<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> [гл\ва 28] Чин оСвящения храма, от архиереа творимаго. Храму совершену бывшу, приходит от архиереа посланный, емуже повелит, прежде единаго дне или больши, и предуготовляет потребная к оСвящению, как внутрь олтаря, так и во всем храме, а наипаче дабы Престол был на четырех столпах, пятый столпец посреди с ящиком: ящик бы был посреде под Престолом, вышиною пол-аршина: Престол высотою аршина, и шести вершков, а широтою по мере олтаря: дска наПрестольная по мере Престола, жертвенник такой же высоты, ширина и длина по мере олтаря. На верху у столпов Престольных вынять ящики на четверть вершка, где быть воскомастиху: на техже столпах, от полу уступя вершка с два, вырезать зазубриной для утверждения верви: а вкруг Престольной дски вырезать же на четверть вершка, где быть верви: на дсках, на Престольной и на жертвенной, по углам чтобы было проверчено, где быть гвоздям, и сделать гнездышка, где будут гвоздинныя шляпки, чтоб гвоздинныя шляпки были в равенстве со Престольною дскою, також и на столпах навертеть, чтоб гвозди шли прямо: к утверждению Престола четыре гвоздя, а к жертвеннику сколько надобно: четыре камня, коими прибиваются гвозди: срачица на одеяние Престола, и другая на жертвенник. На обязание Престола вервь в шестьдесят аршин, и верхнее одеяние на Престол и на жертвенник: пелены, чтоб покрыть Престол и жертвенник, воздухи, платы, которыми Престол отирать: занавес к цр\ским дверем, два илитона на Престол и на жертвенник: воды розовой, и вина Церковнаго по стклянице: кропило, коим кропить: святое миро, и стручец: четыре губы, отирать ими Престол: губа во антиминс, губа во святую чашу: ящичек оловянный на святыя мощи под Престол: архиерею свеща, и свещи на роздачу прочим духовным, и миряном: ладон росной и простой: две свещи выносныя большия: хоругви, аще суть: вкруг Церкви чтоб было чисто. Таже снимается дска со столпов, и поставляется на десней стране к стене, и замечается, как ей быть по прежнему на столпах Престольных. Потом пред цр\ския врата поставляется стол, и постилается скатерть: поверх скатерти постилается пелена, и полагается святое евангелие, и честный Крест, и поставляются святые сосуды, лжица, копие, пелены, воздухи, вервь, одеяние на Престол и на жертвенник, гвозди, губы, и покрываются пеленою и поставляются по углам четыре подсвещника: а другой столец поставляется в олтаре к горнему месту, и стелется пелена, и поставляется на столец святое миро, вино Церковное, вода розовая в сткляницах, стручец, кропило, камение, которыми гвозди прибивать. А мощи святыя поставляются на дискосе, покровены звездою и воздухом, в навечерии оСвящения на аналогии пред образом Спасителевым, у цр\ских врат в томже храме, и поется вне олтаря всенощное бдение обновлению и храму, кому от архиереа повелено будет. Пред водооСвящением же износятся мощи с Благоговением в близ сущий храм после ранней литургии, и поставляются на святем Престоле, а святое евангелие поставляется от востока над мощьми: и ставится подсвещник пред святыми мощьми. Буде же нет в близости другаго храма, то стоят до времени приятия своего на томже месте. О составлении воскомастиха: Во утрии прежде пришествия архиерейскаго, воскомастих составляется сице воск, и мастих толчен, и ладон толчен, [аще несть мастиха, вместо его белый ладон довлеет,] и росной ладон толчен же, и алой толчен же, аще же несть алоя, вместо его @сера@{смола} белая: и полагают прежде воск в горнец новый, противу меры вещей. И егда растопится воск, полагают и вышеписанныя вещи, и мешают я в горнце стручцем опасно, чтобы от воскипения не прелилося во огнь: и по малом кипении, отставляют от огня во страну: Аще же соизволится примешати и иныя Благовонныя приличныя вещи: и сие невозбранно есть. Начало оСвящения. Приспевшу времени святыя литургии, и прибывшу архиерею во оСвящаемый храм, облачается во вся архиерейская облачения, и верху архиерейских одежд возлагается ктому нарочитая срачица или запон. И тако украшен входит во святый олтарь: преди же архиереа вносят сослужащии Священницы, такожде сверх Священнических одежд имеющие возложенныя срачицы, в цр\ская врата стол уготованный со всякою потребою, яже суть прилична ко оСвящению, и поставляют одесную страну. Архиерей же, отдав посох у цр\ских врат подьяку, входит во олтарь, и помоляся осеняет сослужащих на обе страны {Зри. Цр\ская врата затворити, и мирским людем из олтаря изыти, дабы от утеснения не могло каковаго либо Священнодействию возпоследовати препятствия}. В то время диакон подносит архиерею святую воду: архиерей же приняв кропило, кропит святою водою столпы. Потом приносит ключарь воскомастих кипящ, архиерей кропит святою водою воскомастих, и приемлет горнец с воскомастихом, и возливает сам на столпцы крестообразно против меры, обходя кругом, и отдает горнец, потом паки кропит святою водою на столпцы, чтобы скоро устыл воскомастих: а Священницы подувают на столпцы, идеже воскомастих, дондеже устынет. По исполнении онаго, протодиакон глаголет: Господу помолимся. Священницы: Господи помилуй. Архиерей же чтет молитву во услышание всем: Молитва 1: Господи Боже Спасителю наш, вся творяй и строяй о Спасении рода человеческаго, приими молитву нас недостойных раб твоих, и удовли нас в настоящий час, во еже неосужденно оСвящение совершити храма сего, ко твоему славословию созданнаго, во имя святаго им\рк: [или святыя им\рк] и воздвижение в нем сотворити трапезы. Возглас: Яко подобает тебе всякая слава, честь и поклонение, отцу и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Потом приносят Священницы трапезную дску, и кропится дска от архиереа с обоих стран, и полагается на столпцах Престольных. В то время поется _псалом 144: Вознесу тя Боже мой, Царю мой, и Благословлю имя твое в век и в век века. На всяк день Благословлю тя, и восхвалю имя твое в век и в век века. Велий Господь и хвален зело, и величию его несть конца. Род и род восхвалят дела твоя, и силу твою возвестят. Великолепие славы святыни твоея возглаголют и чудеса твоя поведят: И силу страшных твоих рекут, и величие твое поведят. Память множества Благости твоея отрыгнут, и правдою твоею возрадуются. Щедр и милостив Господь, долготерпелив и многомилостив: Благ Господь всяческим, и щедроты его на всех делех его. Да исповедятся тебе, Господи, вся дела твоя, и Преподобнии твои да Благословят тя: Славу Царствия твоего рекут, и силу твою возглаголют: Сказати сыновом человеческим силу твою, и славу великолепия Царствия твоего. Царство твое, Царство всех веков, и Владычество твое во всяком роде и роде: верен Господь во всех словесех своих, и Преподобен во всех делех своих. Утверждает Господь вся низпадающия, и возставляет вся низверженныя. Очи всех на тя уповают, и ты даеши им пищу во Благовремении: Отверзаеши ты руку твою, и исполняеши всякое животно Благоволения. Пр\двен Господь во всех путех своих, и Преподобен во всех делех своих. Близ Господь всем призывающим его, всем призывающим его во истине: Волю боящихся его сотворит, и молитву их услышит, и Спасет я. Хранит Господь вся любящия его, и вся грешники потребит. Хвалу Господню возглаголют уста моя: и да Благословит всяка плоть имя святое его в век, и в век века. По скончании же _псалма, глаголет архиерей: Благословен Бог наш: Стекшу же воскомастиху, и очищаемым местом, на нихже истече. Паки глаголют _псалом 22: Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит. На месте злачне, тамо всели мя: на воде покойне воспита мя. Душу мою обрати, настави мя на стези правды, имене ради своего. Аще бо и пойду посреде сени смертныя, не убоюся зла, яко ты со мною еси: жезл твой и палица твоя, та мя утешиста. Уготовал еси предо мною трапезу сопротив стужающим мне: умастил еси елеом главу мою, и чаша твоя упоявающи мя яко державна. И милость твоя поженет мя вся дни живота моего, и еже вселити ми ся в дом Господень, в долготу дний. Таже архиерей: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Таже приносит ключарь четыре гвоздя, и полагает на трапезе: архиерей же кропит святою водою, и влагает их в столпы. Паки приносит ключарь четыре камня: взяв же архиерей един камень, и прочии Священнослужители, утверждают трапезу. По внегда же утвердитися трапезе, ковер абие пред святыми дверьми постилается, и возглавие полагается {Цр\ская врата отверсти}, и изшед архиерей из олтаря, протодиакону возгласившу: Паки и паки, преклоньше колена, Господу помолимся. Священником же внутрь олтаря поющим: Господи помилуй. трижды. Преклоняет колена, и чтет молитву сию велегласно: Боже безначальный. и присносущный, иже от не сущих в бытие вся приведый, иже во свете живый неприступнем, и престол имеяй Небо, землю же подножие: иже моисеови повеление давый и начертания, веселеилу же Дух премудрости вложивый: и удовлив их к совершению свидения скинии, в нейже служения оправдания бяху истины образы и предначертания: иже соломону широту и пространство сердца даровавый, и тем древний храм возставивый: святым же всехвальным апостолом, в дусе службу, и скинии истинныя обновивый Благодать: и теми святыя твоя Церкви, и жертвенники твоя, Господи сил, во всей земли насадивый, во еже приноситися тебе Священным и безкровным жертвам: иже и сему храму ныне Благоволил еси во имя создатися святаго, [или святыя] им\рк, ко славе твоей, и единороднаго твоего Сына, и всесвятаго твоего Духа: сам безсмертне и великодаровитый Царю, помяни щедроты твоя и милости твоя, яко от века суть: и да не возгнушаешися нас, множеством оскверненных грехов, ниже да разрушиши завета твоего нашея ради нечистоты: но презри и ныне прегрешения наша, и укрепи нас, и удовли Благодатию и пришествием животворящаго и святаго твоего Духа, совершити без осуждения обновление храма сего, и иже в нем жертвенника [жертвенников] сотворити оСвящение: да и на сем [и на сих] Благословим тя _псалмы и песньми, и тайными@{тайнами} службами, и твое Благоутробие выну величаем. Ей, Владыко Господи Боже наш, упование всех концев земли, услыши нас грешных молящихся тебе: и низпосли пресвятаго твоего и покланяемаго и всесильнаго Духа, и освяти храм сей, и жертвенник сей [и жертвенники сия] исполни его [я] света присносущнаго, избери его [я] в жилище твое: сотвори его [я] место селения славы твоея: украси его [я] Божественными твоими и премирными дарованьми: устави его [я] пристанище обуреваемых, врачевство страстей, прибежище немощных, бесов прогонение: во еже быти очесам твоим отверстым нань [на них] день и нощь, и ушесам твоим внемлющим в молитву, со страхом твоим и Благоговеинством в него приходящих [к ним приходящих], и призывающих всечестное и покланяемое имя твое: да елика воспросят у тебе, и ты услышиши на Небеси горе, и сотвориши милость, и милостив будеши: сохрани его даже до скончания века непоколебима, и иже в нем жертвенник святый [жертвенники святыя] святых покажи, силою и действом святаго твоего Духа, прослави его [я] паче еже по закону очистилища: яко да яже на нем [на них] совершаемая Священнодейства во святый и преНебесный, и мысленный твой жертвенник достизают, и Благодать нам твоего пречистаго приносят осенения: дерзаем бо не на наших рук служение, но на твою неизреченную Благостыню. И по совершении молитвы востанет архиерей, и идет во олтарь ко святей трапезе, а протодиакон внутрь святаго олтаря глаголет {Цр\ская врата затворити}: Заступи, Спаси, помилуй, возстави и сохрани нас, Боже, твоею Благодатию. Священницы: Господи помилуй. О свышнем мире, и о Спасении душ наших, Господу помолимся. О мире всего мира, Благостоянии святых Божиих: О святейшем правительствующем синоде, и о преосвященнейшем епископе нашем им\рк, и делех руку его, и иже с ним Священницех и диаконех, Господу помолимся. О еже освятитися храму сему, и иже в нем жертвеннику сему, [жертвенником сим] пришествием и силою святаго Духа, Господу помолимся. О Благочестивейшем, самодержавнейшем, великом Господре нашем императоре николае але_ксандровиче всея россии: о супруге его, Благочестивейшей Господрне императрице але_ксандре феодоровне: о матери его, Благочестивейшей Господрне императрице марии феодоровне: о наследнике его, Благоверном Господре, цесаревиче и великом князе, але_ксии николаевиче, и о всем царствующем доме: о всей палате и воинстве их, Господу помолимся. О граде сем, и всяком граде: О избавитися нам: Пресвятую, пречистую, преБлагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу, и присноДеву Марию, [и святаго, егоже есть оСвящаемый храм] со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим. Возглас: Яко свят еси Боже наш, иже на пострадавших по тебе честных Мученцех почиваеши, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Таже приносится возливальник с теплою водою, и вино красное, и розовая вода. Протодиакон глаголет: Господу помолимся. Архиерей, преклонив главу, глаголет молитву сию над водами и вином тайно: Господи Боже наш, освятивый струи иорданския Спасительным твоим явлением: сам и ныне низпосли Благодать святаго твоего Духа, и Благослови воды сия и вино ко оСвящению и совершению жертвенника твоего сего [жертвенников твоих сих]: яко Благословен еси во веки веков, аминь. И по молитве возливает на трапезу трижды от теплыя воды, глаголя: Во имя отца, и Сына, и святаго Духа, аминь. А вино красное с розовою водою смешивается во едином сосуде. Таже ключарь приносит четыре плата. Архиерей же приняв един плат, прочия Благословляет прияти сослужащим, и отирают ими трапезу. Внегда же сия совершаются, глаголется _псалом 83: Коль возлюбленна селения твоя, Господи сил! Желает и скончавается душа моя во дворы Господни: сердце мое и плоть моя возрадовастася о Бозе живе. Ибо птица обрете себе храмину, и горлица гнездо себе, идеже положит птенцы своя: олтари твоя, Господи сил, Царю мой и Боже мой. Блажени живущии в дому твоем: в веки веков восхвалят тя. Блажен муж, емуже есть заступление его у тебе: восхождения в сердце своем положи. Во юдоль плачевную, в место, еже положи: ибо Благословение даст законополагаяй. Пойдут от силы в силу, явится Бог богов в сионе. Господи Боже сил, услыши молитву мою, внуши Боже иаковль. Защитниче наш виждь Боже, и призри на лице Христа твоего. Яко лучше день един во дворех твоих, паче тысящ: изволих приметатися в дому Бога моего паче, неже жити ми в селениих грешничих. Яко милость и истину любит Господь, Бог Благодать и славу даст, Господь не лишит Благих, ходящих незлобием. Господи Боже сил, Блажен человек уповаяй на тя. И по совершенном омовении трапезном и отирании, глаголет архиерей: Слава Богу нашему во веки веков. Священницы: Аминь. Приемлет архиерей у ключаря вино красное, с водою розовою смешенное, и возливает на трапезу трижды, Крестовидно, довольно, и напаяют трапезу, растирающе руками: и кропит архиерей тем же смешением оСвящаемыя антиминсы прочия. Егда же сие деется, глаголет на всяком кроплении: Окропиши мя вссопом, и очищуся: омыеши мя, и паче снега убелюся. А по окроплении престола и антиминсов присовокупляет и последующее: Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне Боже, и Дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица твоего, и Духа твоего святаго не отими от мене. Воздаждь ми радость Спасения твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем твоим, и нечестивии к тебе обратятся. Избави мя от кровей Боже, Боже Спасения моего: возрадуется язык мой правде твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не Благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. УБлажи Господи Благоволением твоим сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда Благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая: тогда возложат на олтарь твой тельцы. Потом ключарь приносит губы. Архиерей приемлет едину губу, а прочия другии сослужащии: и отирают губами трапезу. Потом полагается антиминс [или антиминсы] на трапезу горе. Таже глаголет архиерей: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Потом приносит ключарь святое миро. Архиерей, приняв стручец, помазует на трапезе Крестообразно. Протодиакону глаголющу к Престолу и ко [всякому] антиминсу: Вонмем: Архиерей творит на трапезе три Кресты, един среди, а два по обою страну мало пониже, глаголя: Аллилуиа: по трижды. Помазует же и на столпех престольных с дву стран, и на среде, и на ребрех. Посем Священницы приемлют антиминс [антиминсы] и полагают и [я] на престоле, един по единому, ниже Крестов, идеже назнаменаны святым миром, для того, чтоб те Кресты не сотренны были. Архиерей творит три Кресты на всяком антиминсе миром, якоже и на престоле. Егда же сие совершится, глаголется _псалом 132: Се что добро, или что красно, но еже жити братии вкупе? Яко миро на главе, сходящее на браду, браду аароню, сходящее на ометы одежды его: яко роса аермонская, сходящая на горы сионския. яко тамо заповеда Господь Благословение и живот до века. Таже архиерей глаголет: Слава тебе святая Троице, Боже наш, во веки веков. Священницы: Аминь. И отлагается антиминс [антиминсы] на блюдо. Посем Священницы приносят срачицу: архиерей кропит святою водою внутрь и вне, и надевают на трапезу. Потом приносится вервь. Архиерей кропит вервь, и обязует Престол, обязуется же сице: От правыя страны, у перваго столпа архиерей держит конец верви, и идут по верви кругом до втораго столпа к востоку: от втораго же столпа сносится на низ к третиему столпу, и идет по низу до четвертаго столпа, и паки возносится к первому столпу сопреди, и связуется с концем, идеже архиерей держит: и паки сносится вниз ко второму столпу, и идет низом до третияго столпа, взносится в верх к четвертому столпу, от четвертаго же столпа сносится вниз к первому столпу, и тако будет Крест сопреди. От перваго же столпа по низу идет кругом до втораго столпа, от втораго же столпа взносит в верх к третиему столпу, и тако будет Крест к востоку. От третияго же столпа сносит на низ к четвертому столпу, и тако будет Крест на северней стране: от четвертаго же столпа, идет по низу Крестом до перваго столпа. От перваго же столпа снизу идет в верх ко второму столпу: и тако будет Крест на южной стране. и обходит кругом, чтоб было три верви по верху, вторый же конец верви связуется с первым концем у перваго столпа. Егда же сия совершаются, то есть, одевается трапеза срачицею, и опоясуется вервию, глаголется единожды, дважды и трижды _псалом 131: Помяни Господи Давида, и всю кротость его. Яко клятся Господеви, обещася Богу иаковлю: Аще вниду в селение дому моего, или взыду на одр постели моея: Аще дам сон очима моима, и веждома моима дремание, и покой скраниама моима, дондеже обрящу место Господеви, селение Богу иаковлю. Се слышахом я во евфрафе, обретохом я в полях дубравы: Внидем в селения его, поклонимся на место, идеже стоясте нозе его. Воскресни Господи в покой твой, ты и кивот святыни твоея. Священницы твои облекутся правдою, и Преподобнии твои возрадуются. Давида ради раба твоего, не отврати лице помазаннаго твоего. Клятся Господь Давиду истиною, и не отвержется ея: от плода чрева твоего посажду на Престоле твоем. Аще сохранят сынове твои завет мой, и свидения моя сия, имже научу я, и сынове их до века сядут на Престоле твоем. Яко избра Господь сиона, изволи и в жилище себе. Сей покой мой во век века, зде вселюся, яко изволих и: Ловитву его Благословляяй Благословлю, нищия его насыщу хлебы, Священники его облеку во Спасение, и Преподобнии его радостию возрадуются. Тамо возращу рог Давидови, уготовах светильник помазанному моему. Враги его облеку студом, на немже процветет святыня моя. По совершении же глаголет архиерей: Слава Богу нашему, во веки веков. Потом приносят Священницы индитию, сиесть, верхнее одеяние. Архиерей кропит святою водою внутрь и вне, и одевают ею святый престол, и полагают илитон, а на илитоне антиминс [антиминсы] и святое евангелие на Престоле, и честный Крест, и покрываются пеленою: вся же сия кропятся святою водою. Сим же совершившимся, глаголется _псалом 92: Господь воЦарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу, и препоясася: ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов Престол твой оттоле: от века ты еси. Воздвигоша реки Господи, воздвигоша реки гласы своя: Возмут реки сотрения своя от гласов вод многих. Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь. Свидения твоя уверишася зело: дому твоему подобает святыня Господи, в долготу дний. По _псалме глаголет архиерей: Благословен Бог наш: Таже повелит архиерей начальствующему из сослужащих украшати предложение со окроплением святыя воды, [и поставляются сосуды, и покровы, и пеленою покрываются.] ничтоже глаголя, токмо водою святою кропя. Посем снимается со архиереа запон, а протодиакон приносит архиерею кадило {Цр\ская врата отверсти}. Архиерей же кадит Крестом Престол и жертвенник и весь олтарь: а протодиакон предходит со свещею, и глаголется _псалом 25: Суди ми Господи, яко аз незлобою моею ходих: и на Господа уповая не изнемогу: Искуси мя Господи, и испытай мя, разжзи утробы моя и сердце мое: Яко милость твоя пред очима моима есть, и Благоугодих во истине твоей. Не седох с сонмом суетным, и со законопреступными не вниду. Возненавидех церковь лукавнующих, и с нечестивыми не сяду. Умыю в неповинных руце мои, и обыду жертвенник твой Господи: Еже услышати ми глас хвалы твоея, и поведати вся чудеса твоя. Господи, возлюбих Благолепие дому твоего, и место селения славы твоея. Да не погубиши с нечестивыми душу мою, и с мужи кровей живот мой: Ихже в руку беззакония, десница их исполнися мзды. Аз же незлобою моею ходих, избави мя Господи, и помилуй мя. Нога моя ста на правоте: в Церквах Благословлю тя Господи. Многажды, дондеже окадит олтарь и всю Церковь по обычаю. Внегда же архиерей кадит, последуют по нем двое архимандритов, или игуменов, или Священников: един кропит стены святою водою, а вторый держя сосуд мира, помазует стручцем, обмочя в миро, Крестообразно, первее во олтаре над горним местом над окном: таже над Церковными враты, яже к западу Церкве: таже на южной стране, и на северной над дверьми, или над окном на стенах, аще же высоко, приставляется лествица. Совершившу же ся каждению и _псалму, идет архиерей во олтарь и глаголет: Слава отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. И приемлет протодиакон кадило, и кадит архиереа трижды. Потом глаголет ектению малую: Паки и паки: пред Престолом, по левую страну архиереа. Возгласа же архиерей не глаголет, но протодиакон: Господу помолимся. и снимается митра. Архиерей же пред святым Престолом глаголет молитву велегласно: Господи Небесе и земли, иже святую твою Церковь неизреченною премудростию основавый, и во образ ангельскаго на Небеси служения, священничества чин на земли составивый: ты Владыко великодарне, приими и ныне молящихся нас, не яко достойных сущих о толиких просити, но да превосходство покажется твоея Благости: не бо престал еси человеческому роду многообразне Благодея. Главизну же нам даровал еси Благодеяний, еже во плоти единороднаго твоего Сына пришествие, иже на земли явлься, и возсияв сущим во тьме свет Спасения, принесе себе о нас жертву, и бысть мирови всему очистилище, общники нас своего воскресния сотворив: и вознесыйся на Небеса, облече своя ученики и апостолы, якоже обещася, силою свыше, яже есть Дух святый, покланяемый и всесильный, иже от тебе Бога и отца исходящ: имже бывше сильнии делом и словом, крещение предаша Сыноположения: Церкви воздвигоша, утвердиша жертвенники, Священства положиша правила и законы, ихже мы грешнии держаще предание, припадаем ти вечному Богу, и молимся ти Благоутробне: к твоему песнопению созданный сей храм, Божественныя твоея исполни славы, и в нем воздвиженный жертвенник святый [и предложенныя жертвенники святыя] святых покажи: яко нам предстоящим ему [им] яко страшному Царствия твоего Престолу, неосужденно служити тебе, мольбы о нас и о людех всех возпосылающим, и безкровную жертву твоей приносящим Благости, о вольных и невольных гресех в прощение, во управление жития, во исправление Благаго жительства, во исполнение всякия правды. Яко Благословися твое пресвятое имя, отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Архиерей же глаголет: Мир всем. Протодиакон: Главы ваша Господеви приклоните. Архиерей глаголет молитву тайно: Благодарим тя Господи Боже сил, яко юже излиял еси Благодать на святыя твоя апостолы, и на Преподобныя наши отцы, сподобил еси многаго ради твоего человеколюбия, и даже до нас грешных и непотребных раб твоих оную прострети: и молимся тебе, Владыко многомилостиве, исполни славы, и святыни, и Благодати жертвенник сей [жертвенники сия] якоже претворятися, яже на нем [на них] приносимым тебе безкровным жертвам, в пречистое тело, и честную кровь единороднаго твоего Сына и Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, ко Спасению всех людей твоих, и нашего недостоинства. Возглас: Ты бо еси Бог наш, Бог миловати и Спасати, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне, и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. По совершении сего приносится архиерею свещник с невозжженною новою свещею {Зри. До сего оСвящения времени во олтари свещи никаковыя не возжигати}, юже возжег архиерей своими руками, поставляет на горнем месте возле Престола. Посем ключарь управаяет, како идти по мощи в иную Церковь со Кресты: архиерей же отдает евангелие, и Крест Священникам, и свещи в олтаре раздает предстоящим, а вышед из олтаря на амвоне мирским людем. Потом входит архиерей в олтарь, а из олтаря предыдущим Священником, идет архиерей цр\скими враты по мощи, прияв посох у цр\ских врат у подьяка, и глаголет: С миром изыдем. И тако идут по святыя мощи по чину: напреди же идут с хоругви и со иконы, якоже обычай ходу бывати со Кресты. Архиереа же поддержат два диакона. Священники же идут со евангелием и Крестом напреди архиереа, а протодиакон со диаконом кадят. Певчие поют тропарь, глас 4: Иже во всем мире Мученик твоих, яко багряницею и виссом, кровьми Церковь твоя украсившися, теми вопиет ти Христе Боже: людем твоим щедроты твоя низпосли, мир жительству твоему даруй, и душам нашим велию милость. Слава, и ныне, глас 8: Яко начатки естества насадителю твари, вселенная приносит ти Господи, Богоносныя Мученки: тех молитвами, в мире глубоце Церковь твою, жительство твое, Богородицею соблюди многомилостиве. И пришед архиерей во храм, идеже поставлены мощи, входит в олтарь цр\скими враты, с двумя предстоящими сослужители: посох же отдает у цр\ских врат подьяку, и покланяются святым мощем, и осеняет предстоящих ту. Протодиакон же глаголет ектению малую: Паки и паки: пред цр\скими враты. Священницы: Господи помилуй: вне олтаря. По ектении же архиерей говорит возглас пред Престолом: Яко свят еси Боже наш, иже на пострадавших по тебе честных Мученцех почиваеши, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. И поют трисвятое. Потом протодиакон: Господу помолимся. Певчие: Господи помилуй. И снимается с архиереа митра, и кладется на блюдо. Архиерей же глаголет молитву: Господи Боже наш, верный во словесех твоих, и неложный во обещаниих твоих, даровавый святым твоим Мученком подвигом добрым подвизатися, и течение Благочестия совершити, и веру истиннаго исповедания сохранити: сам Владыко пресвятый, тех молением умолен буди, и даруй нам недостойным твоим рабом часть и наследие имети с ними, да подражателие тех бывше, сподобимся и предлежащих тем Благих. Возглас: Милостию и человеколюбием единороднаго Сына твоего, с нимже Благословен еси, со пресвятым, и Благим, и животворящим твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. Таже: Мир всем: Протодиакон: Главы ваша: Архиерей же глаголет молитву тайно: Господи Боже наш, молитвами пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, и всех святых твоих, дела рук наших недостойных раб твоих направи, и во всех угождати нас твоей Благости сподоби. Возглас: Буди держава Царствия твоего Благословена и препрославлена, отца и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. Архиерей приемлет кадило у протодиакона и кадит святыя мощи трижды, по трижды: и отдав кадило, и прием святый дикос со святыми мощьми, покровен воздухом по звезде, поставляет на главу свою, и идет цр\скими враты, поддержимь первоСвященнослужительми: дискос же держить сам архиерей обема рукама, и тако идут по чину. Напреди же идут с хоругви и иконы храма: пред иконою идут певчие, таже идут Священницы, потом лампадчик с посошником, посреди же с митрою. Таже протодиакон с диаконом с кадилы, и кадят мощи и архиереа: над дискосом же несут диаконы две рипиды или четыре: пред архиереом вподиаконы несут трикирий и дикирий. Певчие поют тропарь, глас 3: Иже на камени веры создавый Церковь твою Блаже, в той исправи моления наша, и приими люди в вере вопиющия тебе: Спаси ны Боже наш, Спаси ны. Аще же достанет время, поются и следующии ирмосы, глас 3. Песнь 3: Утверждение на тя надеющихся, утверди Господи Церковь, юже стяжал еси честною твоею кровию. Глас 8. Песнь 3: Небеснаго круга верхотворче Господи, и Церкве зиждителю, ты мене утверди в любви твоей, желаний краю, верных утверждение, едине человеколюбче. Глас 5. Песнь 3: Водрузивый на ничесомже землю повелением твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем Христе, камени заповедей твоих, Церковь твою утверди, едине Блаже и человеколюбче. Егда дойдут до оСвящаемаго храма, обходят его от западных дверей на южную страну, к востоку вкруг: а Священник предходя кропит святою водою стены храма. Егда же приидут пред церковная великая врата, певчие поют тропари, на глас 7: Святии Мученцы, иже добре страдавше и венчавшеся, молитеся ко Господу Спастися душам нашим. Дважды. Слава тебе, Христе Боже, апостолов похвало, и Мученков веселие, ихже проповедь Троица единосущная. Единожды. Архиерей снимает со главы своея дискос с мощьми, поставляет его на уготованном столе пред Церковными враты, и покланяется святым мощем трижды, и налагается митра: и осеняет Священников на обе страны. Егда же певчие пропоют тропари, идут внутрь храма. Архиерей же стоя пред святыми мощьми, глаголет: Благословен еси Христе Боже наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Певчие отвещают внутрь храма: Аминь. Архиерей глаголет: Возмите врата князи ваша, и возмитеся врата вечная и внидет Царь славы. Певчие же поют внутрь храма: Кто есть сей Царь славы? А протодиакон подносит архиерею кадило. Архиерей же приняв, кадит святый дискос трижды, по трижды, таже святое евангелие и Крест, и иконы, правую и левую страну, таже Священнослужителей. Вратам же затворенным, или занавесом завешенным, со иконами, со евангелием и со Кресты, стоят Священницы за столом пред дверьми, обратяся на запад на столе же постлана пелена, по углам стола четыре подсвещника, или два: а диаконы рипиды держат над святыми мощьми. По каждении же приемлет протодиакон у архиереа кадило, и кадит архиереа трижды. Егда певчие пропоют первое: Кто есть сей Царь славы? Паки архиерей глаголет второе: Возмите врата князи ваша, и возмитеся врата вечная, и внидет Царь славы. Певчие поют: Кто есть сей Царь славы? Посем протодиакон: Господу, помолимся. Певчие: Господи помилуй. С архиереа отлагается митра, и глаголет молитву велегласно: Боже и отче Господа нашего Иисуса Христа, сый Благословен во веки, иже завесою плоти его обновил еси нам в первородных Церковь на Небесех вписаных вход, идеже жительство празднующих и глас радования: сам человеколюбче Владыко, призри на ны грешныя и недостойныя рабы твоя, обновление празднующия честнаго храма им\рк во образ святейшия твоея Церкве, сиречь, самаго телесе нашего, еже убо и храм твой, [и уды Христа твоего], всехвальным апостолом павлом именовати сподобил еси: и утверди его до скончания века непоколебима, и прославлена в тебе: и сподоби нас в нем хвалы и славословия незазорна приносити славе твоей, и единородному твоему Сыну Господу нашему Иисусу Христу, и святому твоему Духу, в разуме и всяком чувстве, покланяющимся тебе во страсе твоем, Божественных щедрот достойным показатися: и Благоприятным твоей Благости быти мольбам сим, о нас и всех людех твоих неизреченному твоему Благоутробию приносимым: молитвами пречистыя Владычицы нашея Богородицы, и присноДевы марии. Возглас: Яко свят еси Боже наш, и на святых почиваеши, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. Архиерей: Мир всем. Протодиакон: Главы ваша Господеви приклоните. Певчие: Тебе Господи. Архиерей чтет молитву входа тайно: Владыко Господи Боже наш, уставивый на Небесех чины, и воинства ангел и архагг~л во служение твоея славы: сотвори со входом нашим входу святых ангелов быти, сослужащих нам и сославословящих твою Благость. Возглас: Яко подобает тебе всякая слава, честь и поклонение, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. Таже архиерей приемлет дискос со святыми мощьми, и знаменает врата храма Крестообразно, и глаголет: Господь сил, той есть Царь славы. Певчие поют такожде: Господь сил, той есть Царь славы. Егда певчие запоют последнее: Господь сил, той есть Царь славы: в то время отемлется стол, а архиерей поставляет дискос с мощьми на главу свою и идут во храм. В то время певчие поют тропарь, глас 4: Якоже вышния тверди Благолепие, и нижнюю споказал еси красоту святаго селения славы твоея, Господи: утверди сие во век века, и приими наша в нем непрестанно приносимая тебе моления Богородицею, всех животе и воскресение. Архиерей же входит во святый олтарь цр\скими враты: и поставляет дискос со святыми мощьми на святем Престоле, и покланяется святым мощем, и налагается на архиереа митра. А протодиакон подносит архиерею кадило, и прием архиерей, кадит святыя мощи трижды, по трижды, и на обе страны сослужителей: протодиакон же приняв у архиереа кадило, кадит архиереа трижды. Архиерей же помоляся осеняет сослужащих, и отлагает с дискоса воздух и звезду, а ключарь подносит святое миро, и ящичек для святых мощей, что под Престол: по нем подносит вподиакон воскомастих несколько приустыл. И приемлет архиерей святыя мощи, развернув из бумажек, в которых завернуто по три частицы, облепленныя воском, кладет, напредь миром помазав, в ящичек оныя, и заливает воскомастихом, и отдает ключарю. Ключарь же приняв и целовав архиерейскую руку, закрывает ящичек, и полагает под Престолом в среднем столпе. Таже архиерей и в антиминс [или в антиминсы], помазав первее в мешечке святым миром, влагает приуготовленныя частицы, и укрепляет воскомастихом же нарочитою лопаточкою. [зри] Егда близ оСвящаемаго храма другой Церкви несть, тогда святыя мощи поставляются такожде с вечера на аналогии пред образом Спасителевым, что у цр\ских врат на правой стране, в томже храме, егоже оСвящать. Егда же приидет время по мощи идти, выходит архиерей цр\скимиж враты, и становится противо мощей на орлеце, и помоляся осеняет сослужащих, и приемлет архиерей кадило, и кадит святыя мощи, трижды по трижды: а певчие поют вышеписанный тропарь: Иже во всем мире Мученк твоих: Слава, и ныне, кондак: Яко начатки естества: А как пропоют певчие, протодиакон глаголет ектению малую: Паки и паки: пред мощьми, и все бывает по чину, якоже предписася выше сего. И приемлет архиерей святыя мощи на главу, и идут со Кресты вкруг Церкви по чину. А егда не возможно никоими меры вокруг храма с мощьми ходити: то пред Церковная великая врата выходят, и поставляет архиерей святыя мощи на уготованном столе, и покланяется святым мощем, и приемлет у протодиакона кадило, и кадит святыя мощи, трижды по трижды, и бывает все по предписанному чину. По исполнении всего приемлет архиерей святыя мощи на главу свою, и знаменовав оными Церковная великая врата, паки поставляет на главу свою. идет во олтарь цр\скими враты по обычаю: и вшед во олтарь, обходит со святыми мощьми вокруг Престола единожды, вместо того, еже что идти было вкруг храма, и поставляет святыя мощи на святей трапезе, и влагает оныя в ящичек, и в антиминсы, и прочее действует по чину выше показанному. По исполнении того, протодиакон глаголет: Господу помолимся. Священницы: Господи помилуй. Архиерей глаголет молитву: Господи Боже наш, иже и сию славу, о тебе пострадавшим святым Мученком даровавый, еже сеятися по всей земли мощем их, во святых храмех твоих, и плоды исцелений прозябати: сам Владыко, всех Благих податель сый, молитвами святых, ихже Благоизволил еси положению мощей в сем честнем жертвеннице твоем [в сих честных жертвенницех твоих] быти, сподоби нас неосужденно безкровную тебе на нем [на них] приносити жертву, и даруй нам вся яже ко спасению прошения, возмездие подаяй и в сем пострадавшим за святое имя твое, еже чудодействовати теми к нашему Спасению. Возглас: Яко твое есть Царство, и сила, и слава, отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Священницы: Аминь. Посем протодиакону рекшу: Паки и паки преклоньше колена, Господу помолимся. Архиерей приклонив колена своя [такожде и народ стоящий во храме приклоняет колена своя], чтет сию молитву во услышание всем: Господи Боже наш, иже тварь единым словом создавый, и во еже быти приведый, неизреченными же образы различно сию украсивый, иже надносимый на ню твой Дух собравый, и солнечный сей свет на ню излиявый во обновление ея: иже угоднику твоему моисею вдохнувый хвалу некую изрядну приложити добрейшему твоему созданию, и рещи видети тебе свет яко добрый, и днем нарещи сей. егоже убо и мы видяще, и светлейшее сие солнце, обновляющее на всяк день тварь, тя истиннаго дне славим солнце, и свет твой невечерний, иже Сыном твоим нам заповедавый обновитися нашему естеству святым твоим Духом, яко и по дару сему Праведным возсияти яко солнцу: тебе молимся, и тебе просим отца слова, Господа и Бога нашего: [понеже неизреченным твоим человеколюбием, и безмерною твоею милостию, тварь и древний закон во образ новаго завета во твоем Боговидении у синайския горы, и в купине оной дивной, и в сени свидения, и в предобрейшем храме соломона онаго обновление прия]: милостивным оком призри на ны грешныя и недостойныя рабы твоя, пребывающия в сем дому Небоподобном, вселенныя похвале, жертвеннице истинном неизреченныя твоея славы, и низпосли пресвятаго твоего Духа на ны, и на наследие твое: и по Божественному Давиду, обнови в сердцах наших дух правый и Духом Владычним утверди нас. И Благочестивейшему, самодержавнейшему, великому Господрю нашему императору николаю але_ксандровичу всея россии, победительная и победы на видимыя и невидимыя враги даруй: нам же единомыслие и мир. Сотворшим же здание сие и храма оСвящение, по любви к тебе Богу тщательно, оставление согрешений подаждь: даруй им яже ко Спасению прошения, воздвигни я к деланию заповедей твоих: даруй им обновление дара святаго твоего Духа, да неосужденно поклонятся тебе единому истинному Богу, и егоже послал еси Иисусу Христу, молитвами Богородицы, [и егоже есть храм] и всех святых твоих, аминь. И по молитве востав архиерей и прочии, протодиакон глаголет: Заступи, Спаси, помилуй, возстави, и сохрани нас Боже, твоею Благодатию. Пресвятую, пречистую: и прочая. Архиерей возглас: Яко свят еси Боже наш, и на святых по тебе пострадавших, честных Мученцех почиваеши, и тебе славу возсылаем, отцу и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Лик: Аминь. Таже архиерей идет на облачальное свое место, аще есть, с посохом: аще нет облачальнаго места, становится на предолтарном амвоне, а Священницы становятся на обе страны по чину. Архиерей же став и помоляся, осеняет предстоящих. Протодиакон глаголет ектению: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим ти ся, услыши и помилуй. Певчие: Господи помилуй. трижды. Еще молимся о Благочестивейшем, самодержавнейшем, великом Господре нашем, императоре николае але_ксандровиче всея россии: о державе, победе, пребывании, мире, здравии, Спасении его, и Господу Богу нашему наипаче поспешити и пособити ему во всех, и покорити под нозе его всякаго врага и супостата. Еще молимся о супруге его, Благочестивейшей Господрне, императрице але_ксандре феодоровне: о матери его, Благочестивейшей Господрне, императрице марии феодоровне: о наследнике его, Благоверном Господре, цесаревиче и великом князе але_ксии николаевиче, и о всем царствующем доме. Еще молимся о святейшем правительствующем синоде, и о преоСвященнейшем епискпе нашем [им\рк.] Еще молимся о всем их Христолюбивом воинстве. Еще молимся о Блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего. Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, Спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии нашея. Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от тебе великия и богатыя милости. Архиерей глаголет возглас: Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Певчие: Аминь. Ключарь подносит архиерею Крест на блюде. Архиерей приим Крест, на томже облачальном месте [или на предолтарном амвоне] стоя, осеняет Крестом по трижды на четыре страны: на восток, на запад, на юг и на север. А протодиакон кадит противо Креста по трижды, и преходя глаголет: Господу помолимся, рцем вси. Певчие: Господи помилуй. По трижды. По осенении, протодиакон: Премудрость. Архиерей же положив Крест ключарю на блюдо, идет [аще ли стоял на облачальном месте] на предолтарный амвон с посохом, глаголя: Пресвятая Богородице, Спаси нас. Певчие: Честнейшую херувим: Архиерей: Слава тебе Христе Боже, упование наше. Певчие: Слава, и ныне: Господи помилуй. Трижды: Владыко, Благослови. Архиерей, возшед на амвон, и отдав посох, паки приемлет Крест, и глаголет отпуст со Крестом. По отпусте возглашает протодиакон их императорским величествам и их императорским высочествам многолетствие. По многолетствии же диакон подносит архиерею святую воду: архиерей кропит святою водою сень, запад, север и юг. По окроплении сам архиерей целует честный Крест, по немже и прочии Священнослужителие и людие, и кропит их каждаго святою водою. А певчие, дондеже прикладываются людие, поют: Многая лета. По пропетии же многолетия, начинают часы. На литургии, прокимен оСвящению, и храму. Апостол к евреем, зачало 308, и храму. Ев\глие от иоанна, за\ч 37 от полу, и храму.