<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> Повечерие же глаголем малое, на немже поем трипеснец господина андреа великаго четвертка. Глас 6. Песнь 4. Ирмос: Услыша Пророк пришествие твое Господи, и убояся, яко хощеши от Девы родитися, и человеком явитися, и глаголаше: услышах слух твой, и убояхся, слава силе твоей Господи. Горница постланая, прият тя создателя и стаинники, и тамо пасху скончал еси, и тамо соделал еси таинства: тамо бо двема посланома ныне ученикома твоима, пасха уготовася тебе. Идите ко онсице, вся ведый предглаголет апостолом, и Блажен есть, иже может верно прияти Господа: горницу убо сердце предуготовав, и вечерю Благочестие. Нрав сребролюбия, и образ твой безумия исполнь несмысленный иудо: вверен бо быв един токмо ковчежцу, всяко не преклонился еси к милосердию: но заключил еси жестокаго твоего сердца утробу, предав единаго Благоутробнаго. Нрав Богоубийц проданию сребролюбца смесивыйся: ов убо ко убиению вооружився, ов же к сребреником устремляшеся: удавлением бо тогда предразсудив покаяние зле, еже жити лишися. Лобызание исполнено льсти, еже радуйся, со оружием, льстивый иудо: языком убо провещаваеши яже к соединению, нравом же помаваеши к разстоянию: предати бо беззаконником Благодетеля лестне поучился еси. Лобызаеши и продаеши иудо, целуеши и не стыдишися, лестию притекий. кто ненавидя лобызает треокаянне? кто любя продает на цене? лобызание твоего безстуднаго злосоветия обличает произволение. Слава: Нераздельное существом, неслитное лицы, Богословлю тя, Троическое едино Божество, яко единоцарственное и сопрестольное, вопию тебе песнь великую, в вышних трегубо песнословимую. И ныне, Богородичен: Зачатие паче слова, Рождество твое паче естества Богородительнице: ово убо от Духа без семене, ово же законов естества таящееся, яко нетленно, и паче естества всякаго рождения: Бог бо раждаемое. Седален, глас 4. Подобен: Явился еси днесь: Ядый Владыко со ученики твоими, таинственно явил еси всесвятое твое заколение, имже тли избавихомся, честная твоя почитающии страдания. Песнь 8. Ирмос: Егоже воинства небесная славят, и трепещут херувими и серафими, всяко дыхание и тварь: пойте, Благословите и превозносите во вся веки. Законное скончав повеление, скрижали законныя написавый в синаи, снеде убо пасху древнюю и сеновную: бысть же пасха тайная и живожертвенная. От века сокровенную Христе премудрость тайноводя, показал еси купно всем апостолом Спасе на вечери, юже Церквам предаша Богоноснии. Един от вас лестию предаст мя, евреем продав в нощь сию, сие Христос возопив смущаше други: тогда един ко единому, недоумеваяся колебашеся. Смирився нас ради богатый, от вечери востав, лентий прием, сим препоясался еси, и преклонь выю, омыл еси ноги учеников и предателя. Паче ума, и неизреченна разума высоте твоей Иисусе, кто не удивится! яко брению предстал еси, содетелю всяческих, омывая убо ноги, отирая же и лентием. Ученик, егоже любляше Господь, на перси возлег, рече к нему: кто есть предаяй тя? Христос же ко оному: сей вложивый в солило ныне руку. Ученик хлеб приемый, по хлебе отлучается, проданию поучаяйся, течет ко иудеем, глаголет беззаконным: что мне хощете дати: и аз его вам предам. Благословим отца, и Сына, и святаго Духа, Господа. Единаго Бога по существу чту, три впостаси пою определительне, иныя, но не инаковыя: понеже Божество едино, в триех лицех, ибо отец, и Сын, и Божественный Дух. И ныне, Богородичен: Избави нас Иисусе Спасе наш от лести лукаваго, и напасти: приими Богородицу молящуюся непрестанно: Мати бо есть, и может тя умолити. Хвалим, Благословим: И паки ирмос: Егоже воинства небесная: И поклон. Песнь 9. Ирмос: Безсеменнаго зачатия Рождество несказанное, Матере безмужныя нетленен плод: Божие бо рождение обновляет естества. темже тя вси роди, яко Богоневестную Матерь, православно величаем. Великое таинство твоего вочеловечения, на вечери совозлежащу тебе учеником твоим человеколюбче, открыв рекл еси: ядите хлеб животный верою, пийте и кровь излиянную от Богоребреннаго заколения. Сень Небесная явися горница, идеже пасху Христос соверши: вечеря безкровная, и словесная служба, трапеза же тамо совершенных таин, мысленный жертвенник. Пасха Христос есть великая и всечестная, снеден быв яко хлеб, заклан же яко овча: той бо вознесеся о нас жертва. того тела Благочестно, и того крове вси тайно причащаемся. Хлеб Благословив, хлеб сый Небесный, Благодарив отцу родителю, приемый, и чашу учеником давал еси: приимите, ядите, вопия, сие есть тело мое, и кровь нетленныя жизни. Аминь глаголя, рече рождиям лоза, апостолом Христос истина: отселе не имам пити от лозы питие, дондеже пию е новое, во славе отца моего, с вами наследники моими. Продаеши на тридесятих сребреницех Господа, и не помышляеши иудо беззаконный вечери таинство, или честное умовение. _о како поползся падением в конец света пришел еси, удавление облобызав! Руце простерл еси, имиже хлеб приял еси нетления, прияти сребреники, уста к целованию принося льстивно, имиже тело Христово и кровь приял еси: но горе тебе, якоже рече Христос. Христос учреди мир, Небесный и Божественный хлеб: приидите убо Христолюбцы, бренными устнами, чистыми же сердцы, приимем верно жремую пасху, в нас священнодействуемую. Слава: Оц~а прославим, Сына превознесем, Божественному Духу верно поклонимся, Троице нераздельней, единице по существу: яко свету и светом, животу и животом, животворящему и просвещающему концы. И ныне, Богородичен: Чертог Небесный, и невеста присноДева, едина явилася еси, Бога носивши, рождши же непреложно, из тебе воплощенна. темже тя вси роди яко Богоневестную Матерь, православно величаем. И паки ирмос: Безсеменнаго зачатия: И прочее повечерия малаго по обычаю, и отпуст, и творим поклоны 3, вси равно косно. И бывшей молитве, от предстоятеля, отходим в келлии своя. Ведомо же буди, яко от сего святаго дне, полунощница не поется в Церкви, до седмицы фомины. Во святый и великий четверток на утрени, клеплет параекклисиарх в седмый час нощи, и собравшимся нам в Церковь, и сотворшу Священнику начало: Благословен Бог наш: Начинаем абие по обычаю: таже шесто_псалмие, по исполнении шесто_псалмиа, Аллилуиа, на глас 8. И тропарь глас 8, трижды: Егда славнии ученицы на умовении вечери просвещахуся, тогда иуда злочестивый сребролюбием недуговав омрачашеся, и беззаконным судиям тебе праведнаго судию предает. виждь имений рачителю, сих ради удавление употребивша! бежи несытыя души, учителю таковая дерзнувшия: иже о всех Благий, Господи слава тебе. Таже, евангелие от луки зачало 108, без преступки: В время оно, приближашеся праздник опреснок: Конец в зачале 109-м: По немже идоша ученицы его. И _псалом 50. Молитвы же, Спаси Боже люди твоя: не глаголем. И начинаем канон, творение господина космы, глас 6: ирмосы по дважды, тропари же на 6. Канон, егоже краестрочие: Ти макра пемпти макрон вмнон е_ксадо. Еже есть, В великий четверток долгую песнь пою. Песнь 1. {Т} Ирмос: Сеченое сечется море чермное, волнопитаемая же изсушается глубина: таяжде купно безоружным бывши проходима, и всеоружным гроб. песнь же Богокрасная воспевашеся: славно прославися Христос Бог наш. {И} Всевиновная и подательная жизни, безмерная мудрость Божия, созда храм себе от чистыя неискусомужныя Матере: в храм бо телесно оболкийся, славно прославися Христос Бог наш. {М} Тайноводящи други своя, душепитательную уготовляет трапезу, безсмертия же воистинну мудрость Божия растворяет чашу верным. приступим Благочестно, и возопиим: славно прославися Христос Бог наш. {А} Услышим вси вернии, созывающую высоким проповеданием, несозданную и естественную премудрость Божию, вопиет бо: вкусите и разумевше, яко Христос аз, возопийте: славно прославися Христос Бог наш. Последи же паки ирмос оба лика вкупе. Песнь 3. {К} Ирмос: Господи сый всех, и зиждитель Бог, созданное безстрастный обнищав себе соедини, и пасха за яже хотяше умрети, сам сый себе предпожре: ядите, вопия, тело мое, и верою утвердитеся. {Р} Избавительною всего рода человеча, твоею Блаже твоя ученики напоил еси веселия чашею, наполнив ю, сам бо себе Священнодействуеши, пийте, вопия, кровь мою, и верою утвердитеся. {А} Безумный муж иже в вас предатель, учеником твоим предрекл еси незлобиве, не уразумеет сих, и той несмыслен сый не имать разумети. обаче во мне пребудите, и верою утвердитеся. Седален, глас 1. Подобен: Гроб твой: Езера и источники и моря сотворивый, смирению нас наказуя изрядному, лентием опоясався, учеников ноги умы, смиряяся премножеством Благоутробия, и возвышая нас от пропастей злобы, един человеколюбец. Слава, глас 3. Подобен: Божественныя веры: Смиряяся за Благоутробие, ноги умыл еси учеников твоих, и к течению Божественному сия направил еси: не повинуяся же петр умытися, абие Божественному повинуется повелению, омываемь, и тебе прилежно моляся, даровати нам велию милость. И ныне, глас 4. Подобен: Явился еси днесь: Ядый Владыко со ученики твоими, таинственно явил еси всесвятое твое заколение, имже тли избавихомся, честная твоя почитающии страдания. Песнь 4. {П} Ирмос: Провидев Пророк тайну твою неизреченную Христе, провозгласи: положил еси твердую любовь крепости отче щедрый: единороднаго бо Сына Благий, очищение в мир послал еси. {Е} На страсть всем сущим из адама источившую безстрастие, Христе грядый, другом твоим рекл еси: с вами пасхи сея причаститися возжелах: единороднаго бо мя очищение отец в мир послал есть. {М} Причащаяся чаши, учеником вопиял еси безсмертне: плода лознаго ктому не пию прочее, с вами живя: единороднаго бо мя очищение отец в мир послал есть. {П} Питие новое паче слова, аз глаголю, во Царствии моем, Христос другом, пию, якоже бо Бог с вами боги буду, рекл еси: единороднаго бо мя очищение отец в мир послал есть. Песнь 5. {Т} Ирмос: Союзом любве связуеми апостоли, Владычествущему всеми себе Христу возложше, красны ноги очищаху, Благовествующе всем мир. {И} Неодержимую держащая, и превыспреннюю на воздусе воду, бездны обуздовающая, и моря востязующая Божия премудрость, воду во умывальницу вливает, ноги же омывает рабов Владыка. {М} Учеником показует смирения образ Владыка, облаки облагаяй Небо, препоясуется лентием, и преклоняет колена, рабом омыти ноги, в егоже руце дыхание всех сущих. Песнь 6. {А} Ирмос: Бездна последняя грехов обыде мя, и волнения не ктому терпя, яко иона Владыце вопию ти: от тли мя возведи. {К} Господа глашаете мя, _о ученицы, и учителя: есмь бо, Спасе вопиял еси. темже подражайте образ, егоже во мне видесте. {Р} Скверны кто не имея, омыти не требует ног: чисти же, _о ученицы вы, но не вси: мгновением бо безчинно един от вас неистовствует. Кондак, глас 2. Подобен: Вышних ищя: Хлеб прием в руце предатель, сокровенно тыя простирает, и приемлет цену создавшаго своима рукама человека, и неисправлен пребысть иуда раб и льстец. Икос: Тайной трапезе, в страсе приближившеся вси, чистыми душами хлеб приимем, спребывающе Владыце: да видим, како умывает ноги учеников, и сотворим, якоже видим, друг другу покаряющеся, и друг другу нозе умывающе, Христос бо тако повеле своим учеником, предрек тако творити: но не услыша иуда раб и льстец. Сина_ксарь. Стихи во Священное умовение: Умывает учеников в вечер Бог ноги: Егоже нога попирая бе во едеме прещение древле. На таинственную вечерю стихи: Сугубая вечеря, пасху бо закона носит: И пасху новую, кровь, тело Владычнее. На преестественную молитву стихи: Молитва и страшилище, труды кровей: Христе лицу яве моляся. Смерть, врага прельщая в сих. На предательство стихи: Что требе ножей? что древес людолестцы, На хотящаго умрети во избавление мира? Во святый и великий четверток, иже вся добре счинившии Божественнии отцы, другдругоприимательно от Божественных же апостол, и Священных и Божественных евангелий, предаша нам четыре некая праздновати: Священное умовение: тайную вечерю: предание яве еже по нам страшных таин: преестественную молитву, и самое то предательство: понеже бо еврейская фаска по пятце жретися имяше. Бяше же убо прикладно, образованию последствовати и истине, в том яве и еже по нам пасце жретися Христу, предварив Господь наш Иисус Христос, якоже Божественнии отцы глаголют, действует тую со ученики в вечер четвертка. той бо вечер и пяток весь, един день у еврей вменяется: сице бо они числят нощеденство глаголюще. Действова убо сию и тогда [якоже реша нецыи] со ученики по закону, ихже един есть и Божественный златоуст. Первое просто стояще, и опоясани, в сапоги обувени, жезлы подпирающеся, и ина елика закон повелевает, да не законопреступен вознепщуется. Сия бо зеведей уготова: сей бо скудель носяй воды, якоже великий глаголет афанасий, аще инии инако о сем реша. Потом же учеником совершеннейшая показуя, и еже по нам пасхи таинство предает на горнице, уже нашедшей нощи. Вечери бо, глаголет, бывшей, возлеже со двеманадесять. Зри же, яко не сие бяше законная пасха, вечеря бо и возлежание, и хлеб, и вода: тамо же вся печена огнем, и безквасна. Прежде же начатия еже вечеряти, [сице бо глаголет Божественный златоуст] от вечери востает, и полагает низу ризы, и воду во умывальницу вливает сам самодействуяй вся, вкупе убо иуду усрамляя, вкупе же и другим учеником воспоминая, еже старейшинства не искати. якоже и по умовении наказует, глаголя: хотяй быти первый, да будет всех последний, самого себе положив во указание. Является же, яко прежде всех иуду умы Христос, безстудне председша: последи же к петру приходит: сей же тепльший иных сый, 825ю возбраняет, и оставляет паки зельнее. Умыв убо их ноги, и возвышение преславное смирением показав, взем ризы паки, и возлег, наказует их любити друг друга, и старейшинства не искати. Ядущим же им, и о предательстве вводит начало. Мятущимся же о словеси учеником, глаголет Иисус иоанну единому тайно: емуже аз омочив хлеб подам, той есть предаяй мя. Аще бо бы ведал петр слово, аки сый иных тепльший, иуду убил бы бяше. И паки: омочивый со мною в солило руку: якоже обоя быша. Таже мало что оставль, взем хлеб, глаголет: приимите, ядите, и чашу подобне: пийте от нея вси, рек, сия есть кровь моя новаго завета, сие творите в мое воспоминание. обаче и сам сие творя, ядяше и пияше с ними. Зри же, яко хлеб глаголет тело свое, а не опреснок: да постыдятся убо иже жертве опреснок приносящии. По хлебе же вниде во иуду сатана: искушаяй бо его прежде, ныне всеконечно в него вселися. И изшед, глаголет: сложение положи архиереем, да предаст его им на тридесяти сребреницех. Ученицы же по вечери изыдоша на гору елеонскую, в некое село, глаголемое гефсимани. По мнозе же глаголет им Иисус: вы вси соблазнитеся о мне в нощи сей. Петр же рече: аще и вси, аз не отвергуся тебе: бяше же позде, сиречь глубоконощие. Он же глагола: прежде даже не возгласит петель дващи, отвержешися мене трижды, еже и бысть. боязнию безмерною петру яту бывшу: Богу немощное показующу естества, и купно понеже вселенную ему вручи, да от своего естества удобоводительное разумев, милостивен будет к согрешающим: обаче трикратное петрово отвержение, всех человеков грех к Богу из_образоваше. Первое, заповедь юже преступи адам. второе, писаннаго закона преступление. третие же, самое воплощение слова: еже паки последи Спас трегубым покаянием исцели: за еже, петре, любиши ли мя, трижды изрещи. По сих же глаголет учеником, [человеческое показуя, яко страшна всем смерть] прискорбна есть душа моя даже до смерти. И прешед яко камене вержение, помолися трикраты, рек: отче мой, аще не возможет чаша сия прейти от мене, аще ю не пию: да будет воля твоя. И паки: отче, аще мощно, да мимо идет от мене чаша сия? Купно убо яко человек сие глаголя, купно же и диавола преходя хитростно: яко да непщуя и онаго человека быти, за еже негли боятися, смерти ради крестныя не пресечет таинства. Возвращься же и обрет ученики сном погружены, к петру обращается, сице глаголя: ни единаго ли часа возмогосте побдети со мною? сиречь, ты глаголяй даже и до смерти подвизатися, сице сонствуеши с прочими. Пришед же об он пол потока кедрскаго, идеже бе вертоград водворися тамо со ученики своими. Часто же тамо приходити обычай имеяше. тем и иуда ведяше место: иже неких от воин взем, и народу последующу, прииде на Иисуса, дав им лобзания знамение. Сие же рече, занеже многажды удержан быв, неявлен от среды их прохождаше: якоже и зде сам Христос прежде исходит к ним глаголя: кого ищете? они же его и еще не познаваху, не бо нощь претыкания бяше, светила бо беша, глаголет, и свещи горящя, и страхом падше отлучишася, и паки пришедшим сам отвещаваше. Иуде же сотворшу сложение, Христос глаголет: друже, на немже еси, сиречь, на неже пришел еси иудо, Благовременно есть. И паки глаголет: яко на разбойника ли изыдосте со оружием и древесы яти мя? В нощи же приидоша, да не некая молва от народа будет. Тогда теплейший петр извлек нож, от вечери бо бяху к сицевым уготовлени, архиереева раба малха именем поразив, десное ухо отсече. Ведяше же Иисус, яко архиерее рекут: не добре закон слышаше и учаше: возбраняет убо петру Христос, яко не добро есть послушнику сущу Духовнаго мужа, меча употребляти: малхово же ухо исцеляет. Емше же убо Иисуса, связана приводят на двор архиереа анны, иже бе тесть каиафы: тамо бо бяху вси собрани на Христа гласящии, фарисее и книжницы. Зде яже на петра от отроковицы, отвержение его бывает, и нощи посреде иждившейся, петель возгласи третие: он же помянув восплакася горько. И времени уже ко утру пришедшу, от анны ко архиерею каиафе Христа приводят, идеже и оплевание прият, и лжесвидетели воззвани быша: и озаряющу дню к пилату его посылает каиафа. Приведшии же его, глаголет, не внидоша в претор, да не осквернятся, но да ядят пасху. Собираются убо, яко беззаконно негли архиереи и фарисеи тогда содеяша преложивше пасху, якоже глаголет Божественный златоуст: в нощь бо ону подобаше им тую ясти, но Христова ради убийства преложиша. А яко тогда должно бяше им ясти ю, яви Христос, прежде вечерю нощию ядый, таже тайнонаучив совершенным: или яко в законном образе подобаше, якоже речено бысть, и истине быти: иоанн бо прежде праздника глаголет пасхи. Сих ради всех бывших в четверток, и нощь его тогдашную и мы празднуем, поминание страшных и неизреченных дел оных и деяний со страхом творяще. Неизреченным твоим Благоутробием Христе Боже наш, помилуй нас, аминь. Песнь 7. {О} Ирмос: Отроцы в вавилоне пещнаго пламене не убояшася, но посреде пламене ввержени, орошаеми пояху: Благословен еси Господи Боже отец наших. {Н} Помавая главою иуда злая предзрев подвиже, Благовремение иский предати судию на осуждение, иже всех есть Господь и Бог отец наших. {В} Вам Христос другом вопияше: един предаст мя, веселия забывше, скорбию и страхом одержими бяху: кто сей, скажи, глаголюще, Боже отец наших? {М} Иже со мною руку свою в солило вложит дерзостию, тому обаче добро бы врата жития пройти никогдаже: сего, иже бе предатель, являше Бог отец наших. Песнь 8. {Н} Ирмос: За законы отеческия Блаженнии в вавилоне юноши предбедствующе, царюющаго оплеваша повеление безумное, и совокуплени имже не сваришася огнем, державствующему достойную воспеваху песнь: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки. {О} Сообедницы Блаженнии, в сионе словом претерпевше апостоли последоваху пастырю, яко агнцы, и совокуплени, егоже не разлучишася Христа, Божественным словом питаеми, Благодарственно вопияху: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки. {Н} Законныя дружбы злоименитый искариот волею забыв, яже нозе умы, уготови на предание: и твой ядый хлеб, тело Божественное, воздвиже ков на тя Христе, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки. {Е} Приимаше решительное греха тело безсовестный, и кровь изливаемую за мир Божественную, но не стыдяшеся пия, юже продаяше на цене, о злобе же не негодова, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки. Песнь 9. {Кс} Ирмос: Странствия Владычня, и безсмертныя трапезы на горнем месте, высокими умы, вернии приидите насладимся, возшедша слова, от слова научившеся, егоже величаем. {А} Идите, учеником слово рече, пасху на горничном месте, еюже ум утверждается, и сию тайноводительно уготовите, безквасным истинным словом, твердое же Благодати величайте. {Д} Содетельницу отец прежде век премудрость раждает мя, начаток путей, в дела созда ныне тайно совершаемая: слово бо несозданное сый естеством, гласы присвояюся, егоже ныне приях. {О} Яко человек сый существом, не мечтанием, сице Бог нравом воздаяния, естество соединившееся мне. Христа единаго тем мя знайте, от нихже, в нихже, яже есмь, Спасающа. Е_ксапостиларий, трижды. Чертог твой вижду Спасе мой, украшенный, и одежды не имам да вниду вонь: просвети одеяние души моея светодавче, и Спаси мя. На хвалитех поставим стихи 4, и поем стихиры самогласны, глас 2: Стекается прочее соборище иудейское, да содетеля и зиждителя всяческих пилату предаст: _о беззаконных, _о неверных! яко грядущаго судити живым и мертвым, на суд готовят: исцеляющаго страсти, ко страстем уготовляют. Господи долготерпеливе, велия твоя милость, слава тебе. Иуда беззаконный, Господи, омочивый на вечери руку в солиле с тобою, простре к беззаконным руце прияти сребреники, и мира умысливый цену, тебе безценнаго не убояся продати: нозе прострый во еже умыти, Владыку облобыза льстивно, во еже предати беззаконным: лика же апостольскаго отвергся, и тридесять поверг сребреники, твоего тридневнаго воскресния не веде, имже помилуй нас. Иуда предатель льстив сый, льстивным лобзанием предаде Спаса Господа, и Владыку всех, яко раба продаде иудеом: яко овча на заколение, тако последоваше агнец Божий, Сын отчий, един многомилостивый. Иуда раб и льстец, ученик и наветник, друг и диавол от дел явися: последоваше бо 820ю, и на него поучашеся преданию, глаголаше в себе: предам того, и приобрящу собранная имения искаше же и миру продану быти, и Иисуса лестию яти. отдаде целование, предаде Христа: и яко овча на заколение, сице последоваше един Благоутробный и человеколюбец. Слава, и ныне, глас тойже: Егоже проповеда агнца исаиа, грядет на заколение вольное, и плещи дает на раны, ланиты на заушения, лица же не отврати от срамоты заплеваний, смертию же без_образною осуждается. вся безгрешный волею приемлет, да всем дарует из мертвых воскресение. На стиховне стихиры самогласны, глас 8: Днесь еже на Христа лукавое собрася соборище, и на него тщетная советоваше, предати пилату на смерть неповиннаго. днесь имением удавление иуда себе облагает, и лишается обоюду жизни привременныя и Божественныя. днесь каиафа неволею пророчествует: уне, глаголя, единому умрети за люди. прииде бо за грехи наша пострадати, да нас свободит от работы вражия, яко Благ и человеколюбец. Стих: Ядый хлебы моя, возвеличи на мя запинание. Днесь иуда нищелюбия сокрывает лице, и лихоимства открывает зрак: не ктому о нищих печется, не ктому миро продает грешныя, но Небесное миро, и от него усвояет сребренники. течет ко иудеом, глаголет беззаконным: что ми хощете дати, и аз вам предам его? _о сребролюбия предателя! удобопродательную творит куплю, к воле купующих, непродаемаго куплю творит, не скуп является к цене, но яко раба бежащаго продает: обычай бо крадущим метати честная. ныне же поверже святая псом ученик, бесование бо сребролюбия, на своего Владыку неистовитися сотвори его. егоже искушения бежим, зовуще: долготерпеливе Господи, слава тебе. Стих: Исхождаше вон, и глаголаше вкупе. Нрав твой льсти исполняется, беззаконный иудо: недугуя бо сребролюбием, приобрел еси человеконенавидение. аще бо богатство любил еси, почто ко учащему о нищете пришел еси? аще же и любил еси, вскую продал еси безценнаго, предав на убиение? ужаснися солнце, возстени земле, и движащися возопий: незлобиве Господи слава тебе. Стих: Слово законопреступное возложиша на мя. Да никтоже, _о вернии, Владычния вечери тайноненаучен, никтоже отнюд яко иуда льстивно да приступит к трапезе: он бо укрух прием, на хлеба уклонися. образом убо сый ученик, вещию же сый убийца. со иудеи убо веселяся, со апостолы же водворяяся: ненавидя лобызаше, лобызая же продаваше искупившаго нас клятвы, Бога и Спаса душ наших. Слава, глас тойже: Нрав твой льсти: И ныне, глас 5: Тайноводствуя твоя Господи ученики, учил еси глаголя: _о друзи, зрите, да никийже страх вас разлучит от мене: аще бо и стражду, но за мир. не блазнитеся убо о мне: не приидох бо, да послужат ми, но послужити, и положити душу мою избавление за мир. аще убо вы друзи мои есте, мене подражайте: хотяй первый быти, да будет последний, владыка яко служитель. пребудите во мне, да грозд принесете: аз бо есмь лоза животная. Благо есть исповедатися Господеви: Совокупляем и час первый, в немже глаголем и тропарь Пророчества, глас 3: Заушенный за род человеческий, и не прогневавыйся свободи от истления живот наш Господи, и Спаси нас. Слава, и ныне, тойже. Прокимен, глас 1: Да разумеют языцы, яко имя тебе Господь. Стих: Боже, кто уподобится тебе? Пророчества иеремиина чтение. [Глава 11, ст. 18-23: глава 12, ст. 1-15.] Господи, скажи ми, и уразумею: тогда видех начинания их. Аз же яко агня незлобивое ведомое на заколение не разумех, яко на мя помыслиша помысл лукавый, глаголюще: приидите и вложим древо в хлеб его, и истребим его от земли живущих, и имя его да не помянется ктому. Господь саваоф, судяй праведно, испытуяй сердца и утробы, да вижду мщение твое на них, яко к тебе открых оправдание мое. Сего ради сия глаголет Господь на мужы анафофски ищущия души моея, глаголющия: да не пророчествуеши о имени Господни: аще ли же ни, умреши в руках наших. Сего ради сия глаголет Господь сил: се аз посещу на них: юноши их мечем умрут, и сынове их и дщери их скончаются гладом: И останка не будет от них, наведу бо злая на живущия во анафофе, в лето посещения их. Праведен еси Господи, яко отвещаю к тебе, обаче судьбы возглаголю к тебе: что яко путь нечестивых спеется? угобзишася вси творящии беззакония? Насадил еси их, и укоренишася: чада сотвориша, и сотвориша плод: близ еси ты уст их, далече же от утроб их. И ты, Господи, разумееши мя, видел мя еси, и искусил еси сердце мое пред тобою, собери их яко овцы на заколение, и очисти их в день заколения их. Доколе плакати имать земля, и трава вся сельная изсхнет от злобы живущих на ней? погибоша скоти и птицы, яко рекоша: не узрит Бог путей наших. Нози твои текут, и разслабляют тя. Идите, соберите вся звери сельныя, и да приидут снести е. Пастырие мнози растлиша виноград мой, оскверниша часть мою, даша часть желаемую мою в пустыню непроходную. Положиша в потребление пагубы. Яко сия глаголет Господь о всех соседех лукавых, прикасающихся наследию моему, еже разделих людем моим Израилю: се аз исторгну их от земли их, и дом иудин извергну от среды их. И будет егда исторгну их, обращуся и помилую их, и вселю их, когождо в достояние свое, и когождо в землю свою. Прокимен, глас 8: Помолитеся и воздадите Господеви Богу нашему. Стих: Ведом во иудеи Бог, во Израили велие имя его. Подобает ведати, яко литии за упокой в притворе не бывает до недели фомины. Прочия же часы поются три_псалмны, просто. Во святый и великий четверток вечера, во светильничное, клеплет во 8 час, и Благословившу архиерею, или Священнику, начинаем вечерню: Приидите поклонимся: и предначинательный _псалом. Бывает ектениа от Священника. Таже, Господи воззвах, на глас 2, поставляем стихов 10. Священник же изменяяй Священническую одежду, исходит, и кадит, и по еже возвратитися, творит проскомидию. Мы же поем стихиры самогласны дне, глас 2, повторяюще я. Стекается прочее соборище иудейское, да содетеля и зиждителя всяческих пилату предаст. _о беззаконных, _о неверных! яко грядущаго судити живым и мертвым, на суд готовят: исцеляющаго страсти, ко страстем уготовляют: Господи долготерпеливе, велия твоя милость, слава тебе. Иуда беззаконный, омочивый на вечери руку в солиле с тобою, простре к беззаконным руце прияти сребреники: и мира умысливый цену, тебе безценнаго не убояся продати: нозе прострый, во еже умыти: Владыку облобыза льстивно, во еже предати беззаконным: лика же апостольскаго отвергся, и тридесять поверг сребреники, твоего тридневнаго воскресния не веде, имже помилуй нас. Иуда предатель льстив сый, льстивным лобзанием предаде Спаса Господа, и Владыку всех, яко раба продаде иудеом: яко овча на заколение, тако последоваше, агнец Божий, Сын отчий, един многомилостивый. Иуда раб и льстец, ученик и наветник, друг и диавол, от дел явися: последоваше бо учителю, и на него поучашеся преданию, глаголаше в себе: предам того, и приобрящу собранная имения: искаше же и миру продану быти, и Иисуса лестию яти, отдаде целование, предаде Христа. и яко овча на заколение, сице последоваше агнец Божий, един Благоутробный и человеколюбец. Егоже проповеда агнца исаиа, грядет на заколение вольное, и плещи дает на раны, ланиты на заушения, лица же не отврати от срамоты заплеваний, смертию же без_образною осуждается: вся безгрешный волею приемлет, да всем дарует из мертвых воскресение. Слава, и ныне, глас 6: Рождение ехиднов воистинну иуда, ядших манну в пустыни, и ропщущих на питателя: еще бо брашну сущу во устех их, клеветаху на Бога неБлагодарнии: и сей злочестивый Небесный хлеб во устех носяй, на Спаса предательство содела. _о нрава несытнаго, и дерзости безчеловечныя! питающаго продает, и егоже любляше Владыку, предаяше на смерть: воистинну онех сын беззаконный, и с ними пагубу наследова. но пощади Господи, души наша от таковаго безчеловечества, едине в долготерпении неизреченный. Вход со евангелием. Свете тихий: Прокимен, глас 1: Изми мя Господи, от человека лукава, от мужа неправедна избави мя. Стих: Иже помыслиша неправду в сердце весь день. Исхода чтение. [Глава 19, ст. 10-19.] Рече Господь моисею: сошед засвидетельствуй людем, и очисти я днесь и утре: и да исперут ризы. И да будут готовы в день третий: в третий бо день снидет Господь на гору синайскую, пред всеми людьми. И устроиши люди окрест, глаголя: внемлите себе не восходити на гору, и ничимже коснутися ея: всяк прикоснувыйся горе, смертию умрет. Не коснется ей рука, камением бо побиется, или стрелою устрелится, аще скот, аще человек, не будет жив: егда же гласи и трубы и облак отидет от горы, сии взыдут на гору. Сниде же моисей с горы к людем, и освяти я: и испраша ризы своя. И рече людем: будите готови, три дни не входите к женам. Бысть же в третий день бывшу ко утру, и быша гласи и молния, и облак мрачен на горе синайстей, глас трубный глашаше зело: и убояшася вси людие иже в полце. Изведе же моисей люди во сретение Богу из полка, и сташа под горою. Гора же синайская дымяшеся вся, схождения ради Божия на ню во огни: и восхождаше дым, яко дым пещный: и ужасошася вси людие зело. Быша же гласи трубнии происходяще крепцы зело. моисей глаголаше, Бог же отвещаваше ему гласом. Прокимен, глас 7: Изми мя от враг моих Боже, и от востающих на мя избави мя. Стих: Избави мя от делающих беззаконие. Иова чтение. [Глава 38, ст. 1-23: гл. 42, ст. 1-5.] Рече Господь иову сквозе бурю и облаки: Кто сей скрываяй от мене совет, содержай же глаголы в сердце, мене же ли мнится утаити? Препояши яко муж чресла твоя: вопрошу же тя, ты же ми отвещай. Где был еси егда основах землю? возвести ми, аще веси разум? Кто положи меры ея, аще веси? или кто наведый вервь на ню? На чемже столпи ея утверждени суть? кто же есть положивый камень краеугольный на ней? Егда [сотворены] быша звезды, восхвалиша мя гласом велиим вси ангели мои. Заградих же море враты, егда изливашеся из чрева Матере своея исходящее. Положих же ему облак во одеяние, мглою же пових е: И положих ему пределы, обложив затворы и врата. Рех же ему: до сего дойдеши и не прейдеши, но в тебе сокрушатся волны твоя. Или при тебе составих свет утренний? денница же весть чин свой, Ятися крил земли, оттрясти нечестивыя от нея. Или ты брение взем от земли, создал еси животно, и глаголиваго сего посадил еси на земли? Отял же ли еси от нечестивых свет? мышцу же гордых сокрушил ли еси? Пришел же ли еси на источники моря? в следах же бездны ходил ли еси? Отверзаются же ли тебе страхом врата смертная? вратницы же адовы видевше тя убояшася ли? Навыкл же ли еси широты поднебесныя, повеждь убо ми, колика есть, В коей же земли вселяется свет? тьме же кое есть место? Аще убо введеши мя в пределы их, аще же ли и веси стези их? Вем убо яко тогда рожден еси, число же лет твоих много. Пришел же ли еси в сокровища снежная, и сокровища градная видел ли еси? Подлежат же ли тебе в час врагов в день браней и рати? Отвещав же иов, рече ко Господу: Вем яко вся можеши, невозможно же тебе ничтоже. Кто есть таяй от тебе совет? щадяй же словеса, и от тебе мнится утаити? кто же возвестит ми, ихже не ведех, велия и дивная, ихже не знах? Послушай же мене Господи, да и аз возглаголю: вопрошу же тя, ты же мя научи. Слухом убо уха слышах тя первее, ныне же око мое виде тя. Пророчества исаиина чтение. [Глава 8, ст. 4- 11.] Господь дает мне язык научения, еже разумети, егда подобает рещи слово: положи мя утро утро, приложи ми ухо, еже слышати. И наказание Господне отверзает уши мои, аз же не противлюся, ни противоглаголю. Плещи мои вдах на раны, и ланите мои на заушения, лица же моего не отвратих от студа заплеваний. И Господь Господь помощник ми бысть: сего ради не усрамихся, но положих лице свое аки твердый камень, и разумех, яко не постыждуся. Зане приближается оправдавый мя: кто пряйся со мною? да сопротивостанет мне купно: и кто судяйся со мною: да приближится ко мне. Се Господь Господь поможет ми: кто озлобит мя? се вси вы, яко риза обетшаете, и яко молие изяст вы. Кто в вас бояйся Господа? да послушает гласа отрока его: ходящии во тьме, и несть им света, надейтеся на имя Господне, и утвердитеся о Бозе. Се вси вы огнь раждизаете, и укрепляете пламень: ходите светом огня вашего, и пламенем, егоже разжегосте: мене ради быша сия вам, в печали успнете. Таже, ектениа малая. Трисвятое. Прокимен апостола, глас 7: Князи людстии собрашася вкупе на Господа и на Христа его. Стих: Вскую шаташася языцы, и людие поучишася тщетным. Апостол к коринфяном, зачало 149. Братие, аз приях от Господа: Аллилуиа, глас 6: Блажен разумеваяй на нища и убога, в день лют избавит его Господь. Стих: Врази мои реша мне злая: когда умрет и погибнет имя его? Стих: Ядый хлебы моя, возвеличи на мя запинание. Ев\глие от матфеа, зачало 107: Рече Господь своим учеником: весте, яко по двою дню пасха будет: И по чину Божественная литургиа великаго василиа. Вместо же херувимския песни поем тропарь сей, на глас 6, трижды. Вечери твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими: не бо врагом твоим тайну повем, ни лобзания ти дам яко иуда, но яко разбойник исповедаю тя: помяни мя Господи во Царствии твоем. Тойже и причастен, и вместо, Да исполнятся уста наша тойже поем множицею, дондеже причастятся братия Божественных таин. По заамвонной же молитве бывает умовение, и его последование, якоже являет устав. Таже дается антидор, и отпуст. На трапезе же причащаемся вина и елеа.