<::лат> OCR: <::рус> Библиотека святоотеческой литературы <::лат> http://orthlиb.ru <::слав> (л. 235) [гл\ва 39] ПАРЕМИИ общия коемуждо святому. %[Пророку%] паремии, 1-я: Прв\дных души в руце Божией: 2-я: Праведницы во веки живут: 3-я: Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет: %[Апостолу%] единому паремии, 1-я: Возлюбленнии, аще сердце наше не зазрит нам: 2-я: Возлюбленнии, аще сице возлюбил есть нас Бог: 3-я: Возлюбленнии, аще кто речет: яко люблю Бога: %[Апостолом%] паремии, 1-я: Братие, Благословен Бог и отец Господа нашего Иисуса Христа: 2-я: Возлюбленнии, препоясавше чресла помышления вашего: 3-я: Возлюбленнии, молю яко пришельцы и странники: %[Святителю%] единому паремии, 1-я: Память Преподобнаго с похвалами: 2-я: Уста Праведнаго каплют премудрость: 3-я: Похваляему Праведнику возвеселятся людие: %[Святителем%] паремии, 1-я: Память Преподобнаго с похвалами: 2-я: Уста Праведнаго каплют премудрость: 3-я: Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет: %[Преподобному%] единому, и %[Преподобным%] паремии, что и Пророку, 1-я и 2-я, а 3-я паремиа: Прв\дник, аще постигнет скончатися, в покои будет: %[Мученку%] единому паремии, 1-я: Тако глаголет Господь: вси языцы собрашася вкупе: 2- я: Праведных души в руце Божией: 3-я: Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет: %[Мученком%] паремии, 1-я: Тако глаголет Господь: вси языцы собрашася вкупе: 2-я: Праведных души в руце Божией: 3-я: Праведницы во веки живут: %[СвященноМученку%] единому, и %[СвященноМученком%] паремии, что и Мученком. (л. 235 об.) %[ПреподобноМученку%] единому, и %[ПреподобноМученком%], что и Преподобным отцем паремии теже. %[Мученце%] единой, и %[Мученцам%], и %[ПреподобноМученцам%] паремии, что и Мученком теже. %[Исповеднику%] паремии, что и Преподобному. %[Христа ради юродивым%] паремии, что и Преподобным. %[Безмездником%] паремии, что и Мученком. Пророку паремии. 1] Премудрости соломоновы чтение. [Глава 3.] Прв\дных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша в очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими Благодетельствовани будут, яко Бог искуси я, и обрете их достойны себе. Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут. Судят языком, и обладают людьми, и воЦарится Господь в них во веки. Надеющиися нань, разумеют истину, и вернии в любви пребудут ему: яко Благодать и милость в Преподобных его, и посещение во избранных его. 2] Премудрости соломоновы чтение [главы 5 и 6]. Прв\дницы во веки живут, и в Господе мзда их: и попечение их у вышняго. Сего ради приимут Царствие Благолепия, и венец доброты от руки Господни: зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их. Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом. Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен. Приимет щит непобедимый преподобие. Поострит же напрасный (л. 236) гнев во оружие: споборет же с ним мир на безумныя. Пойдут праволучныя стрелы молниины, и яко от Благокругла лука облаков, на намерение полетят. И от каменометныя ярости исполнь падут грады. Вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло. Сопротив станет им дух силы, и яко вихор развеет их, и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных. Слышите убо царие, и разумейте, навыкните судии концев земли. Внушите держащии множества, и гордящиися о народех языков, яко дана есть от Господа держава вам, и сила от вышняго. 3) Премудрости соломоновы чтение [главы 4 и 5]. Прв\дник аще постигнет скончатися, в покои будет. осудит же Праведник, умираяй, живущия нечестивыя: узрят бо кончину Праведнаго, и не разумеют, что совещаша о нем. яко повержет Господь нечестивыя безгласны ниц, и поколеблет их от оснований, и до последняго исчезнут в болезни и память их погибнет. Приидут бо в помышление согрешений своих ужасни: и обличит их сопротив беззакония их. Тогда станет в дерзновении мнозе Праведник пред лицем оскорбивших его, и отметающих труды его. Видевше же его смятутся страхом многим, и ужаснутся о преславном Спасении его. Рекут бо в себе кающеся, и в тесноте духа воздохнут, и рекут: сей бе, егоже имехом некогда в посмех, и в притчу поношения безумнии, житие его вменихом неистово, и кончину его безчестну. Како вменися в сынех Божиих, и во святых жребий его есть? Убо заблудихом от пути истиннаго, и правды свет не облиста нам, и солнце не возсия нам. Беззаконных исполнихомся стезь и погибели, и ходихом стези непроходны, пути же Господня не разумехом. (л. 236 об.) Апостолу единому паремии. 1) Соборнаго послания иоаннова чтение [зачало 73]. Возлюбленнии, аще сердце наше не зазрит нам, дерзновение имамы к Богу: И егоже аще просим, приемлем от него: яко заповеди его соблюдаем, и угодная пред ним творим. И сия есть заповедь его, да веруем во имя Сына его Иисуса Христа, и любим друг друга, якоже дал есть заповедь нам. И соблюдаяй заповеди его, в нем пребывает, и той в нем: и о сем разумеем, яко пребывает в нас, от Духа, егоже дал есть нам. Возлюбленнии, не всякому духу веруйте, но искушайте духи, аще от Бога суть: яко мнози лжепророцы изыдоша в мир. О сем познавайте Духа Божия, и духа лестча: всяк Дух, иже исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога есть. И всяк дух, иже не исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога несть: и сей есть антихристов, егоже слышасте яко грядет, и ныне в мире есть уже. Вы от Бога есте чадца, и победисте тех: яко болий есть иже в вас, нежели иже в мире. Они от мира суть, сего ради от мира глаголют, и мир тех послушает. Мы от Бога есмы: иже знает Бога, послушает нас: и иже несть от Бога, не послушает вас. 2) Соборнаго послания иоаннова чтение [зачало 73, от полу]. Возлюбленнии, аще сице возлюбил есть нас Бог, и мы должни есмы друг друга любити. Бога никтоже нигдеже виде. аще друг друга любим, Бог в нас пребывает, и любы его совершенна есть в нас. О сем разумеем, яко в нем пребываем, и той в нас, яко от Духа своего дал есть нам. И мы видехом и свидетельствуем, яко отец посла Сына Спасителя миру: Иже аще исповесть, яко Иисус есть Сын Божий, Бог в нем пребывает, и той в Бозе. И мы познахом, и веровахом, любовь, юже имать Бог (л. 237) в нас. Бог любы есть, и пребываяй в любви, в Бозе пребывает, и Бог в нем пребывает. 3) Соборнаго послания иоаннова чтение [зачало 74]. Возлюбленнии, аще кто речет, яко люблю Бога, а брата своего ненавидит, лож есть: ибо не любяй брата своего, егоже виде, Бога, егоже не виде, како может любити? И сию заповедь имамы от него, да любяй Бога, любит и брата своего. Всяк веруяй, яко Иисус есть Христос, от Бога рожден есть: и всяк любяй рождшаго, любит и рожденнаго от него. О сем вемы, яко любим чада Божия, егда Бога любим, и заповеди его соблюдаем. Сия бо есть любы Божия, да заповеди его соблюдаем, и заповеди его тяжки не суть. яко всяк рожденный от Бога, побеждает мир: и сия есть победа побеждшая мир, вера наша. Кто есть побеждаяй мир, токмо веруяй, яко Иисус есть Сын Божий? Апостолом паремии. 1) Соборнаго послания петрова чтение [зачало 58]. Братие, Благословен Бог и отец Господа нашего Иисус Христа, иже по мнозей своей милости порождей нас во упование живо, воскресением Иисус Христовым от мертвых, В наследие нетленно, и нескверно, и неувядаемо, соблюдено на Небесех вас ради: Иже силою Божиею соблюдени верою, во Спасение готовое явитися во время последнее. О немже радуйтеся, мало ныне, аще лепо есть, прискорбни бывше в различных напастех: Да искушение вашея веры, многочестнейше злата гибнуща, огнем же искушена, обрящется в похвалу и честь и славу, во откровении Иисус Христове. Егоже не видевше любите, и на негоже ныне не зряще, верующе же, радуетеся радостию неизглаголанною и прославленною: Приемлюще кончину вере вашей, Спасение душам. (л. 237 об.) 2) Соборнаго послания петрова чтение [зачало 58, от полу]. Возлюбленнии, препоясавше чресла помышления вашего, трезвящеся, совершенне уповайте на приносимую вам Благодать, откровением Иисус Христовым: яко чада послушания, не преобразующеся первыми неведения вашего похотении: Но по звавшему вы святому, и сами святи во всем житии будите. Зане писано есть: святи будите, яко аз свят есмь. И аще отца называете нелицемерно судяща комуждо по делу, со страхом жития вашего время жительствуйте: Ведяще, яко не истленным сребром, или златом избавистеся от суетнаго вашего жития отцы преданнаго: Но честною кровию, яко агнца непорочна, и пречеста Христа. 3) Соборнаго послания петрова чтение [зачало 58, от полу]. Возлюбленнии, молю яко пришельцы и странники, огребатися от плотских похотей, яже воюют на душу: Житие ваше имуще добро во языцех: да о немже клевещут вас аки злодеев, от добрых дел видевше, прославят Бога в день посещения. Повинитеся убо всякому человечу @созданию@{@начальству@}, Господа ради: аще царю, яко преобладающу: Аще ли же князем, яко от него посланным, во отмщение убо злодеем, в похвалу же Благотворцем. Яко тако есть воля Божия, Благотворящим обуздовати безумных человек невежство: яко свободни, а не яко прикровение имуще злобы свободу, но яко раби Божии. Всех почитайте: братство возлюбите: Бога бойтеся: царя чтите. Раби, повинуйтеся во всяком страсе владыкам: не токмо Благим и кротким, но и строптивым. Се бо есть угодно пред Богом, аще совести ради Божия терпит кто скорби, стражда без правды. Кая бо похвала, аще согрешающе мучими терпите? но аще добро творяще, и страждуще терпите, сие угодно пред Богом: На сие бо и звани бысте. Зане и Христос пострада по нас, нам оставль образ, да последуем стопам его. Иже греха не сотвори, ни обретеся лесть во (л. 238) устех его: Иже укоряемь, противу не укоряше: стражда, не прещаше: предаяше же судящему праведно. Иже грехи наша сам вознесе на теле своем на древо: да от грех избывше, правдою поживем. Святителю паремии. 1) Притчей чтение [главы 3 и 8]. Память Праведнаго с похвалами, и Благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней, и лета живота в деснице ея: в шуйце же ея богатство и слава. от уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, _о чада, честная бо реку: и Блажен человек, иже пути моя сохранит: исходи бо мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас, и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз премудрость устроих, совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут Благодать. Разумейте убо незлобивии коварство, ненаказаннии же прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая: яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим, и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа. 2) Премудрости соломоновы чтение [главы 10, 6 и 9]. Уста Праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят Благодать. Уста мудрых поучатся (л. 238 об.) премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу Праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот, и во Благих своих плод правды обымет. Свет Праведным всегда, и от Господа обрящут Благодать и славу. язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь Преподобная сердца, приятни же ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю: и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней не утрудится: и бдяй ея ради, вскоре без печали будет. яко достойных ея сама обходит ищущи: и во стезях ея является им Благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея: и возлюбих ю, и поисках от юности моея: И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таибница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел его. Труды ея, суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит: Свесть извития словес, и разрешения гаданий: знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет: и всем советник есть Благ, яко безсмертие есть в ней, и Благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу и помолихся ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев, и Господи милости, сотворивый вся словом твоим, и мудростию твоею устроивый человека, да владеет бывшими от тебе тварьми, и да управляет мир в преподобии и правде: даждь ми твоих престолов приседящую премудрость, и не отлучи мене от отрок твоих, яко аз раб твой, и сын рабыни твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища твоего, и от Престола славы твоея, да сущи со мною научит мя, что Благоугодно есть пред тобою: и наставит (л. 239) мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их. 3) Премудрости соломоновы чтение [главы 4, 6, 7 и 2]. Похваляему Праведнику, возвеселятся людие: Безсмертие бо есть память его, яко от Господа познавается, и от человек: и угодна Господеви душа его. Возлюбите убо, _о мужие, мудрость, и поживете: восхощите ея, и наказани будете: начало бо ея любы, и соблюдение закона. Почтите премудрость, да во веки царствуете. Возвещу вам, и не скрыю от вас таин Божиих: Яко той мудрости наставник есть, и мудрых исправитель, и всякому смыслу и делу хитрец. И всем смыслом научит мудрость: есть бо в ней Дух разумен и свят, и сияние света присносущнаго, и образ Благости Божия. Та други Божия и Пророки устрояет: Благолепнейши же есть солнца, и паче всякаго сотворения звезд: свету сосуждаема обретается первейши. Та угождающих ей от болезней избави и настави на стези правыя. Даде им разум имети свят, и сохрани я от ловящих, и подвиг крепок подаде им: Да разумеют вси, яко сильнее всего есть Благочестие. И никогдаже преможет злоба мудрости, ниже прейдет злыя обличающи суд. Рекоша же в себе, помысливше неправедно: насильствуем Праведному, и не пощадим преподобства его, ни усрамимся седин старости многолетны. Будет бо нам крепость закон: и уловим Праведнаго, яко неугоден нам есть, и противится делом нашим, и поносит нам отпадение закона, и обличает нам согрешения наказания нашего. Возвещает нам разум имети Божий, и отрока Господня себе именует. Бысть нам на обличение помышлением нашим, и тяжек нам есть, и видим, яко неподобно иным житие его, и изменены стези его. В поругание вменихомся ему, и удаляется от путей наших яко от (л. 239 об.) нечистот, и Блажит последняя Праведных. Увидим убо аще словеса его истинна суть, искусим, яже сбываются ему. Руганием и мукою истяжем его: да разумеем кротость его, и искусим беззлобство его: смертию без_образною осудим его, будет бо посещение от словес его. Сия помыслиша, и прельстишася: ослепи бо я злоба их. и не разумеша таин Божиих, и не разсудиша, яко ты еси Бог един, живота имеяй и смерти власть, и Спасаяй во время скорби, и избавляяй от всякаго зла, Щедр и милостив, и дая Преподобным своим Благодать, и своею мышцею гордым противляяся. Святителем паремии. 1) Память Праведнаго с похвалами: [Писана святителю]. 2) Притчей чтение [главы 10 и 11]. Уста Праведнаго каплют премудрость: язык же неправеднаго погибнет. Устне мужей Праведных каплют Благодати, уста же нечестивых развращаются: Мерила льстивая мерзость пред Господем: вес же праведный приятен ему. Идеже аще внидет досаждение, тамо и безчестие: уста же смиренных поучаются премудрости. Совершение правых наставит их, и поползновение отрицающихся упасет их. Не пользуют имения в день ярости, правда же избавит от смерти. Умер Праведный, остави раскаяние: наручна же бывает и посмеятельна нечестивых пагуба. Правда непорочнаго исправляет пути, в нечестие же падает неправда. Правда мужей правых избавит их: безсоветием же пленяются беззаконнии. Скончавшуся мужу Праведну, не погибнет надежда: похвала же нечестивых погибнет. Праведник от лова убегнет, вместо же его предается нечестивый. Во устех нечестивых сеть гражданом, чувство же Праведных Благоспешное. Во Благих Праведных исправится град, (л. 240) и в погибели нечестивых радование: Во Благословении правых возвысится град, усты же нечестивых раскопается. Ругается гражданом лишенный разума, муж же мудрый безмолвие водит. 3) Премудрости соломоновы чтение [глава 4]. Прв\дник аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга: Угодна бо бе Господеви душа его. сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше, и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое: яко Благодать и милость в Преподобных его, и посещение во избранных его. Мученком паремии, и Мученку. 1] Пророчества исаиина чтение [глава 43]. Тако глаголет Господь: вси языцы собрашася вкупе, и соберутся князи от них. кто возвестит сия в них, или яже от начала, кто слышана сотворит вам? да приведут свидетели своя, и оправдятся, и да услышат, и да рекут истину. будите ми свидетели, и аз свидетель, глаголет Господь Бог, и отрок егоже избрах, да познаете и веруете ми, и разумеете, яко аз есмь: прежде мене не бысть ин Бог, и по мне не будет. Аз есмь Бог, и несть разве мене Спасаяй. аз возвестих, и Спасох, уничижих, и не бе в вас чуждий. Вы мне свидетели, и аз Господь Бог, и еще от начала аз есмь: и несть от (л. 240 об.) рук моих избавляяй. сотворю, и кто отвратит то? сице глаголет Господь Бог, избавляяй вас святый Израилев. 2] Премудрости соломоновы чтение [глава 3]. Прв\дных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими Благодетельствовани будут, яко Бог искуси я, и обрете их достойны себе. яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют: и яко искры по стеблию потекут: Судят языком, и обладают людьми, и воЦарится Господь в них во веки. Надеющиися нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут ему: Яко Благодать и милость в Преподобных его, и посещение во избранных его. 3] Премудрости соломоновы чтение [главы 5 и 6]. Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у вышняго. Сего ради приимут Царствие Благолепия, и венец доброты от руки Господни, зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их. Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом. Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен. Приимет щит непобедимый преподобие: Поострит же напрасный гнев во оружие: споборет же с ним мир на безумныя. Пойдут праволучныя стрелы молниины, и яко от Благокругла лука облаков, на намерение, полетят. И от каменометныя ярости исполнь падут грады, вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло. Сопротив станет им Дух силы и яко вихор развеет их, и опустошит всю землю беззаконие: и злодейство превратит престолы сильных. Слышите убо (л. 241) царие, и разумейте, навыкните судии концев земли. Внушите держащии множества, и гордящиися о народех языков, яко дана есть от Господа держава вам и сила от вышняго. А Мученку 3-я паремиа: Прв\дник аще постигнет скончатися: [Писана святителем]. Паремии Пророку илии. Царств третиих чтение [глава 17]. Бысть слово Господне ко илии Пророку, и рече ко ахаву: жив Господь Бог сил, Бог Израилев, емуже предстою днесь пред ним, аще будет в лета сия роса, или дождь, аще не словесы уст моих. И бысть глагол Господень ко илии, глаголя: иди отсюду на восток, и скрыйся в потоце хорафове, при реце иорданове, и будет вода от потока, и пиеши ю, и враном повелю питати тя тамо. И иде илиа, и сотвори по глаголу Господню, и седе при потоце хорафове, пред лицем иордановым: и вранове приношаху ему хлебы заутра, и мяса к вечеру, и от потока пияше воду. И бысть по днех, изсше поток, яко не бе дождя на землю. И бысть глагол Господень ко илии, глаголя: Востани, и иди в сареффу сидонскую, и пребуди тамо: се бо заповедах жене вдовице препитати тя. И востав, и иде в сареффу сидонскую. и прииде во врата града, и се тамо жена вдова собираше дрова, и возопи илиа вослед ея, и рече ей: принеси ми убо мало воды в сосуде, да пию. И иде взяти воды. и возопи илиа в след ея, и рече ей: приими убо мне и укрух хлеба в руце твоей, и да ям. И рече жена: жив Господь Бог мой, аще есть у мене опреснок, но разве елико горсть муки в водоносе, и мало елеа во чванце. и се аз собираю два поленца, и вниду, и сотворю себе и чадом моим, и снемы, и умрем. И рече к ней илиа: дерзай, (л. 241 об.) и вниди, и не сотвори по глаголу твоему: но сотвори мне оттуду опреснок мал прежде, и изнесеши ми: себе же и чадом твоим сотвориши последи. Яко тако глаголет Господь Бог Израилев: водонос муки не оскудеет, и чванец елеа не умалится, до дне, дондеже даст Господь дождь на землю. И иде жена и сотвори по глаголу илиину: и даде ему, и ядяше той и та, и чада ея. И от того дне водонос муки не оскуде: и чванец елеа не умалися, по глаголу Господню, иже глагола рукою илииною. И бысть по глаголех сих, и разболеся сын жены, госпожи дому, и бе болезнь его крепка зело, дондеже не оста в нем дух. И рече жена ко илии: что мне и тебе человече Божий? вшел еси ко мне воспомянути грехи моя, и уморити сына моего? И рече илиа к жене: даждь ми сына твоего. и взят его от лона ея, и вознесе его в горницу, в нейже сам почиваше, и положи его на одре своем. И возопи илиа ко Господу, и рече: увы мне Господи, свидетелю вдовы, у неяже аз пребываю, ты озлобил еси, еже уморити сына ея. И дуну на отрочища трикраты, и призва Господа, и рече: Господи Боже мой, да возвратится убо душа отрочища сего вонь. и бысть тако. И возопи илиа, и услыша Господь глас илиин: и возвратися душа отрочища и оживе. И поят илиа отрочища, и сведе и от горницы в дом, и даде и матери его. И рече илиа к ней: виждь, яко жив есть сын твой. И рече жена ко илии: се разумех, яко человек Божий еси ты, и глагол Господь во устех твоих истинен. 2] Царств третиих чтение [главы 18 и 19]. Бысть глагол Божий ко илии фесвитянину, в третие лето царства ахавля глаголя: иди и явися ахаву, дам бо дождь на лице земли. И бысть яко виде ахав илию, и рече к нему: аще ты еси развращаяй Израиля? И рече илиа: не развращаю аз Израиля, но ты, и дом отца твоего, (л. 242) внегда остависте вы Господа Бога своего, и идосте в след ваала. И ныне посли, и собери ко мне весь Израиль на гору кармильскую, и пророки студныя вааловы, ихже триста и пятьдесят, и пророк мерзких четыреста, ядущих трапезу иезавелину. И по глаголу илиину посла ахав в весь Израиль, и собра вся пророки на гору кармильскую, и приведе ко всем им илию. И рече им илиа: доколе вы храмлете на оба колена ваша? аще есть Господь Бог, идите в след его: аще ли ваал есть, то идите за ним, и не отвещаша ему людие словесе. И рече илиа к людем: аз есмь остах Пророк Господень един, и пророцы вааловы, ихже триста и пятьдесят мужей, и пророков мерзких четыреста. И рече илиа: дадите ми два юнца, да изберете себе единаго, и растешите и на уды, и возложите и на дрова, да не приложите огня. и аз растешу юнца другаго, и возложу на дрова, и огня не возгнещу. И да призовете имена богов ваших, и аз призову имя Господа Бога моего: и будет Бог, иже аще послушает огнем, той есть Бог. И отвещаша вси людие, и реша: добр глагол илиин, иже глагола, да будет тако. И рече илиа пророком студным: изберите себе юнца единаго, и сотворите вы прежде, яко вас есть множество, и призовите имена богов ваших, и огня не пригнещайте. И пояша юнца, и сотвориша тако. и призываху имя ваалово от утра и до полудне, и реша: послушай нас ваале, послушай нас. и не бе гласа, ни послушания: и рыскаху около жертвенника, иже сотвориша сии. И бысть полудне, и поругася им илиа фесвитянин, и рече: зовите гласом великим, яко богу вашему непразднство есть: да еда что иное строит, или уснул есть, да убудите его. И зовяху гласом великим, и крояхуся по обычаю своему ножи, и мнози биша себе бичьми до пролития крове своея, И прорицаху: и бысть до вечера, яко быти время взыти жертве, и не бе гласа. (л. 242 об.) И глагола илиа к пророком студным, глаголя: отступите ныне, да и аз сотворю жертву мою. и отступиша тии, и умолкнуша. И рече илиа к людем: приступите ко мне: и приступиша к нему вси людие. И прият илиа дванадесять камений, по числу колен сынов Израилевых, якоже глагола ему Господь: Израиль будет имя твое. И созда камение во имя Господне, и исцели олтарь раскопанный. и сотвори море вмещающее две мере семене окрест олтаря: и воскладе полена на олтарь, иже сотвори, и растеса на уды всесожегаемое, и возложи на полена, и обыде олтарь. И рече илиа: принесите ми четыре водоносы воды, и возливайте на всесожжение и на полена, и сотвориша тако. И рече: удвойте, и удвоиша. и рече: утройте, и утроиша. и прохождаше вода окрест олтаря, и море исполнися воды. И возопи илиа на Небо, и рече: Господи Боже авраамов и исааков и иаковль. послушай мене Господи, послушай мене днесь огнем: да разумеют вси людие сии, яко ты еси един Господь Бог Израилев, и аз раб твой, и тебе ради сотворих дела сия вся: и ты обрати сердца людей сих в след тебе. И паде огнь от Господа с Небесе, и пояде всесожжения и полена и камение и персть, и воду яже бе в мори, вся полиза огнь. И падоша вси людие на лицы своем, и реша: воистинну Господь Бог, той есть Бог. И рече илиа к людем: поимайте пророки вааловы, да ни един скрыется от них. и яша их, и веде я илиа на поток киссов, и ту их закла. И рече илиа посем ахавови: се глас хождения дождевнаго, впрязи колесницу твою, и сниди, да не постигнет тебе дождь. И взыде илиа на кармильскую гору, и преклонися на землю, и положи лице свое между коленома своима, и помолися ко Господу. И небо помрачися облаки и духом, и бысть дождь велий: и плачяся ахав, иде до иезраеля. И рука Господня бысть на илии: и стягнув чресла своя, и тече пред ахавом до иезраеля. И возвести ахав жене своей иезавели вся, елика сотвори (л. 243) илиа: и яко закла пророки ножем. И посла иезавель ко илии, глаголя: утро в сей же час положу душу твою, якоже душу единаго от сих. И слыша и убояся илиа, востав иде души ради своея: и прииде в вирсавию, землю иудову, и остави отрочища своего тамо, и иде в пустыню дне путь. И пришед седе под смерчием, и проси души своей смерти, и рече: довлеет ми Господи, приими убо душу мою от мене, яко несмь аз паче отец моих. и ляже и успе под садом. И се ангел Господень коснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий. И воззрев илиа, и се при возглавии его опреснок ячменный, и корчаг воды: и воста, и яде и пит, и обращься успе. И обращься ангел Господень вторицею, и коснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий, яко мног от тебе путь. И воста, и яде и пит: и иде в крепости яди тоя четыредесять дней, и четыредесять нощей, до горы хоривския. И вниде тамо в пещеру, и вселися в ней. и се глагол Господень к нему, и рече ему Господь: что ты зде илие? И рече илиа: ревнуя поревновах по Господе Бозе вседержители, яко оставиша тя сынове Израилевы, и олтари твоя раскопаша, и Пророки твоя оружием избиша. и остах аз един. и ищут души моея изяти ю. И рече ангел: изыди утро, и стани в горе пред Господем, и се мимоидет Господь, и дух велий и крепок, разоряя горы, и сокрушая камение пред Господем: не в дусе Господь. и по дусе вихр, и не в вихре Господь. И по вихре огнь, и не во огни Господь: и по огни глас хлада тонка, и тамо Господь. И бысть яко услыша илиа, покры лице свое милотию своею, и изыде, и ста при пещере. И се к нему бысть глас, и рече: что зде ты илие? И рече илиа: ревнуя поревновах по Господе Бозе вседержители, яко оставиша завет твой сынове Израилевы, и олтари твоя раскопаша, и Пророки твоя избиша оружием, и остах аз един, и ищут души моея изяти ю. И рече Господь к нему: иди возвратися путем твоим, и пойдеши (л. 243 об.) в путь пустыни дамасковы, и помажеши азаила на царство во ассирии: И ииуа сына амессиина помажеши в царя Израилю, и елиссеа сына асафатова помажеши вместо себе Пророка. Царств четвертых чтение [глава 2]. Бысть во дни оны, обрете илиа елиссеа сына асафатова, и той ораше волами. И иде илиа к нему: и поверже илиа милоть свою на нем. и остави елиссей волы, и тече созади илии и служаше ему. И бысть егда взяту быти илии Господем в вихре яко на небо: и идоста илиа и елиссей в галгалы. Рече илиа к елиссею: седи убо зде, яко Господь посла мя до иордана. И рече елиссей: жив Господь, и жива душа твоя, аще оставлю тебе. И поидоста оба, и пятьдесят мужей от сынов пророческих приидоша, и сташа прямо издалеча: оба же стаста при иордане. И прият илиа милоть свою, и свит ю, и порази ею воды, разделися вода сюду и сюду. и преидоста оба по суху. И бысть яко преидоста, и рече илиа елиссею: проси, что сотворю тебе, прежде даже не взят буду от тебе? И рече елиссей: да будет убо Дух иже в тебе, сугуб во мне. И рече илиа: ожесточил еси просити: обаче аще увидиши мя вземлема от тебе, будет ти тако, аще ли же не увидиши, не будет. И бысть идущим им, и глаголющим, и се колесница огненна, и кони огненни, и раздели между обема, и взятся илиа трусом, яко на небо. И елиссей зряше, и той вопияше: отче, отче, колесница Израилева и кони его, и не виде его ктому. И ятся елиссей за ризы своя, и раздра я на двое. и взят милоть илиину елиссей, падшую верху его. И обратися елиссей, и ста на брезе иордана. И прият елиссей милоть илиину, падшую верху его: и удари воды, и не разделишася. И рече елиссей: где убо есть Бог илиин апфо? и удари елиссей воды второе, и разделишася воды, и прейде по суху.