<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> Предисловие, и сказание, о еже како подобает быти духовнику, и сказовати невозбранно приходящим к нему. Приемляй помышления человеческая, должен есть быти образ Благ всех, и воздержник, смирен и добродетелен, моляся на всяк час Богу да подаст ему слово разума, во еже исправляти притекающия к нему. Прежде всех должен есть сам поститися среду и пяток всего лета, якоже Божественная правила повелевают: да от нихже сам имать, и иным повелевает творити. Аще же сам невежа и невоздержник и сластолюбец сый, како иных добродетелей может учити, но и кто неразумен может послушати его, о нихже имать глаголати, зря его безчинника, и пияницу, и иных учаща не упиватися, или ину некую добродетель проходити, юже сам не может творити? очи бо ушес вернейши, глаголет Божественное писание. Темже внимай себе, _о Духовниче! зане, аще погибнет едина овца нерадения ради твоего, от рук твоих изыщется. Проклят бо, глаголет писание, дело Господне с нерадением творяй [иерем. 48, ст. 10]. Великий же василий глаголет: блюди, да не убоишися человека в падении его, да не предаси Сына Божия в руце недостойным, да не усрамишися кого от славных земли, ниже самого диадиму носящаго да не причастиши. Божественная бо правила не повелевают недостойным причаститися, яко язычницы бо вменяются. Аще ли не обратятся, горе и тем и причащающим их. Блюди, глаголет: аз вещи не имам, ты узриши. Сия и сицева храня, и прежде всех церковныя догматы недвижимы соблюдая, Спасеши себе и послушающия тя. Аще кто без повелительныя грамматы местнаго епископа дерзнет приимати помышления и исповеди: сицевый правильно казнь приимет, яко преступник Божественных правил, и зане не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, не исповедани суть: и елика связа, или разреши, не исправлена суть, по шестому правилу, иже в карфагене собора, и по четыредесять третиему тогожде собора. [гл\ва 7] Последование о исповедании. Приводит Духовный отец хотящаго исповедатися единаго, а не два или многия, пред икону Господа нашего Иисуса Христа непокровенна. И творит стих началу. Таже: Трисвятое: По Оч~е наш: Господи помилуй, 12. Слава, и ныне: Приидите поклонимся: трижды. Таже, Псалом 50. Помилуй мя Боже, по велицей милости твоей, и по множеству щедрот твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших, и лукавое пред тобою сотворих: яко да оправдишися во словесех твоих, и победиши внегда судити ти. Се бо в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости твоея явил ми еси. Окропиши мя вссопом, и очищуся: омыеши мя и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица твоего, и Духа твоего святаго не отими от мене. Воздаждь ми радость Спасения твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем твоим, и нечестивии к тебе обратятся. Избави мя от кровей Боже, Боже Спасения моего, возрадуется язык мой правде твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не Благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи Господи Благоволением твоим сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда Благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая: тогда возложат на олтарь твой тельцы. И настоящия тропари сия, глас 6: Помилуй нас Господи, помилуй нас: всякаго бо ответа недоумеюще, сию ти молитву яко Владыце грешнии приносим: помилуй нас. Слава, Господи помилуй нас, на тя бо уповахом: не прогневайся на ны зело, ниже помяни беззаконий наших, но призри и ныне, яко Благоутробен, и избави ны от враг наших: ты бо еси Бог наш, и мы людие твои, вси дела руку твоею, и имя твое призываем. И ныне: Милосердия двери отверзи нам, Благословенная Богородице, надеющиися на тя да не погибнем, но да избавимся тобою от бед: ты бо еси Спасение рода Христианскаго. Таже, Господи помилуй, 40. Священник глаголет: Господу помолимся. И молитву сию: Боже, Спасителю наш, иже Пророком твоим нафаном покаявшемуся Давиду о своих согрешениих оставление даровавый, и манассиину в покаяние молитву приемый, сам и раба твоего, им\рк, кающагося о нихже содела согрешениих, приими обычным твоим человеколюбием, презираяй ему вся содеянная, оставляяй неправды, и превосходяй беззакония. ты бо рекл еси Господи: хотением не хощу смерти грешника, но яко еже обратитися, и живу быти ему: и яко седмьдесят седмерицею оставляти грехи. Понеже яко величество твое безприкладное? и милость твоя безмерная: аще бо беззакония назриши, кто постоит? Яко ты еси Бог кающихся, и тебе славу возсылаем, отцу и Сыну и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. И молитва иная. Господу помолимся. Господи Иисусе Христе, Сыне Бога живаго, пастырю и агнче вземляй грех мира, иже заимования даровавый двема должникома, и грешнице давый оставление грехов ея: сам Владыко ослаби, остави, прости грехи, беззакония, согрешения вольная и невольная, яже в ведении и не в ведении, яже в преступлении и преслушании бывшая от рабов твоих сих. И аще что яко человецы плоть носяще и в мире живуще от диавола прельстишася. Аще же в слове, или в деле, или в ведении, или в неведении, или слово Священническое попраша, или под клятвою Священническою быша, или под свою анафему падоша, или под клятву ведошася: сам яко Благ и незлобивый Владыко, сия рабы твоя словом разрешитися Благоволи, прощаяй им и свою их анафему и клятву, по велицей твоей милости. Ей, Владыко человеколюбче Господи, услыши нас молящихся твоей Благости о рабех твоих сих, и презри яко многомилостив, прегрешения их вся, измени их вечныя муки. Ты бо рекл еси Владыко: елика аще свяжете на земли, будут связани на Небеси: и елика аще разрешите на земли, будут разрешени на Небеси. Яко ты еси един безгрешен, и тебе славу возсылаем, отцу и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Посем глаголет к нему: Се чадо, Христос невидимо стоит, приемля исповедание твое, не усрамися, ниже убойся, и да не скрыеши что от мене: но не обинуяся рцы вся, елика соделал еси, да приимеши оставление от Господа нашего Иисуса Христа. Се и икона его пред нами: аз же точию свидетель есмь, да свидетельствую пред ним вся, елика речеши мне: аще ли что скрыеши от мене, сугуб грех имаши. Внемли убо, понеже бо пришел еси во врачебницу, да не неисцелен отидеши. И тако вопрошает его прилежно едино по единому, и ожидает его, донележе отвещает противу коегождо вопрошения. Прежде всех вопрошает его о вере, глаголя: Рцы ми чадо: аще веруеши, яко Церковь кафолическая апостольская, на востоце насажденая и возращеная, и от востока по всей вселенней разсеяная, и на востоце и доселе недвижимо и непременно пребывающая, предаде и научи? И аще не сумнишися в коем предании? И аще верит православно и несумненно, да чтет символ веры: Верую во единаго Бога: Лист 19. И сие скончав, вопрошает его: Рцы ми чадо: не был ли еси еретик, или отступник? Не держался ли еси с ними, их капища посещая, поучения слушая, или книги их прочитовая? Не любиши ли чесого мирских, паче творца твоего? Не лжесвидетельствовал ли еси? Не преступил ли еси коего обета Богу обещаннаго? Писания Божественная на кощуны не приимовал ли еси? рцы ми, чадо: не растлил ли еси девства твоего малакиею? Не малакствуеши ли? Рцы ми: не мужеложствовал ли еси кого, или ин тебе? Не соблудил ли еси со женою? И с колицеми пался? И кая лица быша: пущеницы ли, или имеющия мужи? Занеже падыйся с мужатицею, есть прелюбодей: такожде и мужатица падшая со иным, прелюбодейца глаголется. И паки вопрошает его о кровосмешении: Рцы ми чадо: не пался ли еси в роде твоем с некоим лицем, или с кумою твоею? Сия суть глаголемая кровосмешения. Рцы ми: не пался ли еси со скотом, или со птицею? Не пался ли еси со женою твоею чрез естество? или обручену сущу тебе еще, и прежде брака пался еси с нею? Не пался ли еси со иноплеменным телом? Оно бо запрещается тяжчайше блуда. Рцы ми чадо: не убил ли еси человека волею, или неволею? Рцы ми чадо: не украл ли еси что, и сотворял клятву за то? или украде ин, а ты приял еси то? И аще украде что, да возвратит: а егда то возвратит, да течет ко архиерею прияти прощение, и сотворити канон свой. Аще же не сотворяше клятву, точию да исполнит, аще возможно, канон татя. Рцы ми чадо: не ротился ли еси, и како ротился, волею или неволею, и по нужде? Не предал ли еси немощнаго в руце сильнаго? Не обидиши ли кого? или обидел еси в куплях, или во ином чесом? И аще обидел есть, или обидит, да платит е. Рцы ми чадо: не чародействовал ли еси, или волхвуя лиял еси воск, или олово? Не приводил ли еси волхва в дом твой, и извождаше ти чарования? Или сия сам твориши, или сотворил еси когда? или сотворил еси волхвование на вред кому? Не превязуеши ли животная, да не снесть е волк? или предал еси, и превязаше ти? Не превязал ли еси мужа и жену, или ино превязание немощи? Не носиши ли хранительная от былия? И аще убо обрящется, яко творяше нечто от сих, или творяху ему инии, запрещается лет шесть, якоже повелевают правила: а художник, иже сия творит, запрещается яко убийца: сиречь двадесять лет, якоже глаголет великий василий. И паки глаголи: Рцы ми чадо: не укорил ли еси родители твоя, или священника, или монаха, или коеголибо от человек? Не имаши ли с некиим вражды? то да сотвориши любовь. Ибо аще имаши на кого вражду, или зависть, дары твоя и молитвы не суть приятны Богу: ниже, аще что твориши Бога ради, приятно есть. Рцы ми чадо: не ял ли еси мертвечины, или крове, или удавленное, или волкохищное, или птицею пораженное? Не осквернился ли еси от иного чесого, яже заповедана суть в Священных правилех, или во святую 40-цу, или в среду, или в пяток от мяса или сыра? Не предал ли еси некоего человека диаволу, или похулил еси, или укорил еси веру, или закон, или некую хулу рекл еси, или клял еси человека? Не глаголал ли еси лжу, или кленешися ложне? или тщеславуеши, или упиваешися, ихже ради душу и тело погубляеши? И прочия воспоминает грехи смертныя: Гордость, лихоимение, блуд, зависть, чревобесие, гнев, ленивство, и вся грехи седми матерей рождающияся, со всяким разсудным испытанием сматряя различие лиц, и потому испытание творя: инако бо духовна, инако людина, инако монаха, инако мирска, инако юна, инако старца. Завещание. От сих всех отныне должен еси блюстися, понеже вторым крещением крещаешися, по таинству Христианскому, и да положиши начало Благое, помогающу тебе Богу: паче же не поглумися на тоежде обращаяся, да не твориши человеком смеха, сия бо Христианом не суть прилична: но честно, и право, и Благоговейно пожити да поможет тебе Бог своею Благодатию. И егда сия вся к нему изречеши, и опасно испытаеши, и он паки вся яже о себе без студа открыет. И речеши ему: Поклонися. Тогда преклоняет главу исповедуемый. Духовный же глаголет молитву сию: Господу помолимся. Господи Боже Спасения рабов твоих, милостиве и щедре и долготерпеливе, каяйся о наших злобах, не хотяй смерти грешника: но еже обратитися, и живу быти ему: сам и ныне умилостивися о рабе твоем им\рк и подаждь ему образ покаяния, прощение грехов и отпущение, прощая ему всякое согрешение, вольное же и невольное: примири, и соедини его святей твоей Церкви, о Христе Иисусе Господе нашем, с нимже тебе подобает держава и великолепие, ныне и присно, и во веки веков, аминь. По молитве же разрешает иерей кающагося низу лежащаго, сице глаголя: Совершение тайны святаго покаяния. Господь и Бог наш Иисус Христос Благодатию и щедротами своего человеколюбия, да простит ти чадо, им\рк, вся согрешения твоя: и аз недостойный иерей, властию его мне данною, прощаю и разрешаю тя от всех грехов твоих, во имя отца, и Сына, и святаго Духа, аминь. Конец же разрешения его глаголя, иерей знаменует Крестообразно десницею кающагося. Таже, Достойно есть. Слава, и ныне: И отпуст. Тогда канон даст ему противу согрешения его. Аще убо имать многия грехи, даст ему канон вящший сиречь, иже имать множайшая лета, и иная с сими разрешаются. И глаголет к нему: Чадо, толика лета повелевают Божественнии и священнии закони, да не причастишися Божественных таин, точию да пиеши агиасму@{святых Богоявлений воду} великую, и аще удержишися от Божественнаго причастия, разрешатся греси твои: аще же преступиши, и приобщишися, вторый иуда будеши. Аще же изнеможеши к смерти, да причастишися. Аще ли востанеши, паки стани во уреченных летех, и приложи в меру, еже содержати паки, и ин канон за причастие, да навершиши меру. Внемли и сему: Отнележе оставит человек грех, тогда канон приемлет, по 39-му правилу василиа великаго: елико же творит грех, аще и не причащается, не вменяется ему то. Егда же паки удержится на время от причащения, и паки низпадает в грех, паки начало полагает в канон. Аще ли случится ему пасти во ин грех, прежде совершения канона, подобает сматряти множайшая лета от несовершенных канона, и секратых, сиречь, новоприлучшихся, и кая суть множайшия, тыя да держит. Аще ли паки по ошаянии греха, удержа время от причастия или сам о себе, или от инаго Духовника, числятся и тая лета в канон. Внемли и сему: Егда обрящется человек Благоговейный, и произволит творити неколико метаний на нощеденство по силе своей, отпусти ему едино лето от меры канона причастия. Аще же произволит сотворити милостыню по мере своей, остави ему и другое лето. Аще ли постится среду и пяток, по Божественным правилом, остави ему и еще другое лето. Аще ли и понедельник восхощет воздержатися от мяса, другое паки отпусти ему лето: на сыр и яица, другое. Такожде и ину добродетель аще сотворит, другое паки отпусти ему лето. Аще ли человек той нижае тридесяти лет есть, другое лето паки остави ему. Аще же есть и от двадесяти нижае, мнее запрещается. Аще же не изволит написанных, да исполнит цело определенная лета. Внемли и сему: Яко аще по согрешении восхощет кто быти монах, две части да держит, а третию часть лет остави ему. Аще же восхощет отити во общее житие, остави ему пол. Аще ли по приятии образа падет, уставленая да исполнит цело. О женах От жен вопрошати: Еда ношаху былие, во еже не сотворит отроча, или аще кая напои ложесна, еже не зачати, или яде былие, или пресытися, и изверже отроча самохотне. И егда обрящется, яко нечто сотвори, и изверже самохотне, убийца есть, и запрещается яко убийца. Аще же неволею по нужде некоей изверже детища своего, едино лето да не причастится: а носящая былие, да оставит е, и да запретится шесть лет, по шестьдесятому правилу, еже в трулле. Такожде и обвития, сиречь, шолки или конуры, аще на дети своя, или на животная возлагают, или проходят чародейства. Аще же яде былие, или ино что, и отрави ложесна своя, и ктому дети не раждает, яко убийца запрещается. Аще же волшебствова, да весть, кое детище родит, или да познает что от неведомых, шесть лет да не причастится, по шестьдесятому правилу шестаго собора. Вопрошает же и о иных гресех блуда, и волшебства и малакии, и убийства, и татьбы, яко и мужей, а наипаче чрез естество с своими мужы не падоша ли ся. Аще же исходатаила кому блуд, и та яко блудница запрещается. Како подобает Духовным отцем строити исповедающихся им. Правило дванадесятое, еже в никеи перваго собора, и агкирскаго второе, но и пятое, еще же и шестое, епископом оставляет власть, или умножити, или умалити запрещения, теплее яве, нежели леностне покаяние указующим: да сматряется же сих прежде житие, и еже потом, или целомудренно, или разслабленно живут и леностно, и тако человеколюбие да мерится. Аще же неотступно держатся своих обычаев, и сластем плотским паче работати восхощут, нежели Господеви, и евангельскаго жития не приемлют, ни едино нам общее к ним слово. Мы бо в людех непокоривых и прекословных научихомся слышати: Спасаяй, Спаси твою душу. От книги матфеевы, 40, состава, глава 7: Во днех святейшаго луки, воину некоему убийство вольное соделавшу, епискп некий на краткое вельми время написано даде ему разрешение, и потязаемь сый от собора, правило предлагаше, еже епископом попущает власть, или ослабевати, или растити запрещения кающимся. Но услыша, яко архиереом дадеся убо сие, но не безыстязательно и преизлишно творити схождение, [и яко паучинами не подобает вязати, яже треми кодолами связоватися должна суть]. Темже воина убо правильному запрещению собор предаде: архиереа же обвини, еже во уреченное время литургии пожданием. [гл\ва 8] Молитва над разрешаемым от запрещения. Благоутробне Господи, Блаже и человеколюбче, иже твоих ради щедрот низпославый единороднаго твоего Сына в мир, да расторгнет еже на ны рукописание согрешений, и разрешит узы, иже от греха связуемых и проповесть плененным оставление: ты Владыко, и раба@{-у} твоего@{-ю}, им\рк, твоею Благостию свободи належащаго ему@ {ей} уза, и даруй ему@{ей} безгрешно на всяко время и место приступати к твоему величеству со дерзновением, и чистою совестию просити, еже от тебе богатыя милости. Яко милостив, и человеколюбец Бог еси, и тебе славу возсылаем, отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь.