<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> [гл\ва 17] Последование мертвенное мирских тел. Скончавшуся кому от православных, абие призывают сродницы его Священника, иже пришед в дом, в немже мощи усопшаго лежат, и возложив епитрахиль, и вложив фимиам в кадильницу, кадит тело мертваго, и предстоящих, и начинает обычно: Благословен Бог наш: И начинают сопредстоящии: Святый Боже: Пресвятая Троице: Оч~е наш: Яко твое есть Царство: И абие поют тропари сия. Глас 4: Со духи Праведных скончавшихся, душу раба твоего Спасе упокой, сохраняя ю во Блаженной жизни, яже у тебе человеколюбче. В покоищи твоем Господи, идеже вси святии твои упокоеваются, упокой и душу раба твоего, яко един еси человеколюбец. Слава: Ты еси Бог сошедый во ад, и узы окованных разрешивый, сам и душу раба твоего упокой. И ныне: Едина чистая и непорочная Дево, Бога без семене рождшая, моли Спастися души его. Диакон глаголет: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим ти ся, услыши и помилуй. Господи помилуй, трижды. Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия, им\рк, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному. Господи помилуй, трижды. Яко да Господь Бог учинит душу его, идеже Праведнии упокояются. Господи помилуй, трижды. Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его, у Христа безсмертнаго Царя и Бога нашего просим. Подай Господи. Диакон: Господу помолимся: Господи помилуй. Священник глаголет молитву сию: Боже духов, и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот миру твоему даровавый: сам Господи, упокой душу усопшаго раба твоего, им\рк, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне: отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко Благий человеколюбец Бог прости, яко несть человек, иже жив будет, и не согрешит: ты бо един кроме греха, правда твоя правда во веки, и слово твое истина. Возглас: Яко ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба твоего, им\рк, Христе Боже наш, и тебе славу возсылаем, со безначальным твоим отцем, и с пресвятым, и Благим, и животворящим твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Диакон: Премудрость. Лик: Честнейшую херувим: И прочее. И абие бывает от Священника сицевый отпуст: Живыми и мертвыми обладаяй Христос истинный Бог наш, молитвами пречистыя своея Матере, Преподобных и Богоносных отец наших, и всех святых своих, душу от нас преставльшагося раба своего им\рк, в селениих святых вселит, и с Праведными причтет, и нас помилует, яко Благ и человеколюбец. И аще убо готова суть вся, яже ко исходу, творит паки Священник начало: Благословен Бог наш. И начинаем пети: Святый Боже: со страхом, и всяким умилением. И вземше мощи усопшаго, отходим в храм, предыдущим Священником со свещами, диакону с кадильницею. Егда же приидут в храм, мощи убо полагаются в паперти, [или в храме, якоже зде в велицей россии обыче.] И начинают: Живый в помощи вышняго: И посем вышшим гласом поют: Благословен еси Господи, научи мя оправданием твоим. Непорочнии в путь: Аллилуиа. И поется первая статия непорочных, во глас 6: в концы же коегождо стиха поем: Аллилуиа. Блажени непорочнии в путь, ходящии в законе Господни: Аллилуиа. Блажени испытающии свидения его, всем сердцем взыщут его. Аллилуиа. И прочее _псалма. Слава: Аллилуиа. И ныне: Аллилуиа. Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся. Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия, им\рк, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному. Яко да Господь Бог учинит душу его, идеже праведнии упокояются. Милости Божия, Царства Небеснаго, и оставления грехов его, у Христа безсметнаго Царя и Бога нашего просим. Подай Господи. Диакон: Господу помолимся. Господи помилуй. Священник глаголет молитву сию: Боже духов, и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот миру твоему даровавый: сам Господи, упокой душу усопшаго раба твоего, им\рк, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне: отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко Благий человеколюбец Бог прости, яко несть человек, иже жив будет, и не согрешит: ты бо един кроме греха, правда твоя правда во веки, и слово твое истина. И посем начинаем вторую статию на глас 5: на коемждо же конце стиха глаголем: Помилуй раба твоего. Лик начинает: Заповеди твоя: Помилуй раба твоего: Паки тойже лик: Руце твои сотвористе мя: и создасте мя, вразуми мя, и научуся заповедем твоим. Помилуй раба твоего. Боящиися тебе узрят мя: и возвеселятся, яко на словеса твоя уповах. Помилуй раба твоего. И прочее _псалма, и по конце, Слава: Помилуй раба твоего. И ныне: Помилуй раба твоего. Диакон: Паки и паки: И паки начинаем третию статию на глас третий: Имя твое: Аллилуиа. Паки тойже лик поет: Призри на мя, и помилуй мя, по суду любящих имя твое. Аллилуиа. Стопы моя направи по словеси твоему, и да не обладает мною всякое беззаконие: Аллилуиа. И прочее. И по конце абие: Благословен еси Господи, научи мя оправданием твоим. Святых лик обрете источник жизни, и дверь райскую: да обрящу и аз путь покаянием, погибшее овча аз есмь, воззови мя Спасе, и Спаси мя. Благословен еси Господи: Агнца Божия проповедавше, и заклани бывше якоже агнцы. и к жизни нестареемей, святии, и присносущней преставльшеся, того прилежно Мученцы молите, долгов разрешение нам даровати. Благословен еси Господи: В путь узкий хождшии прискорбный, вси в житии Крест яко ярем вземшии, и мне последовавшии верою, приидите насладитеся, ихже уготовах вам почестей, и венцов Небесных. Благословен еси Господи: Образ есмь неизреченныя твоея славы, аще и язвы ношу прегрешений: ущедри твое создание Владыко, и очисти твоим Благоутробием, и возжеленное отечество подаждь ми, рая паки жителя мя сотворяя. Благословен еси Господи: Древле убо от не сущих создавый мя, и образом твоим Божественным почтый, преступлением же заповеди, паки мя возвративый в землю, от неяже взят бых, на еже по подобию возведи, древнею добротою воз_образитися. Благословен еси Господи: Упокой Боже раба твоего, и учини его в раи, идеже лицы святых Господи, и Праведницы сияют яко светила, усопшаго раба твоего упокой, презирая его вся согрешения. Слава: Трисиятельное единаго Божества, Благочестно поем вопиюще: свят еси отче безначальный, собезначальный Сыне, и Божественный Душе, просвети нас верою тебе служащих, и вечнаго огня исхити. И ныне: Радуйся чистая, Бога плотию рождшая во Спасение всех, еюже род человеческий обрете Спасение, тобою да обрящем рай, Богородице чистая Благословенная. Аллилуиа, трижды. Таже диакон: Паки и паки: И по возгласе поем настоящия тропари, глас 5: Покой Спасе наш с праведными раба твоего, и сего всели во дворы твоя, якоже есть писано, презирая яко Благ прегрешения его, вольная и невольная, и вся яже в ведении и не в ведении, человеколюбче. Слава, конец: И вся яже в ведении, и не в ведении, человеколюбче. И ныне, Богородичен: От Девы возсиявый миру Христе Боже, сыны света тою показавый, помилуй нас. Таже _псалом 50. И канон, егоже краестрочие: Шестую припеваю отшедшему песнь. Феофаново. Глас 6. Песнь 1. Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами. гонителя фараона видя потопляема Богу победную песнь поим, вопияше. В Небесных чертозех всегда доблии Мученцы молят тя Христе, егоже от земли преставил еси вернаго, вечных Благ получити сподоби. Украшей всяческая, животное смешенное, посреде мя человека, смирения вкупе и величества, создал еси, темже раба твоего душу Спасе, упокой. Слава: Рая жителя, и земледелателя в начале мя учинил еси, преступльша же твою заповедь изгнал еси. темже раба твоего душу Спасе, упокой. И ныне, Богородичен: Иже от ребра создавый еву прежде нашу праматерь, из пречистаго твоего чрева в плоть одевается, еюже смерти крепость, чистая, разруши. Песнь 3. Ирмос: Несть свят якоже ты Господи Боже мой, вознесый рог верных твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания твоего. Законно пострадаша твои Мученцы жизнодавче, и венцем победы украсившеся, прилежно преставльшемуся верному вечное избавление подают. Наказав первее многими чудесы и знаменьми мене заблудшаго, напоследок самаго себе истощил еси, яко сострадатель, и поискав обрел и Спасл еси. Слава: От текущих непостоятельныя тли, к тебе прешедшаго, в селениих вечных жити радостно сподоби Блаже, оправдав верою же и Благодатию. И ныне, Богородичен: Несть непорочна, якоже ты пречистая Богомати, едина бо от века Бога истиннаго зачала еси во чреве, смерти разрушившаго силу. Диакон: Паки и паки: Седален, глас 6: Воистинну суета всяческая, житие же сень, и соние: ибо всуе мятется всяк земнородный, якоже рече писание: егда мир приобрящем. тогда во гроб вселимся, идеже вкупе царие и нищии. темже Христе Боже, преставльшагося раба твоего упокой, яко человеколюбец. Слава, и ныне, Богородичен: Всесвятая Богородице, во время живота моего не остави мене, человеческому предстательству не ввери мя: но сама заступи, и помилуй мя. Песнь 4. Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь Боголепно поет взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи. Премудрости большее являя познание, и еже о дарех, многосовершенныя Владыко Благостыни, Мученическия лики ангелов сочетал еси. Неизреченныя славы твоея получити сподоби к тебе преставльшагося, идеже Христе веселящихся есть жилище, и глас чистаго радования. Слава: Поюща приими Божественную державу твою, егоже от земли приял еси, чадо света сего соделовая, греховную мглу очищая многомилостиве. И ныне, Богородичен: Приятелище пречистое, храм всенепорочный, ковчег всесвятый, Девственное место Священия, тебе доброту иаковлю Владыка избрал есть. Песнь 5. Ирмос: Божиим светом твоим Блаже, утренюющих ти души любовию озари, молюся, тя ведети слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа. Яко всеплодие Священное, и яко начаток человеческаго естества, Мученцы, прославленному принесшеся Богови, нам Спасение присно ходатайствуют. Небеснаго пребывания, раздаяния дарований сподоби Господи, прежде усопшаго вернаго раба твоего, подая прегрешений избавление. Слава: Иже един естеством животворец, иже Благости воистинну неизследимая пучина, скончавшагося, Царствия твоего сподоби щедре, едине безсмертне. И ныне, Богородичен: Крепость и пение, из тебе Владычице миру рождейся, и Спасение быв погибшим, иже от адовых врат избавляяй, верою тебе Блажащия. Песнь 6. Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею к тихому пристанищу твоему притек вопию ти: возведи от тли живот мой многомилостиве. На Кресте пригвождаемь, Мученическия лики к себе собрал еси, подражающия страсть твою Блаже. темже молимся ти: к тебе преставльшагося ныне упокой. Неизреченною славою твоею, егда приидеши страшно судити миру всему на облацех, Благоволи светло срести тебе избавителю, егоже от земли приял еси вернаго раба твоего. Слава: Источник жизни сый мужеством Божественным Владыко, окованная изводяй, раба твоего к тебе верно отшедшаго в сладости райстей всели. И ныне, Богородичен: В землю возвратихомся, преступльше Божию заповедь Божественную, тобою же Дево, на Небо от земли вознесохомся, тлю смертную оттрясше. Диакон: Паки и паки: Кондак, глас 8: Со святыми упокой Христе, душу раба твоего, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная. Икос: Сам един еси безсмертный, сотворивый и создавый человека, земнии убо от земли создахомся, и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси создавый мя и рекий ми: яко земля еси и в землю отидеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: аллилуиа. И паки: Со святыми упокой Христе: Песнь 7. Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел Преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: Благословен еси Боже отец наших. Избавльшиися твоею кровию Мученцы перваго преступления, окропившеся же своею кровию, прообразуют яве твое заколение: Благословен еси Боже отец наших. Свирепеющую смерть умертвил еси слове живоначальнейший, в вере же усопшаго приими ныне воспевающаго, и глаголющаго: Христе, Благословен еси Боже отец наших. Слава: Воодушивый мя человека вдохновением Божественным Богоначальнейший Владыко, преставленнаго Царствия твоего сподоби, пети тебе Спасе: Благословен еси Боже отец наших. И ныне, Богородичен: Превышши всякия твари пренепорочная была еси, заченши Бога, сокрушившаго смертная врата, и вереи стершаго: темже тя чистая песнословим вернии, яко БогоМатерь. Песнь 8. Ирмос: Из пламене Преподобным росу источил еси. и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши Христе, токмо еже хотети, тя превозносим во вся веки. Крепко подвиги показавше, победы венцем украсистеся Мученцы Христовы страстотерпцы, зовуще: тя превозносим Христе во веки. Священне житие оставльшия верныя, и к тебе Владыце прешедшия приими, кротце упокоевая, яко Благоутробен, тя превозносящия во вся веки. Слава: Ныне в земли кротких вся водворятися прежде усопшия, Спасе, Благоизволи, верою яже в тя оправдав и Благодатию, тя превозносящия во вся веки. И ныне, Богородичен: Вси тя Блажим всеБлаженная, рождшую слова воистинну сущаго Блаженнаго, плоть нас ради бывшаго: егоже превозносим во вся веки. Песнь 9. Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на негоже не смеют чини ангельстии взирати: тобою же всечистая, явися человеком слово воплощенно, егоже величающе, с Небесными вои, тя уБлажаем. Надежда Мученков лики укрепи, и к твоей любви распаленне впери, будущих сим предвообразивши непоколебимый воистинну покой: емуже преставльшагося Блаже вернаго сподоби получити. Светлаго и Божественнаго получити сияния твоего Христе, верою преставльшагося Благоволи в недрех авраамовых упокоение, яко един милостив сему даруяй, и вечнаго сподобляяй Блаженства. Слава: Сый естеством Благ и Благоутробен, и волитель милости, и Благоутробия бездна: егоже от места сего озлобления и сени смертныя Спасе преставил еси, идеже сияет твой свет, сего учини. И ныне, Богородичен: Сень святую чистая разумеем, и ковчег, и скрижаль тя закона и Благодати: тобою бо оставление даровася, оправданным кровию воплощеннаго из твоего чрева, всенепорочная. Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся. Начинаем самогласны иоанна монаха. Глас 1: Кая житейская сладость пребывает печали непричастна? кая ли слава стоит на земли непреложна? вся сени немощнейша, вся соний прелестнейша: единем мгновением, и вся сия смерть приемлет. но во свете Христе лица твоего, и в наслаждении твоея красоты, егоже избрал еси, упокой, яко человеколюбец. Глас 2: Увы мне, яковый подвиг имать душа разлучающися от телесе! увы, тогда колико слезит, и несть помилуяй ю! ко ангелом очи возводящи, бездельно молится: к человеком руце простирающи, не имать помогающаго. темже возлюбленнии мои братие, помысливше нашу краткую жизнь, преставленному упокоения от Христа просим, и душам нашим велию милость. Глас 3: Вся суета человеческая, елика не пребывает по смерти: не пребывает богатство, ни сшествует слава: пришедшей бо смерти, сия вся потребишася. темже Христу безсмертному возопиим: преставленнаго от нас упокой, идеже всех есть веселящихся жилище. Глас 4: Где есть мирское пристрастие? где есть привременных мечтание? где есть злато и сребро? где есть рабов множество и молва? вся персть, вся пепел, вся сень. но приидите возопиим безсмертному Царю: Господи вечных твоих благ сподоби преставльшагося от нас, упокояя его в нестареющемся Блаженстве твоем. Глас 5: Помянух Пророка вопиюща: аз есмь земля и пепел. и паки разсмотрих во гробех, и видех кости обнажены, и рех: убо кто есть царь, или воин, или богат, или убог, или праведник, или грешник? но упокой Господи, с праведными раба твоего. Глас 6: Начаток мне и состав зиждительное твое бысть повеление: восхотев бо от невидимаго же и видимаго жива мя составити естества. от земли тело мое создал еси, дал же ми еси душу Божественным твоим и животворящим вдохновением. темже Христе раба твоего во стране живущих, и в селениих праведных упокой. Глас 7: По образу твоему и по подобию создавый в начале человека, в раи поставил еси владети твоими тварьми: завистию же диаволею прельстився, снеди причастися, заповедей твоих преступник быв. темже паки в землю, от неяже взят бысть, осудил еси возвратитися Господи, и испросити упокоение. Глас 8: Плачу и рыдаю, егда помышляю смерть, и вижду во гробех лежащую, по образу Божию созданную нашу красоту, без_образну, безславну, не имущую вида. _о чудесе! что сие еже о нас бысть таинство? како предахомся тлению? како сопрягохомся смерти? воистинну Бога повелением. якоже писано есть, подающаго преставльшемуся упокоение. Блаженна, глас 6. Во Царствии твоем, егда приидеши помяни нас Господи. Блажени нищии Духом, яко тех есть Царство Небесное. Блажени плачущии, яко тии утешатся. Блажени кротцыи, яко тии наследят землю. Блажени алчущии, и жаждущии правды, яко тии насытятся. Блажени милостивии, яко тии помиловани будут. Разбойника рая Христе жителя, на Кресте тебе возопивша, помяни мя, предсодеял еси покаянием его, и мене сподоби недостойнаго. Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Животом Господствуяй и смертию, во дворех святых упокой, егоже приял еси от привременных: и помяни мя, егда приидеши во Царствии твоем. Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Душами владычествуяй и телесами, егоже в руце дыхание наше, оскорбляемых утешение, упокой во стране праведных, егоже преставил еси раба твоего. Блажени изгнани правды ради: Христос тя упокоит во стране живущих, и врата райская да отверзет ти, и Царствия покажет жителя, и оставление тебе даст, о нихже согрешил еси в житии, Христолюбче. Блажени есте, егда поносят вам: Изыдем и узрим во гробех, яко наги кости человек, червей снедь, и смрад, и познаем что богатство, доброта, крепость, Благолепие? Радуйтеся и веселитеся: Услышим, что зовет вседержитель: увы ищущим зрети страшный день Господень! сей бо есть тьма: огнем бо искушаются всяческая. Слава: Безначальным и рождением же и происхождением, отцу покланяюся родившему, Сына славлю рожденнаго, пою сопросиявшаго отцу же и Сыну, Духа святаго. И ныне, Богородичен: Како от сосцу твоею млеко точиши Дево, како питаеши питателя твари? якоже весть, источивый воду от камене, жилы водныя жаждущим людем, якоже писася. Посем диакон глаголет: Вонмем. Священник: Мир всем. Лик поет прокимен, глас 6: Блажен путь, воньже идеши днесь душе, яко уготовася тебе место упокоения. Стих: К тебе Господи воззову: Диакон: Премудрость. Чтец: Апостол к солуняном, зачало 270. Братие, не хощу вас не ведети о умерших, да не скорбите, якоже и прочии не имущии упования. Аще бо веруем, яко Иисус умре и воскресе, тако и Бог умершия о Иисусе, приведет с ним. Сие бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущии оставшии в пришествие Господне, не имамы предварити умерших. Яко сам Господь в повелении во гласе архангелове, и в трубе Божии снидет с Небесе, и мертвии о Христе воскреснут первее. Потом же мы живущии оставшии, купно с ними восхищени будем на облацех, в сретение Господне на воздусе, и тако всегда с Господем будем. Священник: Мир ти. Аллилуиа. Глас 6: Блажен, егоже избрал и приял еси, Господи. Ев\глие от иоанна, зачало 16. Рече Господь ко пришедшим к нему иудеем: аминь аминь глаголю вам, яко слушаяй словесе моего и веруяй пославшему мя, имать живот вечный, и на суд не приидет: но прейдет от смерти в живот. Аминь аминь глаголю вам: яко грядет час, и ныне есть, егда мертвии услышат глас Сына Божия, и услышавше оживут. Якоже бо отец имать живот в себе, тако даст и Сынови живот имети в себе: И область даст ему и суд творити, яко Сын человечь есть, не дивитеся сему. Яко грядет час воньже вси сущии во гробех услышат глас Сына Божия: И изыдут сотворшии Благая в воскрешение живота, а сотворшии злая в воскрешение суда. Не могу аз о себе творити ничесоже. Якоже слышу, сужду: и суд мой праведен есть: яко не ищу воли моея, но воли пославшаго мя отца. Диакон: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим ти ся услыши и помилуй. Господи помилуй, трижды. Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия, им\рк, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному. Господи помилуй, трижды. Яко да Господь Бог учинит душу его, идеже праведнии упокояются. Господи помилуй, трижды. Милости Божия, Царства Небеснаго, и оставления грехов его, у Христа безсмертнаго Царя и Бога нашего просим. Подай Господи. Диакон: Господу помолимся. Господи помилуй. И по исполнении сего глаголет первый от Священников, или архиерей прилучився, молитву: Боже духов: велегласно, пришед близ умершаго. Такожде и настоящии Священницы вси. Ведомо же буди, яко глаголему коемуждо прошению от диакона, во елико глаголется прошение от него, глаголет вышереченную молитву кийждо Священник, по чину своему тайно близ умершаго, и возглашает: Яко ты еси воскресение: Ныне же от перваго Священника, или архиереа, глаголется велегласно молитва: Боже духов: якоже выше речеся. По возгласе же бывает целование. И поем настоящия стихиры подобны. Егда от древа: Глас 2: Приидите, последнее целование дадим братие умершему, Благодаряще Бога: сей бо оскуде от сродства своего, и ко гробу тщится не ктому пекийся о суетных, и о многострастной плоти. где ныне сродницы же и друзи? се разлучаемся. егоже упокоити, Господу помолимся. Кое разлучение, _о братие! кий плачь? кое рыдание в настоящем часе? приидите убо целуйте бывшаго вмале с нами: предается бо гробу. каменем покрывается, во тьму вселяется, с мертвыми погребается, и всех сродников и другов ныне разлучается: егоже упокоити, Господу помолимся. Ныне житейское лукавое разрушается торжество суеты: Дух бо оскуде от селения, брение очернися, сосуд раздрася, безгласен, нечуствен, мертвен, недвижимь. егоже посылающе гробу, Господу помолимся, дати сему во веки упокоение. Яков живот наш есть? цвет, и дым, и роса утренняя воистинну. приидите убо, узрим на гробех ясно, где доброта телесная? где юность? где суть очеса, и зрак плотский: вся увядоша яко трава, вся потребишася. приидите ко Христу припадем со слезами. Велий плачь и рыдание, велие воздыхание, и нужда, разлучение души, ад и погибель, привременный живот, сень непостоянная, сон прелестный: безвременномечтанен труд жития земнаго. далече отбежим мирскаго всякаго греха, да небесная наследим. Видяще предлежаща мертва, образ восприимем вси конечнаго часа: сей бо отходит яко дым от земли, яко цвет отцвете, яко трава посечеся, вретищем повиваемь, землею покрываемь. егоже невидима оставивше, Христу помолимся, дати сему во веки упокоение. Приидите внуцы адамовы, увидим на земли поверженнаго, по образу нашему все Благолепие отлагающа, разрушена во гробе гноем, червьми, тьмою иждиваема, землею покрываема. егоже невидима оставльше, Христу помолимся, дати во веки сему упокоение. Егда душа от тела имать нуждею восхититися страшными ангелы, всех забывает сродников и знаемых, и печется о будущих судилищей стоянии, яже суеты, и многотрудныя плоти разрешении: тогда судию моляще, вси помолимся, да простит Господь, яже содела. Приидите братие, во гробе узрим пепел и персть, из неяже создахомся. камо ныне идем? что же быхом, кий убог или богат? или кий Владыка? кий же свободь? и не вси ли пепел? доброта лица согни, и юности весь цвет увяди смерть. Воистинну суета и тление, вся житейская, виды, и безславная: вси бо исчезаем, вси умрем, царие же и князи, судии и насильницы, богатии и убозии, и все естество человеческое: ныне бо, иже иногда в житии, во гробы вергаются, ихже да упокоит Господь, помолимся. Вси телеснии ныне органы праздни зрятся, иже прежде мала движими бяху, вси недействительни, мертви, нечувственни: очи бо заидоша, связастеся нозе, руце безмолвствуете, и слух с ними: язык молчанием заключися, гробу предается. воистинну суета вся человеческая. Спасай надеющияся на тя, Мати незаходимаго солнца Богородительнице: умоли молитвами твоими преБлагаго Бога, упокоити, молимся, ныне преставльшагося, идеже упокоеваются Праведных дуси: Божественных благ наследника покажи, во дворех Праведных, в память, всенепорочная, вечную. Слава, глас 6: Зряще мя безгласна, и бездыханна предлежаща, восплачите о мне братие и друзи, сродницы и знаемии: вчерашний бо день беседовах с вами, и внезапу найде на мя страшный час смертный: но приидите вси любящии мя, и целуйте мя последним целованием: не ктому бо с вами похожду, или собеседую прочее. к судии бо отхожду, идеже несть лицеприятия: раб бо и владыка вкупе предстоят, царь и воин, богатый и убогий в равнем достоинстве: кийждо бо от своих дел, или прославится, или постыдится. но прошу всех и молю, непрестанно о мне молитеся Христу Богу, да не низведен буду по грехом моим, на место мучения: но да вчинит мя, идеже свет животный. И ныне, Богородичен, глас тойже: Молитвами рождшия тя Христе, и Предтечи твоего, апостолов, Пророков, иерархов, Преподобных, и Праведных, и всех святых, усопшаго раба твоего упокой. Таже, Трисвятое. Пресвятая Троице: Оч~е наш: Священник: Яко твое есть Царство: Таже, Со духи праведных: И прочее. Прошение от диакона: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей: По возгласе же, Слава, и ныне: И отпуст: Воскресый из мертвых, Христос истинный Бог наш, молитвами пречистыя своея Матере, святых славных и всехвальных апостол, Преподобных и Богоносных отец наших, и всех святых, душу от нас преставльшагося раба своего, им\рк, в селениих Праведных учинит, в недрех авраама упокоит, и с Праведными сопричтет, и нас помилует, яко Благ и человеколюбец. Аминь. Архиерей же или начальствуяй иерей сам глаголет трижды сие: Вечная твоя память, достоБлаженне и приснопамятне брате наш. Трижды. Таже певцы поют трижды: Вечная память. Абие же архиерей, аще приключится тамо быти, или иерей чтет молитву прощальную велегласно: Господь Иисус Христос Бог наш, иже Божественная заповеди святым своим учеником и апостолом давый, во еже вязати и решити падших грехи, и от оных паки мы приемше вины тойже творити: да простит тебе, чадо Духовное, аще что соделал еси в нынешнем веце вольное или невольное, ныне и. присно, и во веки веков, аминь. И тако вземше мощи отходим ко гробу последующим всем людем, предыдущим же Священником, и поющим: Святый Боже: Пресвятая Троице: Оч~е наш: И прочая. И полагаются мощи во гроб: архиерей же, или Священник, взем персть лопатою, крестовидно мещет верху мощей, глаголя: Господня земля, и исполнение ея вселенная, и вси живущии на ней. И посем наливает верху елей от кандила, или сыплют пепел от кадильницы, и тако покрывают яко обычно гроб, приглаголемым тропарем: Со духи праведных: и прочим всем. И отпуст. [гл\ва 18] Указ о провождении усопших на святую пасху, и во всю светлую неделю бываемый. Ведати подобает, яко аще кто преставится на святую пасху, или в который либо день светлыя недели до недели фомины, мало что от обычнаго усопших пения поется, величества ради и чести веселаго праздника воскресния: веселия бо и радости, а не сетования есть праздник. яко вси о Христе воскресшем в надежде воскресния и жизни вечныя умирающии, Христовым воскресением от печальных мира сего на веселая и радостная преставляются воскресным пением над усопшим Церковь возвещает! малым же некиим пением, ектениами же и молитвою усопшим приличными извествуемся, яко в покаянии умерый, аще и не у довлесотворил есть о своих согрешениих, молитвами Церковными оставляются ему, и от удержания свободится. Пришед убо Священник с клирики своими в дом, в немже умершаго тело лежит, взем на ся епитрахиль и фелонь, и покадив мощи, обычно начинает: Благословен Бог наш: Клир же поет: Христос воскресе: на глас 5. Священник же глаголет обычныя стихи, сиесть, Да воскреснет Бог: И прочая вся. Поющим же сия Священник кропит Священною водою. тело умершаго, и ковчег его извне и извнутрь, и абие влагают е в нем. Скончану же пению, глаголет диакон ектении обычныя усопшим. Священник же чтет молитву тайно, сиесть: Боже духов: По возгласе же чтут: Воскресение Христово видевше: И вземше мощи усопшаго, отходят к Церкви предыдущим Священником, диаконом и всему клиру, миряном же последующим. Идуще же клирицы и певцы поют канон пасце, сиесть: Воскресния день: но ряду, на елико восхощут, даже до Церкви. В Церкви же поставивше мощи, допевают начатый канон кадящим Священником по чину обычно. на четвертой же песни, диаконства усопших обычная с молитвою. И возглашает: Яко ты еси воскресение, и живот: Таже: Предварившия утро: И посем поется 4-я песнь по ряду. По шестой же песни, диаконства усопших обычная с молитвою. И возглашает: Яко ты еси воскресение, и живот: Таже, кондак: Со святыми упокой: И икос: Сам един еси безсмертный: Вместо же трисвятаго: Елицы во Христа Крестистеся: Апостол в деяниих, в той день бывший. Аллилуиа, на глас 2. Ев\глие воскресное первое: И посем: Воскресение Христово видевше, поклонимся: И прочия песни канона. По совершении же канона чтется, или поется е_ксапостиларий: Плотию уснув: дважды. По сих поем: Благословен еси Господи, научи мя оправданием твоим. Ангельский собор удивися: Таже стихиры пасце, со стихи их. Слава, и ныне: Воскресния день: и Христос воскресе: трижды. Поемым же сим стихирам, бывает обычное целование усопшаго, глаголюще: Христос воскресе: По стихирах же диаконства обычная усопших с молитвою, яже велегласно от архиереа, или Священника, чтется близ мощей. И возглашает: Яко ты еси воскресение и живот: И бывает отпуст обычный. Таже молитва прощальная: Господь Иисус Христос Бог наш: И отходим ко гробу, носяще тело усопшаго на погребение. Священник же со всем клиром предыдый мощем, поют: Христос воскресе: И погребают я со Благодарением и радостию, вся действующе, и глаголюще в мирском погребении написанная на листе 146 на обор. И поюще тропарь: Земле, зинувши приими от тебе созданное. Конец последованию погребения усопших во дни светлыя недели.