах к тебе Господи, Господи услыши глас мой. Пророчества иезекиилева чтение. [Глава 1, ст. 21-28. гл. 2, ст. 1.] Внегда идяху [животная], идяху [и колеса], и внегда стояти им, стояху [и колеса с ними]: и егда воздвизахуся от земли, воздвизахуся с ними [и колеса], яко дух жизни бяше в колесех. И подобие над главою животных яко твердь, яко видение кристалла, простертое над крилами их свыше. И под твердию крила их простерта, паряще друг ко другу, комуждо два спряжена, прикрывающе телеса их. И слышах глас крил их, внегда паряху, яко глас вод многих, яко глас Бога саддаи: и внегда ходити им, глас слова яко глас полка: и внегда стояти им, почиваху крила их. И се глас превыше тверди сущия над главою их, внегда стояти им, низпускахуся крила их. И над твердию, яже над главою их, яко видение камене сапфира, подобие Престола на нем, и на подобии Престола подобие якоже вид человечь сверху. И видех яко видение илектра, яко видение огня внутрь его окрест от видения чресл и выше, и от видения чресл даже до долу видех видение огня, и свет его окрест. Яко видение дуги, егда есть на облацех в день дождя, тако стояние света окрест. Сие видение подобие славы Господни. Прокимен, _псалом 130, глас 4: Да уповает Израиль на Господа о ныне и до века. Стих: Господи, не вознесеся сердце мое, ниже вознесостеся очи мои. И прочее. Вкупе же поем и 9-й час, без кафисмы, и чтем евангелие. И Блаженны поем, и Помяни нас Господи, с поклоны. И прочее все, якоже и в понедельник указася. В тойже святый и великий вторник вечера, во светильничное, обычное стихословие, на Господи воззвах, поставим стихов 10, и поем стихиры самогласны. Глас 1: Во светлостех святых твоих, како вниду недостойный? аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от ангелов: очисти Господи скверну души моея, и Спаси мя яко человеколюбец. Глас 2: Душевною леностию воздремався, не стяжах женише Христе, горяща светильника иже от добродетелей, и девам уподобихся буим, во время делания глумляся: утробы щедрот твоих не затвори мне Владыко, но оттряс мой омраченный сон, возстави милостиве, и с мудрыми введи девами в чертог твой, идеже глас чистый празднующих, и вопиющих непрестанно: Господи слава тебе. Глас 4: Скрывшаго талант осуждение слышавши, _о душе, не скрывай словесе Божия, возвещай чудеса его, да умножающи дарование, внидеши в радость Господа твоего. Глас 6: Приидите вернии, делаим усердно Владыце: подавает бо рабом богатство, и по равенству кийждо многоусугубим Благодати талант: ов убо мудрость да приносит делы Благими, ов же службу светлости да совершает: да приобщается же словом верный, тайны ненаученному, и да расточает богатство убогим другий. сице бо заимованное многоусугубим, и яко строителие вернии Благодати, Владычния радости сподобимся: тоя нас сподоби Христе Боже, яко человеколюбец. Егда приидеши во славе со ангельскими силами, и сядеши на Престоле Иисусе разсуждения, да мя пастырю Благий не разлучиши, пути бо десныя веси, развращени же суть шуии. да не убо с козлищи грубаго мя грехом погубиши: но десным мя сочетав овцам, Спаси яко человеколюбец. Женише добротою красный паче всех человек, призвавый нас к трапезе Духовней чертога твоего, нелепый мой зрак прегрешений совлецы, причастием страданий твоих, и одеждею славы украсив твоея красоты, сообедника светла мя покажи твоего Царствия, яко милосерд. Слава, и ныне, глас 7: Се тебе талант Владыка вверяет душе моя: страхом приими дар, заимствуй давшему ти, раздавай нищим, и стяжи друга Господа, да станеши одесную его, егда приидет во славе, и услышиши Блаженный глас: вниди рабе в радость Господа твоего. тоя достойна мя сотвори Спасе заблудившаго, великия ради твоея милости. Вход со евангелием. Свете тихий: Прокимен, _псалом 131, глас 6: Воскресни Господи в покой твой, ты и кивот святыни твоея. Стих: Помяни Господи Давида, и всю кротость его. Исхода чтение. [Глава 2, ст. 5-10.] Сниде дщерь фараонова измытися на реку, и рабыни ея прохождаху при реце: и видевши ковчежец в лучице, пославши рабыню, взя и. Отверзши же, видит отроча плачущееся в ковчежце, и пощаде е дщерь фараоня, и рече: от детей еврейских сие. И рече сестра его дщери фараонове: хощеши ли призову ти жену кормилицу от еврей, и воздоит ти отроча? И рече ей дщерь фараонова: иди. шедши же отроковица, призва матерь отрочате. Рече же к ней дщерь фараонова: соблюди ми отроча сие, и воздой ми е: аз же дам ти мзду. взя же отроча жена, и дояше е. Возмужавшу же отрочати, введе е ко дщери фараонове, и бысть ей в сына: и нарече имя ему моисей, глаголющи: от воды взях его. Прокимен, _псалом 132, глас 4: Се что добро, или что красно, но еже жити братии вкупе. Стих: Яко миро на главе, сходящее на браду, браду аароню. Иова чтение. [Глава 1, ст. 13-22.] Бысть яко день сей, сынове иовлевы и дщери его пияху вино в дому брата своего старейшаго. И се вестник прииде ко иову, и рече ему: супруги волов оряху, и ослицы пасяхуся близ их: И пришедше пленители плениша их, и отроки избиша мечем, и спасохся аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, прииде ин вестник, и рече ко иову: огнь спаде с Небесе, и пожже овцы, и пастыри пояде подобне: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, прииде ин вестник, и рече ко иову: конницы сотвориша начальства три, и окружиша вельблюды, и плениша их, и отроки избиша мечми: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, ин вестник прииде, глаголя иову: сыном твоим, и дщерем твоим ядущим и пиющим у брата своего старейшаго, Внезапу ветр велик найде от пустыни, и коснеся четырем углом храмины, и паде храмина на дети твоя, и скончашася: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Тако [услышав] иов, востав растерза ризы своя, и остриже власы главы своея, [и посыпа перстию главу свою,] и пад на землю, поклонися [Господеви], И рече: сам наг изыдох от чрева матере моея, наг и отиду тамо: Господь даде, Господь отят: яко Господеви изволися, тако бысть: буди имя Господне Благословенно [во веки]. Во всех сих приключившихся ему ничтоже согреши иов пред Господем [ниже устнама своима], и не даде безумия Богу. И абие, Да исправится молитва моя: Ев\глие от матфеа, зачало 102. И прочая преждеоСвященных.