<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> [гл\ва 19] Последование мертвенное над скончавшимся Священником. Егда кто от мирских Священников отидет ко Господу, приходят три Священницы, и снемлют его со одра, и полагают на земли на рогозинице. И понеже не подобает измовену быти, обнажену от Священников, отирают его со елеем чистым. Таже одевают его обычными его одеждами, потом же во всю Священническую одежду, и покрывают лице его воздухом, и полагают святое евангелие над ним. Таже приходят Священницы облачены во Священническия одежды. Предстоятель же творит: Благословен Бог наш: И начинают сопредстоящии: Святый Боже: Пресвятая Троице: И Оч~е наш: Яко твое есть Царство: И абие поют тропари сия, глас 4: Со духи праведных: Диакон глаголет: Помилуй нас Боже: И абие возьмут Священницы мощи, и приносят я в паперть храма, и полагают святое евангелие верху его, якоже предрехом, и подсвещники крестовидно со свещами, и начинает певец: Непорочнии в путь: аллилуиа. Во глас 6. Таже, Блажени непорочнии: По первой статии, диакон: Паки и паки: Посем начинаем вторую статию, на глас 5, на коемждо же конце стиха глаголем: Помилуй раба твоего. Лик начинает: Заповеди твоя: Помилуй раба твоего. Паки тойже лик: Руце твои сотвористе мя: По 2-й статии, диакон: Паки и паки: И паки начинает третию статию, на глас 3: Имя твое: аллилуиа. Паки тойже лик поет: Призри на мя, и помилуй мя: По 3-й статии, и по непорочных тропарех, диакон: Паки и паки: Таже тропарь, глас 5: Покой Спасе наш с праведными раба твоего, и сего всели во дворы твоя, якоже есть писано, презирая яко Благ прегрешения его, вольная и невольная, и вся яже в ведении и не в ведении, человеколюбче. Слава, и ныне: От Девы возсиявый миру Христе Боже, сыны света тою показавый, помилуй нас. Таже степенны, глас 6: На небо очи мои возвожу к тебе слове: ущедри мя, да живу тебе. Помилуй нас уничиженных, устрояя Благопотребныя твоя сосуды, слове. Слава: Святому Духу, всякая всеспасительная вина: аще коему сей по достоянию дхнет, скоро вземлет от земных, восперяет, возращает, устрояет горе. И ныне, тойже. Таже прокимен, глас 6: Блажен путь, воньже идеши днесь душе, яко уготовася тебе место упокоения. Стих: Обратися душе моя в покой твой, яко Господь Благо сотвори тебе. К солуняном послания святаго апостола павла чтение, зачало 270: Братие, не хощу вас не ведети о умерших, да не скорбите, якоже и прочии не имущии упования. Аще бо веруем, яко Иисус умре и воскресе, тако и Бог умершия о Иисусе приведет с ним. Сие бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущии оставшии в пришествие Господне, не имамы предварити умерших. Яко сам Господь в повелении во гласе архангелове, и в трубе Божии снидет с Небесе, и мертвии о Христе воскреснут первее. Потом же мы живущии оставшии, купно с ними восхищени будем на облацех, в сретение Господне на воздусе: и тако всегда с Господем будем. Священник: Мир ти. Чтец: И духови твоему. Чтец, _псалом Давидов. Аллилуиа, глас 8: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Диакон: Премурость, прости услышим святаго евангелиа. Священник: От иоанна святаго евангелиа чтение. Зачало 16. Рече Господь ко пришедшим к нему иудеем: аминь аминь глаголю вам, яко слушаяй словесе моего и веруяй пославшему мя, имать живот вечный: и на суд не приидет, но прейдет от смерти в живот. Аминь аминь глаголю вам: яко грядет час, и ныне есть, егда мертвии услышат глас Сына Божия, и услышавше оживут. Якоже бо отец имать живот в себе, тако даст и Сынови живот имети в себе: И область даст ему, и суд творити: яко Сын человечь есть, не дивитеся сему. Яко грядет час, воньже вси сущии во гробех услышат глас Сына Божия: И изыдут сотворшии Благая в воскрешение живота, а сотворшии злая в воскрешение суда. Не могу аз о себе творити ничесоже: якоже слышу, сужду, и суд мой праведен есть: яко не ищу воли моея, но воли пославшаго мя отца. Таже диакон: Господу помолимся. Лик: Господи помилуй. И Священник молитву. Владыко Господи Боже наш, едине имеяй безсмертие, во свете живый неприступном: убиваяй и оживотворяяй, низводяй во ад и возводяй. Ты премудростию создал еси человека, и паки в землю того возвращаеши, душевный долг истязуяй: тебе молим, приими душу раба твоего, и упокой его в недрех авраама, и исаака, и иакова. и даждь ему венец правды твоея, часть Спасаемых, в славу избранных твоих: да о нихже трудися в мире сем имене твоего ради, приимет богатное воздаяние во обителех святых твоих Благодатию и щедротами, и человеколюбием единороднаго Сына твоего, Господа нашего Иисуса Христа, аминь. Седальны, глас 2: Днесь разлучаюся от сродства, и к тебе прибегаю единому безгрешному: в селениих праведных со избранными твоими упокой. Таже, глаголет _псалом 22. Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит: Аллилуиа, трижды, повторяюще и прочая _псалма, на кийждо стих аллилуиа. Таже настоящий тропарь, глас 2: Понеже вси к тойже нудимся обители, и под тойжде пойдем камень, и сами прах по мале будем: преставльшемуся покоя от Христа просим. сицевое бо наше житие, братие, сие на земли игралище, не сущим быти, и бывшим растлетися: соние есмы непостоянное, дуновением неодержимое, парение птенца преходящаго, корабль на мори следа не имый. темже возопиим к безсмертному Царю: Господи, безконечнаго твоего Блаженства сподоби его. Прокимен, глас 6: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Стих: Тебе подобает песнь Боже в сионе. Апостол к римляном, зачало 89: Братие, якоже единем человеком грех в мир вниде, и грехом смерть: и тако смерть во вся человеки вниде, в немже вси согрешиша. До закона бо грех бе в мире: грех же не вменяшеся, не сущу закону. Но царствова смерть от адама даже до моисеа, и над несогрешшими, по подобию преступления адамова, иже есть образ будущаго. Но не якоже прегрешение, тако и дар. аще бо прегрешением единаго мнози умроша: множае паче Благодать Божия, и дар Благодатию единаго человека Иисуса Христа, во многих преизлишествова. И не якоже единем согрешшим, дарование: грех бо из единаго бо осуждение, дар же от многих прегрешений, во оправдание. Аще бо единаго прегрешением, смерть царствова единем: множае паче избыток Благодати, и дар правды приемлюще, в жизни воцарятся единем Иисус Христом. Темже убо, якоже единаго прегрешением во вся человеки вниде осуждение: такоже и единаго оправданием во вся человеки вниде оправдание жизни. Якоже бо ослушанием единаго человека грешни быша мнози: сице и послушанием единаго праведни будут мнози. Закон же привниде, да умножится прегрешение: идеже бо умножися грех, преизбыточествова Благодать. Да якоже царствова грех во смерть: такоже и Благодать воцарится правдою в жизнь вечную Иисус Христом Господем нашим. Аллилуиа, глас 6: Стих: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Ев\глие от иоанна, зачало 15: Рече Господь ко пришедшим к нему иудеем: отец мой доселе делает и аз делаю. Сего же ради паче искаху его иудее убити, яко не токмо разоряше субботу, но и отца своего глаголаше Бога, равен ся творя Богу. Отвещав же Иисус, и рече им: аминь аминь глаголю вам: не может Сын творити о себе ничесоже, аще не еже видит отца творяща: яже бо он творит, сия и Сын такожде творит. Оц~ бо любит Сына, и вся показует ему, яже сам творит: и больша сих покажет ему дела, да вы чудитеся. Якоже бо отец воскрешает мертвыя и живит: тако и Сын, ихже хощет, живит. Оц~ бо не судит никомуже, но суд весь даст Сынови: Да вси чтут Сына, якоже чтут отца: а иже не чтит Сына, не чтит отца пославшаго его. Аминь аминь глаголю вам: яко слушаяй словесе моего и веруяй пославшему мя, имать живот вечный, и на суд не приидет: но прейдет от смерти в живот. Таже диакон: Господу помолимся. И Священник: Благодарим тя Господи Боже наш, яко твое точию есть еже жити безсмертне, и слава непостижима, и человеколюбие неизреченно, и Царство непреемно, и лицемерия несть у тебе: всем бо человеком общии жития счинил еси предел, житию исполншуся. темже тя просим Господи: раба твоего, и сослужителя нашего бывшаго, им\рк, в надежде воскресния жизни вечныя усопшаго, в недрех авраама, и исаака, и иакова упокой. якоже на земли в Церкви служителя того поставил еси, тако и в Небесном твоем жертвеннице покажи Господи: понеже в человецех Духовных достоинством сего украсил еси, и во ангельскую славу неосужденна того приими: сам на земли жизнь его прославил еси, сам же и исход жития его, во входе святых твоих праведных вчини: дух его со всеми от века тебе Благоугодившими счисли. Яко ты еси воскресение, и живот, и покой усопшаго раба твоего, им\рк, Христе Боже наш, и тебе славу возсылаем, со безначальным твоим отцем, и пресвятым, и Благим, и животворящим твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Антифон 2: Аще не Господь бы был в нас, никтоже от нас противу возмогл бы вражиим бранем одолети: побеждающии бо от зде возносятся. Зубы их да не ята будет душа моя яко птенец, слове. увы мне, како имам от врага избыти грехолюбив сый! Слава: Святым Духом, обожение всех, Благоволение, разум, мир и Благословение: равнодетельный бо есть отцу и слову. И ныне, тойже. Господня земля и исполнение ея. Аллилуиа, трижды, повторяюще и прочая _псалма. Слава, аллилуиа: И ныне, аллилуиа. Тропарь, глас 2: В вере, и надежде, и любви, и кротости, и чистоте, и в Священническом достоинстве Благочестно пожил еси, приснопамятне. темже тя превечный Бог, емуже и работал еси, сам вчинит дух твой, в месте светле и красне, идеже праведнии упокоеваются: и получиши на суде Христове оставление, и велию милость. Седален, глас 5: Веси Боже наш, яко во гресех родихомся: темже тя молим, преставльшагося от нас упокой, презирая яко Благ согрешения, яже яко человек смертный в житии содея, молитвами Богородицы, едине человеколюбче. Прокимен, глас 6: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Стих: Память его в род и род. Апостол к коринфяном, зачало 158. Братие, сказую вам Благовествование, еже Благовестих вам, еже и приясте, в немже и стоите: Имже и Спасаетеся, кацем словом Благовестих вам, аще содержите, разве аще не всуе веровасте. Предах бо вам исперва, еже и приях, яко Христос умре грех наших ради, по писанием: И яко погребен бысть, и яко воста в третий день, по писанием: И яко явися кифе, таже единонадесятим. Потом же явися боле пяти сот братиям единою, от нихже множайшии пребывают доселе, нецыи же и почиша. Потом же явися иакову, таже апостолом всем. Последи же всех, яко некоему извергу, явися и мне. аз бо есмь мний апостолов, иже несмь достоин нарещися апостол, зане гоних Церковь Божию. Благодатию же Божиею есмь, еже есмь: и Благодать его, яже во мне, не тща бысть, но паче всех их потрудихся: не аз же, но Благодать Божия яже со мною. Аще убо аз, аще ли они, тако проповедуем, и тако веровасте. Аллилуиа: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Ев\глие от иоанна, зачало 21. Рече Господь ко пришедшим к нему иудеем: аз есмь хлеб животный: грядый ко мне, не имать взалкатися: и веруяй в мя, не имать вжаждатися никогдаже. Но рех вам, яко и видесте мя, и не веруете. Все еже даст мне отец, ко мне приидет: и грядущаго ко мне не изжену вон. яко снидох с Небесе, не да творю волю мою, но волю пославшаго мя отца. Се же есть воля пославшаго мя отца, да все, еже даст ми, не погублю от него, но воскрешу е в последний день. Таже диакон: Господу помолимся. И Священник молитву сию: Господи сил, скорбящих радосте, и плачущих утешение, и всех в малодушии сущих заступление сый: плачем усопшаго содержимыя, твоим Благоутробием утешив, всякую болезнь слежащую в сердцах их исцели, и раба твоего, им\рк, в надежде воскресния жизни вечныя усопшаго, в недрех авраамлих упокой. Яко ты еси воскресение, живот и упокоение раба твоего, им\рк, Христе Боже наш, и тебе славу возсылаем со безначальным твоим отцем, и пресвятым, и Благим, и животворящим твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Антифон 3: Надеющиися на Господа врагом страшни и всем дивни, горе бо зрят. В беззакония рук своих, праведных жребий, помощника тя имеяй Спасе, не простирает. Слава: Святаго Духа держава на всех: емуже вышняя воинства покланяются, со всяким дыханием дольним. И ныне, тойже: Коль возлюбленна селения твоя Господи сил: Аллилуиа, трижды, повторяюще по чину и прочая _псалма. Таже тропарь, глас 6: Братие мои возлюбленнии, не забывайте мя, егда поете Господа: но поминайте и братство, и молите Бога, да упокоит мя с праведными Господь. Тропарь, глас 6: Напрасная наста на мя смерть, и разлучила мя есть от своих моих днесь: но преставивый мя Христе, в местех прохладных упокой. Помилуй нас Господи, помилуй нас, всякаго бо ответа недоумеюще, сию ти молитву яко Владыце грешнии приносим: помилуй нас. Слава: Господи, помилуй нас, на тя бо уповахом, не прогневайся на ны зело. ниже помяни беззаконий наших: но призри и ныне яко Благоутробен, и избави ны от враг наших. ты бо еси Бог наш, и мы людие твои, вси дела руку твоею, и имя твое призываем. И ныне, Богородичен: Милосердия двери отверзи нам, Благословенная Богородице, надеющиися на тя да не погибнем, но да избавимся тобою от бед: ты бо еси Спасение рода Христианскаго. Прокимен, глас 6: Душа его во Благих водворится. Стих: К тебе Господи воззову: Апостол к коринфяном, зачало 160. Братие, Христос воста от мертвых начаток умершим бысть: Понеже бо человеком смерть бысть, и человеком воскресение мертвых. Якоже бо о адаме вси умирают, такожде и о Христе вси оживут. Кождо же во своем чину: начаток Христос, потом же Христу веровавшии в пришествии его. Таже кончина, егда предаст Царство Богу и отцу, егда испразднит всяко начальство, и всяку власть и силу. Подобает бо ему царствовати, дондеже положит вся враги под ногама своима. Последний же враг испразднится, смерть: Вся бо покори под нозе его, внегда же рещи, яко вся покорена суть ему, яве яко разве покоршаго ему вся. Егда же покорит ему всяческая, тогда и сам Сын покорится покоршему ему всяческая: да будет Бог всяческая во всех. Аллилуиа: Блажен муж бояйся Господа. Стих: Сильно на земли будет семя его. Ев\глие от иоанна, зачало 22. Рече Господь ко пришедшим к нему иудеом: се есть воля пославшаго мя, да всяк видяй Сына, и веруяй в него, имать живот вечный: и воскрешу его аз в последний день. Роптаху убо иудее о нем, яко рече: аз есмь хлеб сшедый с Небесе: И глаголаху: не сей ли есть Иисус сын иосифов, емуже мы знаем отца и Матерь? како убо глаголет сей, яко с Небесе снидох? Отвеща убо Иисус, и рече им: не ропщите между собою: Никтоже может приити ко мне, аще не отец пославый мя привлечет его, и аз воскрешу его в последний день. Таже Блаженны, во глас 2: Во Царствии твоем, помяни нас Господи, егда приидеши во Царствии твоем. Блажени нищии Духом, яко тех есть Царство Небесное. Блажени плачущии, яко тии утешатся. Блажени кротцыи, яко тии наследят землю. Блажени алчущии, и жаждущии правды, яко тии насытятся. Блажени милостивии, яко тии помиловани будут. Древле убо адам, вкусивый древа снеднаго, из рая изгнан бысть: разбойник же на Кресте повешен, Бога тя исповедав, в рай вселися: и мы спасшиися страстию твоею Владыко, разбойника подражающе, верою вопием: помяни и нас, егда приидеши во Царствии твоем. Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Персть взем от земли создавый мя, тело мое создал есть Божественным хотением: душу же живоносным дуновением вдохнув, вложи повелением святым. отнюдуже тлению греховному зле подведена мя воззвал еси человеколюбче, за крайнее Благоутробие. но упокой. Боже, егоже приял еси, со святыми твоими. Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Егда душа от тела разлучается, ужасное таинство и страшное всем: душа убо плачевно отходит, тело же покрывается земли предано: темже и мы, познавше конечный исход, ко Спасу предварим, со слезами вопиюще: помяни и нас, егда приидеши во Царствии твоем. Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Почто мене рыдаете люто, _о человецы? почто всуе мятетеся? преставленный всем провещавает: смерть бо есть всем упокоение. отнюдуже глас иова услышим глаголюще: смерть мужу покой есть. но упокой Боже, егоже приял еси, со святыми твоими. Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол, на вы лжуще мене ради. Всемудрый павел предрече яве преставление, всех научаяй, яко мертвии востанут нетленни, мы же изменимся Божиим повелением: тем страшно и труба оная возгласит, от века спящия от сна возставит. но упокой Боже, егоже приял еси, со святыми твоими. Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на Небесех. Преставленный и во гробе лежай мертвый, Благопримирительный всем вопиет: приидите земнороднии ко мне, узрите доброту телесную очерневшу: темже от нея познавше братие исход, ко Спасу предварим со слезами вопиюще: упокой того Боже, егоже приял еси, со святыми твоими. Слава и ныне, Богородичен: Преестественне во чреве твоем Владычице безсеменно зачала еси Бога превечнаго, и плотию того родила еси, Бога же и человека, непреложно и неслиянно. отнюдуже и мы Богородицу тя присно знающе, рождшемуся из тебе Богу верою вопием: помяни и нас во Царствии твоем. Прокимен, глас 6: Блажен, егоже избрал и приял еси Господи. Стих: Душа его во Благих водворится. Апостол к римляном, зачало 113. Братие, мудрствуяй день, Господеви мудрствует: и не мудрствуяй день, Господеви не мудрствует. ядый, Господеви яст, Благодарит бо Бога: и не ядый, Господеви не яст, и Благодарит Бога. Никтоже бо нас себе живет и никтоже себе умирает. Аще убо живем, Господеви живем: аще же умираем, Господеви умираем: аще убо живем, аще умираем, Господни есмы. На сие бо Христос и умре, и воскресе и оживе, да и мертвыми и живыми обладает. Аллилуиа, глас 6: Блажен, егоже избрал и приял еси, Господи. Стих: Душа его во Благих водворится. Ев\глие от иоанна, зачало 23: Рече Господь ко пришедшим к нему иудеем: аз есмь хлеб животный. Отцы ваши ядоша манну в пустыни, и умроша. Сей есть хлеб сходяй с Небесе, да аще кто от него яст, не умрет. аз есмь хлеб животный, иже сшедый с Небесе: аще кто снесть от хлеба сего, жив будет во веки: и хлеб егоже аз дам, плоть моя есть, юже аз дам за живот мира. Пряхуся же между собою жидове, глаголюще: како может сей нам дати плоть свою ясти? Рече же им Иисус: аминь аминь глаголю вам, аще не снесте плоти Сына человеческаго, ни пиете крове его, живота не имате в себе. Ядый мою плоть, и пияй мою кровь, имать живот вечный: и аз воскрешу его в последний день. Таже _псалом 50. И канон, глас 6: Песнь 1. Ирмос: Волною морскою, скрывшаго древле гонителя мучителя, под землею скрыша, Спасенных отроцы: но мы яко отроковицы, Господеви поим, славно бо прославися. Припев: Упокой Господи, душу усопшаго раба твоего. Тебе Благодетелю, и всех Владыце Христу припадаем со слезами тепле, надгробную сию с плачем взывающе песнь: вернаго раба твоего упокой, яко Благоутробен. Еже одесную тебе сподоби слове, святаго стояния со избранными твоими, в надежде воскресения умершаго человеколюбче, прилежно молимся со гласом хваления. В Небесном честном Царствии твоего избраннаго раба светло радоватися, от земли преставльшагося сподоби человеколюбче, презираяй, яко Благоутробен, душевныя согрешения. Слава: Увы мне, яко трава житейская слава вкупе прозябе, и абие усше. где во гробе сан? где зрак, или доброта тамо? темже пощади, Господи, раба твоего, яко Благоутробен. И ныне, Богородичен: По долгу вси любовию воспеваем тя Дево пречистая Марие, Мати Божия, яко неусыпаемое имаши молитвы твоея око присно, от прегрешений избави ныне и суда смертнаго нас. Песнь 3. Ирмос: Несть свят, якоже ты Господи Боже мой, вознесый рог верных твоих блаже и утвердивый нас на камени исповедания твоего. Несть человек на земли, иже не согреши, слове: темже моление приими, нами смиренными. но ослаби, остави Спасе, твоего раба вся согрешения. И кто человеколюбец, якоже ты Господи милостив, прощаяй грехи и живым и мертвым властию многою? темже тою Спаси и раба твоего. Слава: Горняго звания Спасе, верно преставльшагося покажи снаследника, приемля того конечную молитву слезную, едине безгрешне. И ныне, Богородичен: Сущая Владычица наша, всесвятая Дево, молящи не престай, тоже родила еси Бога, преставльшагося верно, Царствия своего сподобити. Седален, глас 6: Воистинну суета всяческая, житие же сень и соние есть. ибо всуе мятется всяк земнородный, якоже рече писание: егда мир приобрящем, тогда во гроб вселимся, идеже купно царие и нищии. темже Христе, раба твоего во стране живых, в селениих Праведных упокой. Песнь 4. Ирмос: На Кресте твое Божественное истощание, провидя аввакум, ужасся вопияше: ты сильных пресекл еси державу Блаже, приобщаяся сущим во аде, яко всесилен. Яко суд нестерпимый есть страшнаго прещения онаго дне, преставльшемуся в вере и надежде воскресения, оставление всех согрешений прилежно у Христа просим. Якоже покаянием возжегшаго тебе свещу Христе светло, прежде смерти, раба Владыко Благоутробне Спасе, чертога твоего сего светло сподоби. Слава: Егда обнажиши сокровенная вся, и обличиши Христе наша грехи, егоже приял еси Господи, пощади Благий, его поминаяй исповедание. И ныне, Богородичен: Не забывай вопиющих ти с плачем прилежно, святая Богородице, всех упокоение, обрести Благая верному твоему рабу, от нас преставльшемуся. Песнь 5. Ирмос: Богоявления твоего Христе, к нам милостивно бывшаго, исаиа свет видев невечерний, из нощи утреневав взываше: воскреснут мертвии, и востанут сущии во гробех, и вси земнороднии возрадуются. В лице избранных, и в сладости щедре райской, егоже в вере о нас преставил еси, упокой: ты бо положил еси всем, Спасе наш, согрешающим человеком покаяние Божественное. яко Владыка, и сего Царствия твоего сподоби. По власти яко Бог, Владычне милуеши твое создание, егоже закону человеческому Господи покорил еси, едине человеколюбче: темже ослаби, остави Спасе, преставльшагося верою грехи, и сего Царствия твоего сподоби. Слава: Никтоже убегнет тамо страшнаго суда твоего Престола. царие сильнии, вси с рабы вкупе предстанут, и глас судии страшный согрешивших людей на суд геенны отшлет: от неяже Христе, избави раба твоего. И ныне, Богородичен: Из тебе рождейся избавитель преестественне по естеству человеческому: егоже Дево неневестная прилежно моли, избавити всех мук, и лютых и страшных адских мучений: Спаси иже от нас ныне преставльшагося верно. Песнь 6. Ирмос: Бездна последняя грехов обыде мя, и волнения не ктому терпя, яко иона Владыце вопию ти: от тли мя возведи. Смерть и гроб, и суд нас ожидает, обличающий дела вся: от негоже раба твоего избави человеколюбче, егоже преставил еси. Отверзи Спасе мой, преставльшемуся, молимся тебе, милости твоея Христе дверь, да ликовствует в славе причащаяйся веселия державы твоея. Слава: Избави прегрешений твоею милостию Спасе твоего раба, егоже ныне в вере преставил еси: яко никтоже оправдается от дел человеческих, человеколюбче. И ныне, Богородичен: Смерти умерщвление, и клятвы отятие создатель, плотию родися Богородительнице, и всех в вере умерших Спасает, яко Благ и человеколюбец. Таже, ектениа обычная: Паки и паки: И молитва, Боже Духов: Кондак, глас 8: Со святыми упокой Христе, душу раба твоего, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная. Икос: Сам един еси безсмертный, сотворивый и создавый человека: земнии убо от земли создахомся, и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: яко земля еси, и в землю отидеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание, творяще песнь: Аллилуиа. Мысленно молю, услышите, с труды бо сия и вещаю: вас бо ради сотворих рыдание, негли имети кому в пользе: но егда сия пети имате, поминайте мя иногда знаемаго. многажды бо вкупе снидохомся, и в дому Божии вкупе пояхом: Аллилуиа. Воставше убо вси соберитеся, и седше слово услышите: страшное, братие, судище, идеже имамы вси предстати: несть тамо раб, ниже свободен, ниже есть тамо малый, ниже великий, но вси нази предстанем. сего ради добро есть вопити часто _псалом: Аллилуиа. Облиимся вси слезами, егда видим мощи лежащия, и приближившеся вси целовати, равне же и сия привещавати: се оставил еси любящия тя, не глаголеши с нами прочее. _о друже, чесо ради не глаголеши, якоже глаголал еси нам? но сице молчиши, еже глаголати с нами: Аллилуиа. Что горькия умирающих глаголы, братие, яже вещают, егда отходят? братий разлучаюся, другов оставляю всех, и отхожду. камо убо иду, не вем: или како имам быти тамо, не вем: точию Бог призвавый мя. но память творите с песнию: Аллилуиа. Камо убо души ныне идут? како убо ныне тамо пребывают? желах ведати таинство, но никтоже доволен поведати. еда и они поминают своя, якоже и мы оныя? или они прочее забыша плачущия их, и творящия песнь: Аллилуиа. Провождайте друзи умершия, и со тщанием ко гробу достигните, и тамо внимательне взирайте, и ноги ваша уготовите: всякая юность тамо растлися, всяк возраст тамо увяде: тамо прах и пепел и червие, тамо всякое молчание, и никтоже глаголяй: Аллилуиа. Се ныне видим лежаща, но нам ктому не предлежаща: се уже и язык умолче, се уже и устне престаша. здравствуйте друзи, чада: Спасайтеся братие, Спасайтеся знаемии, аз бо в путь мой шествую: но память творите о мне, с песнию: Аллилуиа. Никтоже бо тамошних паки оживе, да речет нам, како пребывают, иже иногда братия и внуцы тамо предваривше ко Господу. темже множицею присно глаголем: еда есть тамо видети друг друга? еда есть тамо видети братию? еда есть тамо вкупе рещи _псалом: Аллилуиа. Идем путем вечным, предстояще якоже осуждены, доле маающе вси лицами. где тогда доброта? где пенязи? где слава тогда жития сего? ничтоже сих тамо поможет нам, токмо глаголати часто _псалом: Аллилуиа. Что мятешися безвременно, _о человече! един час, и вся преходят: несть бо во аде покаяния, несть тамо прочее ослабы: тамо червь неусыпаемый, тамо земля темна и помрачена вся, идеже имам аз осудитися. не бо потщахся весьма глаголати часто _псалом: Аллилуиа. Ничтоже сице есть удобозабываемое, яко человеку от человека разлучаему: аще бо и мало время поминаем, но абие смерть забываем, яко не умерша сего имуще. и родителие бо чада всячески забывают, яже от утроб рождше воспиташа, и испустиша слезы с песнию: Аллилуиа. Воспоминаю вам, братие мои, и чада, и друзи мои, не забывайте мя, егда молитеся ко Господу: молю, прошу, и мил ся дею, навыкайте сим в память, и плачите мене день и нощь. якоже иов к другом реку к вам: седите паки рещи: Аллилуиа. Вся оставльше идем, и нази и скорбни предстанем: доброта бо яко трава увядает, но токмо прельщаемся человецы. наг родился еси, _о окаянне, наг и тамо имаши предстати всяко: не мечтайся человече в житии когда, но токмо. всегда стени с плачем: Аллилуиа. Аще помиловал еси человече человека, той имать тамо помиловати тя: и аще которому сироте сострадал еси, той избавит тя тамо от нужды. аще в житии нага покрыл еси, той имать тамо покрыти тя, и пети _псалом: Аллилуиа. Лукавый путь, имже отхожду, имже никогдаже сице ходих, и страна она незнаема, идеже никтоже никакоже познавает мя. ужасно есть видети водящия страшно, призвавшаго мя животом и смертию владычествующа, и зовуща нас, егда хощет, тамо: Аллилуиа. Аще от страны некия идуще, водящия некия требуем, что сотворим, аможе идем во страну, идеже не познаваем: многих тебе тогда водителей потреба: многих тебе молитв спутешествующих, Спасти душу окаянную, дондеже достигнути ко Христу, и рещи к нему: Аллилуиа. Вещественным страстем подлежащии, тамо ослабы никакоже имут: тамо убо обличителие страшнии, тамо же и книги отверзаются: где окрест узриши тогда человече? или кто имать тамо помощи тебе тогда? разве живый Благое что сотворил еси, и добро нищим что сотворил еси, поя: Аллилуиа. Юность и доброта телесная во время смерти увядает, и язык люте тогда опаляется, и гортань изсушився воспаляется: очес доброта тогда угасает, доброта лица изменяется вся, доброта выи сокрушается, и прочее безмолвствует глаголати часто: Аллилуиа. Безмолвствуйте убо, безмолвствуйте: лежащему прочее умолчите и великое таинство узрите, страшный бо час. умолчите, да с миром душа отидет, в подвизе бо велицем содержится, и во страсе мнозе молит Бога: Аллилуиа. Аз убо видех мл\днца умирающа, и живот мой оплаках: возмятеся бо весьма и трепеташе, и егда прииде час, возопи: отче, помози ми, мати, Спаси мя, и никтоже доволен тогда помощи ему, токмо видяще увядают, и во гробе плачут его: Аллилуиа. Колицы убо внезапу восхитишася от самех сосцев во гроб, и спрягошася спряжанием вечным, и сотвориша плачь неиждивимый, и от чертога не восташа: но вкупе брак, вкупе гроб, вкупе спряжение, вкупе и распряжение, вкупе смех, вкупе и плачь, вкупе и _псалом: Аллилуиа. Разжигаемся токмо слышаще, яко есть тамо свет вечный, тамо источник живота нашего, и тамо наслаждение вечное: тамо есть рай, о немже всякая душа праведных радуется. снидемся вси во Христе и мы, да сице возопиим вси Богу: Аллилуиа. Всесвятая Дево безневестная, рождшая свет неприступный, молю, мил ся дею и прошу: молящи не престай Господа о усопшем рабе твоем, пречистая, яко да обрящет тамо оставление прегрешений в день судный, всечистая. дерзновение бо имаши яко Владычица, молити Сына твоего всегда: Аллилуиа. Таже паки кондак: Со святыми упокой Христе: Песнь 7. Ирмос: Неизреченное чудо, в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, во гробе мертв бездыханен полагается, во Спасение нас поющих: избавителю Боже, Благословен еси. Огня геенскаго, и страшнаго изречения яко щедр избави Христе, егоже в вере от ныне приял еси раба твоего, и пети тебе подаждь твоему рабу: избавителю Боже, Благословен еси. В земли кротких, и в райском наслаждении, усопшаго раба твоего верно, в месте селения славы дивныя Боже сподобивый, подаждь пети тебе: избавителю Боже, Благословен еси. Слава: Велик суд, нужда же неисповедимая геенны есть, братие: тамо бо души грешных с телом убо палятся, и с болезнию слезят, не могуще вопити: избавителю Боже, Благословен еси. И ныне: Несумненно Божию Матерь, поющия тя Богородице пренепорочная, и живущия присно ограждай молитвами твоими, преставльшияся, горьких мучений избави, да с тобою Христу вопиют: избавителю Боже Благословен еси. Песнь 8. Ирмос: Ужаснися бояйся Небо, и да подвижатся основания земли: се бо в мертвецех вменяется в вышних живый, и во гроб мал странноприемлется: егоже отроцы Благословите, Священницы воспойте, людие превозносите во вся веки. _О кий час страшный согрешающих ожидает, братие! _о кий страх тогда! огнь пояст геенский, и вечно мучити будет. темже Христе щедрый Владыко, от нас преставленнаго ныне страшнаго прещения избави, геенскаго мучения исхити во веки. _О радости Праведных, юже приемлют, егда приидет судия! тамо бо чертог уготовася и рай, и все Христово Царство: в немже твоя рабы веселящияся покажи, со святыми Христе во веки. Слава: Кто постоит Христе, пришествия твоего страшному прещению, тамо небо свиется якоже свиток страшно, и падут звезды, страхом поколеблется вся тварь, и свет изменится: но тогда пощади слове, от нас преставльшагося. И ныне, Богородичен: Егоже воплотила еси Сына, паче естества чистая, сей есть судия и живых и мертвых, и судяй всей земли, и Спасает от мучений, ихже хощет: паче же любовию покланяющихся во из_ображениих тому, и тя воспевающих Богородицу во вся веки. Песнь 9. Ирмос: Не рыдай мене Мати зрящи во гробе, егоже во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся, и вознесу со славою непрестанно яко Бог, верою и любовию тя величающия. Не рыдайте вси иже в вере умершии, яко Христос о нас претерпе плотию и Крест и погребение, безсмертия сыны содела вся вопиющия к нему: не вниди в суд с рабом твоим. Яко в вере и надежде воскресния усопшаго брата во обителех святых вчинити, Христови усердно помолимся вернии: суд бо тамо грозный, и испытание страшное: и никтоже сам себе помощи может, разве Благая дела, и общая верных молитва, и возопиим: не вниди в суд Господи, с рабом твоим. Слава: В нестареемей твоей славе, и сладости райской, от нас преставльшагося ныне вчини Блаже, яко православием и покаянием притекшаго к тебе в вере, и сотвори его избранна предстателя Царствия твоего. И ныне, Богородичен: Тя яко Матерь жизни паче естества сущую Богородице Дево, Благочестно воспеваем вернии: тобою бо мы умершии прежде обезсмертившеся, обретохом живот, и се тебе песнь исполняем. Диакон: Паки и паки: И молитва: Боже духов: Е_ксапостиларий: Ныне упокоихся, и обретох ослабу многу, яко преставихся от истления, и преложихся к животу: Господи слава тебе. И людие тойжде. Стих: Человек яко трава, дние его яко цвет сельный. Стих 2: Яко дух пройде в нем, и не будет. Стих 3: И истина Господня пребывает во век. И на кийждо стих е_ксапостиларий. Таже, Слава, и ныне: Ныне избрах БогоМатерь отроковицу, яко родися из нея Христос избавитель всех: Господи слава тебе. И абие: Хвалите Господа с Небес: Таже стихиры, глас 6. Подобен: Отчаянная: ОБоготворен в преставлении животворящим твоим Христе ныне таинством, к тебе прейде Божественный служитель твой: приими в руце твои душу его яко птенца, учини его во дворех твоих и во ангельская ликостояния, и упокой, егоже приял еси повелением твоим Господи, великия ради твоея милости. Странное смерти таинство: надходит бо всем в безгодии, естество растлевается нуждею, старцы взимает, игумены, книжники, учители суетная мудрствующия тлит, епископы, пастыри. но воззовем со слезами: повелением твоим Господи, егоже приял еси, упокой великия ради твоея милости. Жительствовав во Благочестии, и украшен Священник твой Христе, жрец и приноситель Божественных таинств, твоим Божественным повелением прейде от житейских молв к тебе: егоже яко Священника Спасе приим Спаси, и с Праведными упокой, егоже приял еси, великия ради твоея милости. Слава, и ныне, Богородичен: Бога из тебе воплощшагося познахом Богородице Дево: того моли, Спастися душам нашим. Таже глаголют: Слава в вышних: И по еже: Сподоби Господи: глаголет настоящия стихиры, самогласны дамаскиновы, глас 1: Кая житейская сладость пребывает печали непричастна? кая ли слава стоит на земли непреложна? вся сени немощнейша, вся соний прелестнейша: единем мгновением, и сия вся смерть приемлет. но во свете Христе лица твоего, и в наслаждении твоея красоты, егоже избрал еси упокой, яко человеколюбец. Стих: Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит. Делом Спасе мой показуеши, яко ты еси всех воскресение, словом слове лазаря из мертвых воскресил еси: тогда вереи сотрошася, врата же адова смутишася: тогда сон смерть показася человеческая. но во еже Спасти твое создание, а не во еже осудити пришедый, егоже избрал еси, упокой яко человеколюбец. Слава, и ныне, Богородичен: Всем предстательница теплая показалася еси Богородительнице, всех покрове, держава же от Бога прибегающим к тебе: в нуждах сущим помощница. пленным скорое избавление. тебе бо Христос на варвары положил есть мстительницу, и заступницу, и стену неразрушимую, и немощным крепость непреборимую, и мира подательницу душам нашим. Стихиры, глас 2: Увы мне, яковый подвиг имать душа разлучающися от телесе! увы, тогда колико слезит, и несть помилуяй ю! ко ангелом очи возводящи, бездельно молится: к человеком руце простирающи, не имать помогающаго. темже возлюбленнии мои братие, помысливше нашу краткую жизнь, преставленному упокоения от Христа просим, и душам нашим велию милость. Стих: Ко Господу, внегда скорбети ми, воззвах, и услыша мя. Приидите, узрим вси чудо паче ума, иже вчера с нами сый, ныне лежит мертв. приидите, познаем, яко помале в погребальная повиты и мы скончаемся: иже миры помазующиися Благоуханными, лежат смрадни: како златом красящиися, не украшени лежат и без_образни. темже, возлюбленнии мои братие, разумевше нашу краткую жизнь, преставленному упокоения у Христа просим, и душам нашим велию милость. Стих: Господи, избави душу мою от устен неправедных. Спасайся суетный животе. Спасайтеся вси друзи, сродницы же и чада: в путь бо иду, имже никогдаже шествовах. но приидите помянувше мою к вам любовь, последуйте, и гробу предадите брение мое сие: и имущаго судити смиренную мою душу, со слезами Христа молите, яко да огня измет мя неугасимаго. Слава, и ныне, Богородичен: Непроходимая врата, тайно запечатствованная, Благословенная Богородице Дево, приими моления наша, и принеси твоему Сыну и Богу, да Спасет тобою души наша. Стихиры самогласны, глас 3: Се лежу возлюбленнии мои братие, посреде всех молчалив и безгласен: уста упразднишася, язык преста и устне препяшася: руце связастеся, и нозе сплетостеся: зрак изменися, очи угасосте, и не видят рыдающих: слух не приемлет печалующих вопля, нос не ухает кадильнаго Благовония: истинная же любовь никогдаже умерщвляется. темже молю всех знаемых, и другов моих, помяните мя пред Господем, яко да в день судный обрящу милость на судищи оном страшном. Стих: Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Вся суета человеческая, елика не пребывают по смерти: не пребывает богатство, ни сшествует слава: пришедши бо смерти, сия вся потребишася. темже Христу безсмертному возопиим: преставленнаго от нас упокой, идеже всех есть веселящихся жилище. Стих: Господь сохранит вхождение твое и исхождение твое от ныне и до века. Человецы, что всуе мятемся? течение скорое и жестокое есть, имже течем: дым есть житие, пара, и пепел, и прах по мале будем, и яко цвет увядаем. темже Христу безсмертному возопиим: преставльшагося от нас упокой, идеже всех есть веселящихся жилище. Слава, и ныне, Богородичен: Пристанище тя Спасения имамы Богородице Дево, в пучине жития обуреваемии. темже моли от тебе безсеменно воплощшагося Бога, и неизреченно вочеловечшагося, Спасти души наша. Стихиры, глас 4: Где есть мирское пристрастие? где есть привременных мечтание? где есть злато и сребро? где есть рабов множество и молва? вся персть, вся пепел, вся сень. но приидите, возопиим безсмертному Царю: Господи, вечных твоих благ сподоби преставльшагося от нас, упокояя его в нестареющемся Блаженстве твоем. Стих: Возвеселихся о рекших мне: в дом Господень пойдем. Найде смерть яко хищник, найде тлитель, и низложи мя, найде и не суща мя показа: найде, и земля сый, яко не сый лежу. воистинну соние, воистинну привидение есмы человецы. но приидите, возопиим безсмертному Царю: Господи, вечных твоих благ сподоби преставльшагося от нас, упокояя его в нестареемей жизни. Слава, и ныне, Богородичен: Едина чистая и непорочная Дево, Бога безсеменно рождшая, моли Спастися душам нашим. Стихиры, глас 5: Помянух Пророка вопиюща: аз есмь земля и пепел. и паки разсмотрих во гробех, и видех кости обнажены и рех: убо кто есть царь, или воин, или богат, или убог, или праведник, или грешник, но упокой Господи, с Праведными раба твоего. Стих: Стояще бяху ноги наша во дворех твоих, Иерусалиме. Ты рекл еси, веруяй в тя Христе, смерти не узрит: но якоже аз от света во свет, свет есмь, тако просветитеся и во мне в славе моей: истинный бо Бог сый приидох Спасти, иже во истинном православии чтущих мя единаго Господа Бога, сугуба естествома плоти и Божества, единаго же впостасию. тем сице тя исповедавшаго вернаго твоего раба, во свете лица твоего со святыми упокой, яко человеколюбец. Слава, и ныне, Богородичен: Тебе молимся, яко Божии Матери, Благословенная, моли Спастися нам. Стихиры, глас 6: Начаток мне и состав, зиждительное твое бысть повеление: восхотев бо от невидимаго же и видимаго, жива мя составити естества: от земли тело мое создал еси, дал же ми еси душу Божественным твоим и животворящим вдохновением. темже Христе, раба твоего в стране живущих, в селениих праведных упокой. Стих: К тебе возведох очи мои живущему на Небеси. Почел еси образом твоим рук твоих, слове, создание: живописав бо в вещественном зраце, умнаго существа подобие, егоже и причастника мя поставил еси, положив на земли начальствовати тварем самовластием. темже Спасе, раба твоего во стране живых, и в скиниях Праведных упокой. Слава, и ныне, Богородичен: Бога из тебе воплощшагося познахом Богородице Дево: того моли Спастися душам нашим. Стихиры, глас 7: По образу твоему и по подобию создавый в начале человека, в раи поставил еси владети твоими тварьми: завистию же диаволею прельстився, снеди причастися, заповедей твоих преступник быв. темже паки в землю, от неяже взят бысть, осудил еси возвратитися Господи, и испросити [у тебе] упокоения. Стих: Коль возлюбленна селения твоя, Господи сил! Разрешает всякую печаль смерть, поданная естеству адамову: ибо тленни быхом, снеди причастившеся: познаем убо, яко создавшеся от земли, паки прах и пепел будем, якоже бехом прежде. темже со гласом плачевным создателя умолим, преставльшемуся ослабу даровати, и милость. Слава, и ныне, Богородичен: Тя Богородице стену нерушимую, и надежду вернии имамы. темже не престай Владычице, молити о иже верою усопших твоих рабех, ослабе им быти в суде, егда сядет Сын твой и Бог: естество бо ты веси, яко всякими грехи ныне смесися, да тя вси уБлажим. Стихиры, глас 8: Плачу и рыдаю, егда помышляю смерть, и вижду во гробех лежащую, по образу Божию созданную нашу красоту, без_образну, безславну, не имущую вида. _о чудесе, что сие еже о нас бысть таинство? како предахомся тлению? како сопрягохомся смерти, воистинну Бога повелением, якоже писано есть, подающаго преставльшемуся упокоение. Тленни како быхом, нетленный образ носивше, и дуновением Божественным безсмертную приемше душу, смешени бывше, якоже писано есть? како же преступихом Божия повеления? _о чудесе, како снедь жизни оставльше, ядохом снедь, ходатаицу горькия смерти? како прельщени лишихомся жизни Божественныя? прочее возопиим Христу: егоже преставил еси, во дворех твоих всели. Слава, и ныне, Богородичен: Покров твой Богородице Дево, врачевство есть Духовное: в той бо прибегающе душевных недугов избавляемся. Стихиры, глас 8. Самогласны: Безмерна есть блудно живущим мука, скрежет зубный, и плачь неутешимый, мрак несветимый, и тьма кромешняя, и червь неусыпаемый, слезы недействительны, и суд без милости. сего ради прежде конца возопиим, глаголюще: Владыко Христе, егоже избрал еси, со избранными твоими упокой. Подобен: Возгласит труба, и яко от сна мертвии востанут, живот Небесный прияти желающе, надеяшася на тя создателя и Господа: не осуди убо раба твоего, смертен бо безсмертне, нас ради был еси. сего ради прежде конца возопиим, глаголюще: Владыко Христе, егоже избрал еси, со избранными твоими упокой. Се и стихии, Небо и земля изменятся, и вся тварь в нетление облечется: разрушится тление, и погибнет тьма в пришествии твоем: имаши бо паки приити со славою, якоже писано есть, воздати комуждо, якоже содела. Владыко Христе, егоже избрал еси, со избранными твоими упокой. Слава, глас 6. Приидите и видите вси странное и грозное видение всем познаваемое, образ ныне видимый, и не ктому мудрствуйте привременная. днесь душа от тела разлучается, к вечному преставляема миру: в путь бо идет, имже никогдаже шествова, и к судии нелицеприемному, идеже предстоят ангелов чини. страшно бо, братие мои, судище оно, идеже вси предстанем нази! овии убо венчаваеми, овии же посрамляеми. темже возопиим к безсмертному Царю: егда имаши испытати сокровенная человеческая, пощади раба твоего, егоже приял еси, Господи человеколюбче. И ныне, Богородичен: Молитвами Христе рождшия тя, и Предтечи твоего, апостолов, Пророков, иерархов, Преподобных и Праведных, и всех святых, усопшаго раба твоего упокой. Таже: Благо есть исповедатися Господеви: весь. Трисвятое. По Оч~е наш: Покой Спасе наш с Праведными раба твоего, и сего всели во дворы твоя, якоже есть писано, презирая яко Благ прегрешения его, вольная и невольная, и вся яже в ведении и не в ведении, человеколюбче. В покоищи твоем Господи, идеже вси святии твои упокоеваются, упокой и душу раба твоего, яко един еси человеколюбец. Мати святая неизреченнаго света, ангельскими тя песньми почитающе, Благочестно величаем. Диакон глаголет: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим ти ся, услыши и помилуй. По возгласе молитвенном бывает целование, лику поющу стихиры, глас 2: Приидите, последнее целование: И прочая, якоже преднаписашася в последовании мирском. Таже: Слава, глас 6: Зряще мя безгласна: И ныне, Богородичен: Отходяще же ко гробу поют Священницы ирмосы великаго канона, сиесть: Помощник и покровитель: И прочая. Трисвятое. По Оч~е наш: В покоищи твоем, Господи: Едина чистая и непорочная Дево: Таже, Помилуй нас Боже: и прочее, яко обычно. Боже духов: И погребаются мощи. И бывает совершенный отпуст.